The research analyzes the furniture awarded in the first three editions of the MCB Design Awards in Brazil and the Compasso d’Oro in Italy to understand which aspects and attributes made them winning products. It was found that despite the Brazilian award at the time focusing on the domestic environment and the objective of valuing national and industrial productions, there were also awards for handmade series or unique objects as well as products in international styles and office furniture projects were well received. received by jurors interested in giving prestige to this branch of Brazilian industrial production, and, although the initial motivation of Compasso d'Oro was the same, the award was never tied to this requirement, as in its own Star System methodology in design. The research fulfilled its objectives of knowing the furniture from the beginning of the Museu da Casa Brasileira and Compasso d'Oro awards, understanding that the guidelines were not always focused on the domestic theme in both cases, varying between industrial object and authorial design, this more evident in the Brazilian award, as well as for the commercial environment.

La ricerca analizza i mobili premiati nelle prime tre edizioni degli MCB Design Awards in Brasile e del Compasso d'Oro in Italia per capire quali aspetti e attributi li hanno resi prodotti vincenti. Si è constatato che, nonostante il premio brasiliano all'epoca fosse incentrato sull'ambiente domestico e con l'obiettivo di valorizzare le produzioni nazionali e industriali, ci sono stati anche premi per serie fatte a mano o oggetti unici, nonché prodotti in stili internazionali e progetti di mobili per ufficio sono stati ben accolti . ricevuto da giurati interessati a dare lustro a questo ramo della produzione industriale brasiliana e, sebbene la motivazione iniziale del Compasso d'Oro fosse la stessa, il premio non è mai stato legato a questa esigenza, come nella sua stessa metodologia Star System nella progettazione. La ricerca ha centrato i suoi obiettivi di conoscenza del mobile fin dall'inizio dei premi Museu da Casa Brasileira e Compasso d'Oro, comprendendo che le linee guida non erano sempre incentrate sul tema domestico in entrambi i casi, variando tra oggetto industriale e design d'autore, questo più evidente nel premio brasiliano, oltre che per l'ambiente commerciale.

Comparison of the Residential Furniture from the First Editions of the Museu da Casa Brasileira and the Compasso D'oro Awards

Barbosa Firigato, Mariana
2021/2022

Abstract

The research analyzes the furniture awarded in the first three editions of the MCB Design Awards in Brazil and the Compasso d’Oro in Italy to understand which aspects and attributes made them winning products. It was found that despite the Brazilian award at the time focusing on the domestic environment and the objective of valuing national and industrial productions, there were also awards for handmade series or unique objects as well as products in international styles and office furniture projects were well received. received by jurors interested in giving prestige to this branch of Brazilian industrial production, and, although the initial motivation of Compasso d'Oro was the same, the award was never tied to this requirement, as in its own Star System methodology in design. The research fulfilled its objectives of knowing the furniture from the beginning of the Museu da Casa Brasileira and Compasso d'Oro awards, understanding that the guidelines were not always focused on the domestic theme in both cases, varying between industrial object and authorial design, this more evident in the Brazilian award, as well as for the commercial environment.
ARC III - Scuola del Design
20-dic-2022
2021/2022
La ricerca analizza i mobili premiati nelle prime tre edizioni degli MCB Design Awards in Brasile e del Compasso d'Oro in Italia per capire quali aspetti e attributi li hanno resi prodotti vincenti. Si è constatato che, nonostante il premio brasiliano all'epoca fosse incentrato sull'ambiente domestico e con l'obiettivo di valorizzare le produzioni nazionali e industriali, ci sono stati anche premi per serie fatte a mano o oggetti unici, nonché prodotti in stili internazionali e progetti di mobili per ufficio sono stati ben accolti . ricevuto da giurati interessati a dare lustro a questo ramo della produzione industriale brasiliana e, sebbene la motivazione iniziale del Compasso d'Oro fosse la stessa, il premio non è mai stato legato a questa esigenza, come nella sua stessa metodologia Star System nella progettazione. La ricerca ha centrato i suoi obiettivi di conoscenza del mobile fin dall'inizio dei premi Museu da Casa Brasileira e Compasso d'Oro, comprendendo che le linee guida non erano sempre incentrate sul tema domestico in entrambi i casi, variando tra oggetto industriale e design d'autore, questo più evidente nel premio brasiliano, oltre che per l'ambiente commerciale.
File allegati
File Dimensione Formato  
Final Thesis EN.pdf

accessibile in internet per tutti

Dimensione 7.22 MB
Formato Adobe PDF
7.22 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/198044