Real Estate Crowdfunding (RECF) is one of the most recent forms of crowdfunding. The first platforms were born in the US less than 10 years ago. Nowadays, the Real Estate Crowdfunding has collected more than $ 35 B all over the world and it is growing at a surprisingly fast pace. Nevertheless, there is not much literature on the RECF as for other less recent forms of crowdfunding. This master thesis has the purpose of exploring the drivers for the success of the RECF campaigns. The study is conducted on a sample of 232 projects launched by the Italian platform Trusters, which only operates in Italy. The analysis was run through a multivariate linear regression model and was aimed at finding the relationship among the success of the RECF campaigns and five macro-factors as the sustainability advertisement, the project characteristics, the location of the properties, the information asymmetry and the Real Estate market conditions. Empirical findings confirm that all the five factors impact the success of a RECF campaign. Specifically, the projects with more success are those financed in more populated areas, which provide more information, make advertisement on sustainability and are promoted in positive Real Estate market conditions.

Il Real Estate Crowdfunding (RECF) è una delle forme più recenti di crowdfunding. Le prime piattaforme sono nate negli Stati Uniti meno di 10 anni fa. Ad oggi, il Real Estate Crowdfunding ha raccolto più di 35 miliardi di dollari in tutto il mondo e continua a crescere ad un ritmo sorprendente. Tuttavia, non c'è molta letteratura sul RECF come per altre meno recenti forme di crowdfunding. Questa tesi sperimentale ha lo scopo di esplorare i fattori di successo delle campagne RECF. Lo studio è condotto su un campione di 232 progetti lanciati dalla piattaforma italiana Trusters, che opera solo in Italia. L'analisi è stata condotta attraverso un modello di regressione lineare multivariata e mirava a trovare la relazione tra il successo delle campagne RECF e cinque macro-fattori: la pubblicità di sostenibilità, le caratteristiche del progetto, la posizione delle proprietà, l'asimmetria informativa e le condizioni del mercato immobiliare. I risultati empirici confermano che tutti e cinque i fattori influiscono sul successo di una campagna RECF. Nello specifico, i progetti con maggiore successo sono quelli finanziati in aree più popolate, che forniscono maggiori informazioni, fanno pubblicità sulla sostenibilità e vengono promossi in condizioni di mercato immobiliare positive.

Sustainability Advertisement and other Drivers for the Success of a Real Estate Crowdfunding Campaign

Zaccagnino, Marco;GIORDANO, FEDERICO
2021/2022

Abstract

Real Estate Crowdfunding (RECF) is one of the most recent forms of crowdfunding. The first platforms were born in the US less than 10 years ago. Nowadays, the Real Estate Crowdfunding has collected more than $ 35 B all over the world and it is growing at a surprisingly fast pace. Nevertheless, there is not much literature on the RECF as for other less recent forms of crowdfunding. This master thesis has the purpose of exploring the drivers for the success of the RECF campaigns. The study is conducted on a sample of 232 projects launched by the Italian platform Trusters, which only operates in Italy. The analysis was run through a multivariate linear regression model and was aimed at finding the relationship among the success of the RECF campaigns and five macro-factors as the sustainability advertisement, the project characteristics, the location of the properties, the information asymmetry and the Real Estate market conditions. Empirical findings confirm that all the five factors impact the success of a RECF campaign. Specifically, the projects with more success are those financed in more populated areas, which provide more information, make advertisement on sustainability and are promoted in positive Real Estate market conditions.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
20-dic-2022
2021/2022
Il Real Estate Crowdfunding (RECF) è una delle forme più recenti di crowdfunding. Le prime piattaforme sono nate negli Stati Uniti meno di 10 anni fa. Ad oggi, il Real Estate Crowdfunding ha raccolto più di 35 miliardi di dollari in tutto il mondo e continua a crescere ad un ritmo sorprendente. Tuttavia, non c'è molta letteratura sul RECF come per altre meno recenti forme di crowdfunding. Questa tesi sperimentale ha lo scopo di esplorare i fattori di successo delle campagne RECF. Lo studio è condotto su un campione di 232 progetti lanciati dalla piattaforma italiana Trusters, che opera solo in Italia. L'analisi è stata condotta attraverso un modello di regressione lineare multivariata e mirava a trovare la relazione tra il successo delle campagne RECF e cinque macro-fattori: la pubblicità di sostenibilità, le caratteristiche del progetto, la posizione delle proprietà, l'asimmetria informativa e le condizioni del mercato immobiliare. I risultati empirici confermano che tutti e cinque i fattori influiscono sul successo di una campagna RECF. Nello specifico, i progetti con maggiore successo sono quelli finanziati in aree più popolate, che forniscono maggiori informazioni, fanno pubblicità sulla sostenibilità e vengono promossi in condizioni di mercato immobiliare positive.
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