This paper aims to define a numerical indicator for evaluating the capacity of a railway station. The methodology is based on a calculation algorithm, designed and developed by a working group belonging to Circulation Department of Rete Ferroviaria Italiana (RFI), which compresses the transport supply in accordance with the characteristics of the central equipment and plant technical specifications. The subject of the following study is the Milano Centrale railway station, which represents a crucial point for the Milan node and for the entire national network. Initially, the general structure of the method, the properties of the algorithm of compression and its logic of operation are shown. Next, it describes the application to the Central station, with the aim of determining its degree of saturation and at the same time verify the validity and practicality of the method. In light of the results obtained, in the last chapters some insights are proposed.
Il presente lavoro si propone di definire un indicatore numerico per la valutazione della capacità di un impianto ferroviario. La metodologia è basata su un algoritmo di calcolo, progettato e sviluppato da un gruppo di lavoro appartenente a Direzione Circolazione di Rete Ferroviaria Italiana (RFI), che comprime l’offerta di trasporto in accordo con le caratteristiche dell’apparato centrale e le specifiche tecniche d’impianto. Oggetto del seguente studio è la stazione ferroviaria di Milano Centrale, la quale rappresenta un punto nevralgico per il nodo di Milano e per l’intera rete nazionale. Inizialmente viene illustrata la struttura generale del metodo, le proprietà dell’algoritmo di compressione e la sua logica di funzionamento. In seguito, si descrive l’applicazione alla stazione Centrale, con l’obiettivo di determinarne il grado di saturazione e al tempo stesso verificare la validità e la praticità del metodo. Alla luce dei risultati ottenuti, nei capitoli conclusivi si propongono alcuni approfondimenti.
Elaborazione di un indicatore della saturazione degli impianti ferroviari Caso di studio: Milano Centrale
GREGORI, MATTIA
2021/2022
Abstract
This paper aims to define a numerical indicator for evaluating the capacity of a railway station. The methodology is based on a calculation algorithm, designed and developed by a working group belonging to Circulation Department of Rete Ferroviaria Italiana (RFI), which compresses the transport supply in accordance with the characteristics of the central equipment and plant technical specifications. The subject of the following study is the Milano Centrale railway station, which represents a crucial point for the Milan node and for the entire national network. Initially, the general structure of the method, the properties of the algorithm of compression and its logic of operation are shown. Next, it describes the application to the Central station, with the aim of determining its degree of saturation and at the same time verify the validity and practicality of the method. In light of the results obtained, in the last chapters some insights are proposed.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/197583