Dayεlε Kogo was born form the interest in making the earth an innovative and sustainable building material today. Therefore, the project starts from the research on the technology, but it goes over the experimental purpose thanks to its implementation on the case study shared by the African Urban School call for applications, founded by Enko Education. It deals with the design and the construction of the elementary school campus of an old district in Mali’s capital city, Bamako. Korofina is a rich area in the old Bamako, however it is not well kept in terms of management of the natural environment. Studying the context we have been able to show the achievability of the project and the main themes we have to focus on: the educational status, the available material resources and unfamiliar social conditions. The project design has been guided by architectural examples, which defined our project rules. Moreover, being inspired by Dogon settlements, we developped our concept: Open fence. Translating it in bambara language, it becomes Dayεlε Kogo. The research on the building material started from the analysis of earth’s performances and existing technologies, that pointed out the necessity of upgrading earth’s mechanical behaviour. Here, our contribution led to the innovative bulding technolgy which our work is founded on. As a matter of fact, the main character of this thesis is the bio-brick, which productive process and properties are deeply investigated, in order to make it applicable to the design context as to the occidental world through the deeply innovative and experimental approach held throughout the whole process.
Dayεlε Kogo nasce dall’interesse di rendere la terra cruda un materiale costruttivo innovativo e sostenibile in epoca contemporanea. Di conseguenza, il progetto parte dalla ricerca sulla tecnologia, ma va oltre il puro scopo sperimentale, grazie all’applicazione di essa al caso studio proposto dal bando di concorso African Urban School. Si tratta di un progetto promosso da Enko Education che prevede la costruzione di un polo scolastico in un quartiere storico della capitale del Mali, Bamako. Korofina, nel centro storico di Bamako, è una zona abbastanza ricca rispetto ad altre di questo contesto, tuttavia poco rispettata dal punto di vista della gestione dell’ambiente naturale. La conoscenza del contesto ha permesso di dimostrare la realizzabilità del progetto e i temi con cui è necessario interfacciarsi: lo stato educativo, le risorse materiali disponibili e uno stato sociale estraneo. Il disegno del progetto è stato guidato dall’analisi di casi studio, che hanno posto le regole progettuali. Inoltre, traendo ispirazione dalla conformazione dei villaggi dogon, è nato il concept del recinto aperto, che, tradotto in lingua bambara, si esprime come Dayεlε Kogo. La ricerca sul materiale è partita dall’analisi delle performance delle tecnologie in terra cruda esistenti, da cui, poi, viene messa in luce la necessità di migliorarne il comportamento meccanico. È in questa fase che il nostro contributo permette di generare la tecnologia costruttiva innovativa che si pone alla base del lavoro di tesi. Il protagonista del lavoro qui presentato, quindi, è il bio-mattone, di cui vengono ampliamente analizzati il processo produttivo e le proprietà, al fine di renderlo realmente applicabile nel contesto progettuale, così come nel mondo occidentale, grazie all’approccio fortemente innovativo e sperimentale con cui il processo è stato svolto.
Dayele Kogo : ricerca sulla terra cruda come materiale costruttivo contemporaneo e versatile, applicata al progetto per la nuova scuola di Korofina a Bamako
Palestra, Giorgio;Rossi, Cristina;Ozbek, Eda
2021/2022
Abstract
Dayεlε Kogo was born form the interest in making the earth an innovative and sustainable building material today. Therefore, the project starts from the research on the technology, but it goes over the experimental purpose thanks to its implementation on the case study shared by the African Urban School call for applications, founded by Enko Education. It deals with the design and the construction of the elementary school campus of an old district in Mali’s capital city, Bamako. Korofina is a rich area in the old Bamako, however it is not well kept in terms of management of the natural environment. Studying the context we have been able to show the achievability of the project and the main themes we have to focus on: the educational status, the available material resources and unfamiliar social conditions. The project design has been guided by architectural examples, which defined our project rules. Moreover, being inspired by Dogon settlements, we developped our concept: Open fence. Translating it in bambara language, it becomes Dayεlε Kogo. The research on the building material started from the analysis of earth’s performances and existing technologies, that pointed out the necessity of upgrading earth’s mechanical behaviour. Here, our contribution led to the innovative bulding technolgy which our work is founded on. As a matter of fact, the main character of this thesis is the bio-brick, which productive process and properties are deeply investigated, in order to make it applicable to the design context as to the occidental world through the deeply innovative and experimental approach held throughout the whole process.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
OzbekPalestraRossi_RELAZIONE.pdf
solo utenti autorizzati dal 26/11/2023
Descrizione: Relazione
Dimensione
69.39 MB
Formato
Adobe PDF
|
69.39 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
OzbekPalestraRossi_BOOK.pdf
solo utenti autorizzati dal 26/11/2023
Descrizione: Book
Dimensione
64.5 MB
Formato
Adobe PDF
|
64.5 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/198551