The establishment of industrial areas, created by the individual mobilization of individual entrepreneurs, has led to the formation of a phenomenon of industrial pulverization and a consequent fragmentation of the urban fabric. The investigation was conducted in the territory of Varese, especially in the western part of the province where a strong component of industrial atomization was highlighted. The analyses carried out have highlighted several problems linked to the dispersion of production space, in particular an increase in the presence of heavy vehicles, which leads to congestion of city traffic and worse air quality, Moreover, the breaking of the urban curtain due to the presence of industrial buildings even medium-large. A second theme related to the criticalities highlighted in the analysis, concerns the single-functional composition of industrial plates, in particular the absence of services to support workers, and the connection with the main infrastructure of the territory. The proposed scenario, in the face of the study of the territory, consists of two closely linked actions: the relocation in the vicinity of the industries present in the pulverization and the design of a new Parkway, which will connect the existing industrial areas with the main infrastructure and on which new industrial areas will be established to complement existing ones. The new industrial areas, unlike the existing ones, will be characterized by an important functional mix in order to de-thematize the areas always characterized as marginal spaces and destined to be lived only during working hours. The new settlements will have two main components, a front defined by a linear building parallel to the new road and a back where there will be space for industrial buildings composed of settlement types, productive condominiums. At the basis of the composition of these spaces there are two basic elements, rules and exceptions in order to ensure the best functionality and flexibility.
L’insediarsi di aree industriali, sorte in seguito alla mobilitazione individuale di singoli imprenditori, ha portato alla formazione di un fenomeno di polverizzazione industriale e una conseguente frammentazione del tessuto urbano. L’indagine è stata condotta nel territorio del Varesotto, in particolar modo nella parte occidentale della provincia dove è stata evidenziata una forte componente di atomizzazione industriale. Le analisi effettuale hanno evidenziato diverse problematiche legate alla dispersione dello spazio produttivo, in particolare un aumento della presenza di mezzi pesanti, la quale comporta un congestionamento del traffico cittadino e una peggior qualità dell’aria, inoltre, la rottura della cortina urbana dovuta alla presenza di edifici industriali anche di dimensione medio-grandi. Un secondo tema legato alle criticità evidenziate nelle analisi, riguarda la composizione monofunzionale delle placche industriali, in particolare è emersa l’assenza di servizi a supporto dei lavoratori, e la connessione con le principali infrastrutture del territorio. Lo scenario proposto, a fronte dello studio del territorio, si compone di due azioni strettamente legate tra loro: la delocalizzazione in prossimità delle industrie presenti nella polverizzazione e la progettazione di una nuova Parkway, la quale collegherà le aree industriali presenti con la principale infrastruttura e su cui quale si insedieranno delle nuove aree industriali a completamento di quelle già esistenti. Le nuove aree industriali, a differenza di quelle esistenti, saranno caratterizzate da un’importante mixitè funzionale al fine di de-tematizzare delle aree da sempre connotate come spazi marginali e destinate ad essere vissute solo negli orari lavorativi. I nuovi insediamenti avranno due componenti principali, un fronte definito da un edificio lineare parallelo alla nuova strada e un retro dove troveranno spazio gli edifici industriali composti da tipologie insediative, i condomini produttivi. Alla base della composizione di questi spazi ci sono due elementi fondamentali, regole ed eccezioni in modo da garantire la miglior funzionalità e flessibilità.
Industrial Parkway: una strategia per la polverizzazione industriale
Varioletti, Cristina;Chiarle, Riccardo
2021/2022
Abstract
The establishment of industrial areas, created by the individual mobilization of individual entrepreneurs, has led to the formation of a phenomenon of industrial pulverization and a consequent fragmentation of the urban fabric. The investigation was conducted in the territory of Varese, especially in the western part of the province where a strong component of industrial atomization was highlighted. The analyses carried out have highlighted several problems linked to the dispersion of production space, in particular an increase in the presence of heavy vehicles, which leads to congestion of city traffic and worse air quality, Moreover, the breaking of the urban curtain due to the presence of industrial buildings even medium-large. A second theme related to the criticalities highlighted in the analysis, concerns the single-functional composition of industrial plates, in particular the absence of services to support workers, and the connection with the main infrastructure of the territory. The proposed scenario, in the face of the study of the territory, consists of two closely linked actions: the relocation in the vicinity of the industries present in the pulverization and the design of a new Parkway, which will connect the existing industrial areas with the main infrastructure and on which new industrial areas will be established to complement existing ones. The new industrial areas, unlike the existing ones, will be characterized by an important functional mix in order to de-thematize the areas always characterized as marginal spaces and destined to be lived only during working hours. The new settlements will have two main components, a front defined by a linear building parallel to the new road and a back where there will be space for industrial buildings composed of settlement types, productive condominiums. At the basis of the composition of these spaces there are two basic elements, rules and exceptions in order to ensure the best functionality and flexibility.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/198541