With a highly competitive market in the race for innovation which shifts from manufacturing to the provision of information and services, the need to find business alternatives as well as solutions to build a more sustainable society has increased. In this context, design has expanded its domain to fit the challenge. Product-service system design [PSSD] provides combined systems of products and services to deliver user functionality in a way that reduces the impact on the environment. Acknowledging the value of PSSD, this thesis aims to build tools to spread this win-win approach which reveals a growing international interest. In order to reach this objective, a community-centered project was carried out, focusing on the Product-Service Designers from Politecnico di Milano, as lead users and ambassadors of the approach to spread its scope. This group is characterized by a high selection of talents, internationality and multidisciplinarity to approach complex problems. However, as professionals of a new discipline which is shaped as it grows, they encounter challenges along their journey to apply the PSSD skills. From the students’ perspective, there are gaps that could be better supported. From the market’s perspective, there is lack of information about the profession and a cultural change is necessary to move to Product-Service System thinking. PSS designers try to adapt in a competitive market to the available opportunities offered, facing many difficulties. From this scenario, this thesis seeks answers to the following question: how might we empower Product-Service System designers along their pre and professional experience to build new opportunities? An ethnographic participative research contrasted with available literature and an analysis of current trends, allowed us to identify insights and opportunities to create a solution that balances group and individuals’ needs, desires and relationships. Additionally, the trends on how people link, communicate and network show us that social capital becomes crucial and the need to move to alternative dedicated solutions that enhance entrepreneur behaviours and tangible connection for open collaboration. Adding the analysis of similar designers’ communities to learn about good practices, The Flock, a proposal of a service system was drawn to address the question. The Flock is a hub that connects and represents Product-Service System Design Thinkers to promote the profession & professionals, creating opportunities to share, get feedback, co-work and collaborate with firms & organizations. It has two main touchpoints: an online platform and an event for work collaboration, each one with supporting products and services to enhance the community’s activities. The Flock offers several strategies, which were successfully prototyped, to give a voice to the members and to build new opportunities for professional development, opening the doors to flood the PSS approach locally and globally.

Con un mercato altamente competitivo in gara per l’innovazione che si sposta dalla produzione di beni alla fornitura di informazioni e servizi, la necessità di trovare alternative di business così come le soluzioni per costruire una società più sostenibile è aumentata. In questo quadro, il design ha ampliato il proprio dominio per adattarsi alla sfida. Product-service Sistem Desgin [PSSD] fornisce sistemi combinati di prodotti e servizi per fornire funzionalità agli utenti in modo da ridurre l’impatto sull’ambiente. Riconoscendo il valore del PSSD, questa tesi si propone di costruire strumenti per diffondere questo approccio win-win che rivela un crescente interesse internazionale. Per raggiungere quest’obiettivo, è stata effettuato un progetto centrato in una comunità, concentrandosi sui Product-Service Designers del Politecnico di Milano, nel ruolo di utenti pionieri e ambasciatori del approccio per diffondere la sua portata. Questo gruppo è caratterizzato da una selezione elevata di talenti, internazionalità e multidisciplinarietà per affrontare problemi complessi. Tuttavia, essendo professionisti di una nuova disciplina che prende forma nella misura in cui si sviluppa, incontrano difficoltà lungo il loro percorso per applicare le competenze di PSSD. Dal punto di vista degli studenti, ci sono lacune che potrebbero essere supportate meglio. Dal punto di vista del mercato, vi è una mancanza d’informazioni sulla professione ed è necessario un cambiamento culturale al modo di pensare in termini di PSSD. Designers PSS cercano di adattare in un mercato competitivo alle opportunità offerte, affrontando molte difficoltà. Da questo scenario, questa tesi cerca risposte alla seguente domanda: come possiamo potenziare ai Designers di PSS lungo la loro esperienza pre-professionale e professionale per costruire nuove opportunità? Una ricerca etnografica partecipativa, insieme a un confronto con la letteratura disponibile e un’analisi di tendenze attuali, ci ha permesso di identificare visioni e opportunità per creare una soluzione che bilanci bisogni collettivi e individuali, desideri e rapporti. Inoltre, le attuali tendenze su come le persone collegano, comunicano e creano reti mostra il divenir cruciale del capitale sociale e la necessità di passare a soluzioni alternative specifiche che promuovono i comportamenti imprenditoriali e una connessione tangibile per una collaborazione aperta. Aggiungendo l’analisi di simili comunità di Designers similari per imparare le buone pratiche, The Flock, una proposta di un sistema di servizi è stata elaborata per affrontare la questione. The Flock è un hub che connette e rappresenta Product Service System Design Thinkers per promuovere la professione e i professionisti del settore, creando opportunità per condividere, ottenere feedback, co-operare e collaborare con le imprese e organizzazioni. Ha due punti di contatto principali: una piattaforma online e un evento di collaborazione di lavoro, ognuno con il supporto di prodotti e servizi per migliorare le attività della comunità. The Flock offre diverse strategie, che sono state prototipate con successo, per fornire attrezzi e costruire nuove opportunità di sviluppo professionale per i membri, aprendo le porte a propagare l’approccio PSS localmente e globalmente.

The flock. A service system that connects product service system design thinkers to promote the profession and build opportunities for collaboration

GUERZOVICH, YANINA
2010/2011

Abstract

With a highly competitive market in the race for innovation which shifts from manufacturing to the provision of information and services, the need to find business alternatives as well as solutions to build a more sustainable society has increased. In this context, design has expanded its domain to fit the challenge. Product-service system design [PSSD] provides combined systems of products and services to deliver user functionality in a way that reduces the impact on the environment. Acknowledging the value of PSSD, this thesis aims to build tools to spread this win-win approach which reveals a growing international interest. In order to reach this objective, a community-centered project was carried out, focusing on the Product-Service Designers from Politecnico di Milano, as lead users and ambassadors of the approach to spread its scope. This group is characterized by a high selection of talents, internationality and multidisciplinarity to approach complex problems. However, as professionals of a new discipline which is shaped as it grows, they encounter challenges along their journey to apply the PSSD skills. From the students’ perspective, there are gaps that could be better supported. From the market’s perspective, there is lack of information about the profession and a cultural change is necessary to move to Product-Service System thinking. PSS designers try to adapt in a competitive market to the available opportunities offered, facing many difficulties. From this scenario, this thesis seeks answers to the following question: how might we empower Product-Service System designers along their pre and professional experience to build new opportunities? An ethnographic participative research contrasted with available literature and an analysis of current trends, allowed us to identify insights and opportunities to create a solution that balances group and individuals’ needs, desires and relationships. Additionally, the trends on how people link, communicate and network show us that social capital becomes crucial and the need to move to alternative dedicated solutions that enhance entrepreneur behaviours and tangible connection for open collaboration. Adding the analysis of similar designers’ communities to learn about good practices, The Flock, a proposal of a service system was drawn to address the question. The Flock is a hub that connects and represents Product-Service System Design Thinkers to promote the profession & professionals, creating opportunities to share, get feedback, co-work and collaborate with firms & organizations. It has two main touchpoints: an online platform and an event for work collaboration, each one with supporting products and services to enhance the community’s activities. The Flock offers several strategies, which were successfully prototyped, to give a voice to the members and to build new opportunities for professional development, opening the doors to flood the PSS approach locally and globally.
GRIFFA, CESARE
ARC III - Facolta' del Design
31-mar-2011
2010/2011
Con un mercato altamente competitivo in gara per l’innovazione che si sposta dalla produzione di beni alla fornitura di informazioni e servizi, la necessità di trovare alternative di business così come le soluzioni per costruire una società più sostenibile è aumentata. In questo quadro, il design ha ampliato il proprio dominio per adattarsi alla sfida. Product-service Sistem Desgin [PSSD] fornisce sistemi combinati di prodotti e servizi per fornire funzionalità agli utenti in modo da ridurre l’impatto sull’ambiente. Riconoscendo il valore del PSSD, questa tesi si propone di costruire strumenti per diffondere questo approccio win-win che rivela un crescente interesse internazionale. Per raggiungere quest’obiettivo, è stata effettuato un progetto centrato in una comunità, concentrandosi sui Product-Service Designers del Politecnico di Milano, nel ruolo di utenti pionieri e ambasciatori del approccio per diffondere la sua portata. Questo gruppo è caratterizzato da una selezione elevata di talenti, internazionalità e multidisciplinarietà per affrontare problemi complessi. Tuttavia, essendo professionisti di una nuova disciplina che prende forma nella misura in cui si sviluppa, incontrano difficoltà lungo il loro percorso per applicare le competenze di PSSD. Dal punto di vista degli studenti, ci sono lacune che potrebbero essere supportate meglio. Dal punto di vista del mercato, vi è una mancanza d’informazioni sulla professione ed è necessario un cambiamento culturale al modo di pensare in termini di PSSD. Designers PSS cercano di adattare in un mercato competitivo alle opportunità offerte, affrontando molte difficoltà. Da questo scenario, questa tesi cerca risposte alla seguente domanda: come possiamo potenziare ai Designers di PSS lungo la loro esperienza pre-professionale e professionale per costruire nuove opportunità? Una ricerca etnografica partecipativa, insieme a un confronto con la letteratura disponibile e un’analisi di tendenze attuali, ci ha permesso di identificare visioni e opportunità per creare una soluzione che bilanci bisogni collettivi e individuali, desideri e rapporti. Inoltre, le attuali tendenze su come le persone collegano, comunicano e creano reti mostra il divenir cruciale del capitale sociale e la necessità di passare a soluzioni alternative specifiche che promuovono i comportamenti imprenditoriali e una connessione tangibile per una collaborazione aperta. Aggiungendo l’analisi di simili comunità di Designers similari per imparare le buone pratiche, The Flock, una proposta di un sistema di servizi è stata elaborata per affrontare la questione. The Flock è un hub che connette e rappresenta Product Service System Design Thinkers per promuovere la professione e i professionisti del settore, creando opportunità per condividere, ottenere feedback, co-operare e collaborare con le imprese e organizzazioni. Ha due punti di contatto principali: una piattaforma online e un evento di collaborazione di lavoro, ognuno con il supporto di prodotti e servizi per migliorare le attività della comunità. The Flock offre diverse strategie, che sono state prototipate con successo, per fornire attrezzi e costruire nuove opportunità di sviluppo professionale per i membri, aprendo le porte a propagare l’approccio PSS localmente e globalmente.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
2011_03_Guerzovich.pdf

accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati

Descrizione: Thesis
Dimensione 55.88 MB
Formato Adobe PDF
55.88 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/19821