Metaverse is an evolution of the current Internet that allows people to move from browsing interaction to inhabiting, also defined as the immersive Internet or space web, the spectrum between merging the virtual and real world where the 3D dimension is added to the interactivity. The enhancement of reality creates new possibilities of interaction in content consumption in a variety of fields: health, mobility, architecture, fashion, art, social and design. It allows the creation of unprecedented ways to interact with products, from improving customer involvement in the selection and purchasing phase to enriching the product interaction experience. While in actual artifacts the material perception is intrinsic to what it is made, processes used in the manufacturing and respect the laws of physics, virtual objects can simulate existing behaviors or even have the potential to explore new laws, to create unprecedented ways of interaction. However, the material interaction possibility is strongly related to the means available to enhance that. The metaverse technology ecosystem can directly influence how we interact with objects in real, virtual and mixed environments. However, it still requires intensive research and development to reach its full potential. The aim of this study is to investigate how material experience (MX) has been explored in the Metaverse ecosystem, its potential and how designers can approach it. For this, four main objectives were defined: understand the Metaverse concept and ecosystem (font) (i); understand how material experiences happen with physical objects, which factors impact people’s perception according to stimulus in human senses perspectives and how it is designed (ii); investigate how it has been explored identifying future possibilities of MX during interaction with virtual artifacts in the Metaverse (iii); how to translate those physical factors of actual MX into the virtual world (iv). More than investigating the industry approach, this works aims to condense and resume the metaverse concept and identify future approaches for designers working on the field of CMF (colour material and finish) and product by expanding the product interaction possibilities.

Metaverse è un’evoluzione dell’attuale Internet che consente alle persone di passare dall’interazione di navigazione all’abitare, definito anche Internet immersivo o web spaziale, lo spettro tra la fusione del mondo virtuale e reale in cui la dimensione 3D si aggiunge all’interattività. La valorizzazione della realtà crea nuove possibilità di interazione nella fruizione di contenuti in diversi ambiti: salute, mobilità, architettura, moda, arte, sociale e design. Consente la creazione di modalità inedite di interazione con i prodotti, dal miglioramento del coinvolgimento del cliente nella fase di selezione e acquisto all’arricchimento dell’esperienza di interazione con il prodotto. Mentre nei oggetti reali la percezione materiale è intrinseca a ciò che è fatto, i processi utilizzati nella fabbricazione e rispettano le leggi della fisica, gli oggetti virtuali possono simulare comportamenti esistenti o addirittura avere il potenziale per esplorare nuove leggi, per creare modalità di interazione inedite. Tuttavia, la possibilità di interazione materiale è fortemente correlata ai mezzi disponibili per migliorarla. L’ecosistema tecnologico del metaverso può influenzare direttamente il modo in cui interagiamo con gli oggetti in ambienti reali, virtuali e misti. Tuttavia, richiede ancora un’intensa attività di ricerca e sviluppo per raggiungere il suo pieno potenziale. Lo scopo di questo studio è quello di indagare come la esperienza materiale è stata esplorata nell’ecosistema del Metaverso, il suo potenziale e come i progettisti possono approcciarlo. Per questo, sono stati definiti quattro obiettivi principali: comprendere il concetto di Metaverso e l’ecosistema (font) (i); capire come le esperienze materiali accadono con oggetti fisici, quali fattori influenzano la percezione delle persone in base allo stimolo nelle prospettive dei sensi umani e come è progettato (ii); indagare su come è stato esplorato l’identificazione delle possibilità future di MX durante l’interazione con artefatti virtuali nel Metaverso (iii); come tradurre quei fattori fisici dell’MX reale nel mondo virtuale (iv). Più che indagare l’approccio industriale, questo lavoro mira a condensare e riprendere il concetto di metaverso e identificare approcci futuri per i designer che lavorano nel campo del CMF (materiale colore e finitura) e del prodotto ampliando le possibilità di interazione del prodotto.

Material experience in the Metaverse

Lima Dos Santos Garay, Matheus
2021/2022

Abstract

Metaverse is an evolution of the current Internet that allows people to move from browsing interaction to inhabiting, also defined as the immersive Internet or space web, the spectrum between merging the virtual and real world where the 3D dimension is added to the interactivity. The enhancement of reality creates new possibilities of interaction in content consumption in a variety of fields: health, mobility, architecture, fashion, art, social and design. It allows the creation of unprecedented ways to interact with products, from improving customer involvement in the selection and purchasing phase to enriching the product interaction experience. While in actual artifacts the material perception is intrinsic to what it is made, processes used in the manufacturing and respect the laws of physics, virtual objects can simulate existing behaviors or even have the potential to explore new laws, to create unprecedented ways of interaction. However, the material interaction possibility is strongly related to the means available to enhance that. The metaverse technology ecosystem can directly influence how we interact with objects in real, virtual and mixed environments. However, it still requires intensive research and development to reach its full potential. The aim of this study is to investigate how material experience (MX) has been explored in the Metaverse ecosystem, its potential and how designers can approach it. For this, four main objectives were defined: understand the Metaverse concept and ecosystem (font) (i); understand how material experiences happen with physical objects, which factors impact people’s perception according to stimulus in human senses perspectives and how it is designed (ii); investigate how it has been explored identifying future possibilities of MX during interaction with virtual artifacts in the Metaverse (iii); how to translate those physical factors of actual MX into the virtual world (iv). More than investigating the industry approach, this works aims to condense and resume the metaverse concept and identify future approaches for designers working on the field of CMF (colour material and finish) and product by expanding the product interaction possibilities.
ALESSANDRINI, LUCA
ARC III - Scuola del Design
20-dic-2022
2021/2022
Metaverse è un’evoluzione dell’attuale Internet che consente alle persone di passare dall’interazione di navigazione all’abitare, definito anche Internet immersivo o web spaziale, lo spettro tra la fusione del mondo virtuale e reale in cui la dimensione 3D si aggiunge all’interattività. La valorizzazione della realtà crea nuove possibilità di interazione nella fruizione di contenuti in diversi ambiti: salute, mobilità, architettura, moda, arte, sociale e design. Consente la creazione di modalità inedite di interazione con i prodotti, dal miglioramento del coinvolgimento del cliente nella fase di selezione e acquisto all’arricchimento dell’esperienza di interazione con il prodotto. Mentre nei oggetti reali la percezione materiale è intrinseca a ciò che è fatto, i processi utilizzati nella fabbricazione e rispettano le leggi della fisica, gli oggetti virtuali possono simulare comportamenti esistenti o addirittura avere il potenziale per esplorare nuove leggi, per creare modalità di interazione inedite. Tuttavia, la possibilità di interazione materiale è fortemente correlata ai mezzi disponibili per migliorarla. L’ecosistema tecnologico del metaverso può influenzare direttamente il modo in cui interagiamo con gli oggetti in ambienti reali, virtuali e misti. Tuttavia, richiede ancora un’intensa attività di ricerca e sviluppo per raggiungere il suo pieno potenziale. Lo scopo di questo studio è quello di indagare come la esperienza materiale è stata esplorata nell’ecosistema del Metaverso, il suo potenziale e come i progettisti possono approcciarlo. Per questo, sono stati definiti quattro obiettivi principali: comprendere il concetto di Metaverso e l’ecosistema (font) (i); capire come le esperienze materiali accadono con oggetti fisici, quali fattori influenzano la percezione delle persone in base allo stimolo nelle prospettive dei sensi umani e come è progettato (ii); indagare su come è stato esplorato l’identificazione delle possibilità future di MX durante l’interazione con artefatti virtuali nel Metaverso (iii); come tradurre quei fattori fisici dell’MX reale nel mondo virtuale (iv). Più che indagare l’approccio industriale, questo lavoro mira a condensare e riprendere il concetto di metaverso e identificare approcci futuri per i designer che lavorano nel campo del CMF (materiale colore e finitura) e del prodotto ampliando le possibilità di interazione del prodotto.
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