The concepts of Founder’s knowledge (FK), Business Model (BM) and Business Model Innovation (BMI) have been studied extensively in the entrepreneurial literature and beyond. The first, through a process of uncertainty reduction, provides entrepreneurs with an enhanced capability of recognizing opportunities and potential innovations. The second, determines a firm’s performance and competitiveness. The latter, by measuring the number of business model’s adaptations, can represent a proxy of its success. With this research, we aim at providing a bridge between these different strands which may lead to make new and original insights emerge. This study has been conducted in a specific empirical setting, id est the one of Nascent Industries. Indeed, this environment is characterized by pervasive uncertainty, making even more intriguing the role of FK and allowing further considerations. Through our analysis, we proved that there is a negative relationship between founder’s knowledge and the number of business model changes in new ventures. By enlarging the spectrum of possible choices, FK allows entrepreneurs to define better business models, resulting in a reduced necessity of future changes. This research aims at providing a comprehensive understanding of this relationship. Through this analysis it was established the impact of different sources of FK, namely education and working experience, and provided interesting insights over the different business model categories. To achieve this result, a multivariate regression model was developed, analysing a sample of 144 start-ups operating in the New Space Industry. The choice of the empirical setting allowed this study to provide contributions to the Nascent Industry strand, while deepening the knowledge and understanding of the European New Space Economy. Moreover, by firstly establishing the correlation between FK and BMI, this research opens to future studies exploring different sources of knowledge, BM categories or investigating different kind of industries.

I concetti di Conoscenza Pregressa, Business Model (BM) e Innovazione del Business Model (BMI) sono stati ampiamente studiati nella letteratura imprenditoriale e non solo. La prima, attraverso un processo di riduzione dell'incertezza, fornisce agli imprenditori una maggiore capacità di riconoscere le opportunità e le potenziali innovazioni. Il secondo determina le performance e la competitività dell'impresa. L’ultimo, misurando il numero di adattamenti del modello di business, può rappresentare una misura del suo successo. Con questa ricerca, ci proponiamo di fornire un ponte tra questi diversi filoni, che possa far emergere nuove intuizioni. Questo studio è stato condotto in un contesto empirico specifico, quello delle industrie nascenti. Infatti, questo ambiente è caratterizzato da una incertezza pervasiva, che rende ancora più singolare il ruolo della conoscenza pregressa. Attraverso la nostra analisi, abbiamo dimostrato che esiste una relazione negativa tra la conoscenza del fondatore e il numero di cambiamenti del modello di business nelle nuove imprese. Ampliando lo spettro delle scelte possibili, la conoscenza pregressa permette agli imprenditori di definire modelli di business migliori, riducendo la necessità di cambiamenti futuri. Questa ricerca mira a fornire una comprensione completa di questa relazione. Attraverso l'analisi è stato stabilito l'impatto delle diverse fonti di conoscenza, ovvero l'istruzione e l'esperienza lavorativa, e sono state fornite interessanti indicazioni sulle diverse categorie di BM. Per ottenere questo risultato, è stato sviluppato un modello di regressione multivariata, analizzando un campione di 144 start-up nella Nuova Industria dello Spazio. La scelta dell'impostazione empirica ha permesso allo studio di fornire un contributo al filone delle nuove industrie, approfondendo al contempo la conoscenza e la comprensione della Nuova Economia Spaziale europea. Inoltre, stabilendo in primo luogo la correlazione tra conoscenza e BMI, questa ricerca apre la strada a studi futuri che esplorino diverse fonti di conoscenza, categorie di BM o indaghino diversi tipi di industrie.

Entrepreneurship in European New Space Economy: the Interplay between Founder's Knowledge and Business Model Innovation in New Ventures

Balestrieri, Guido;BOTTACINI, LORENZO
2021/2022

Abstract

The concepts of Founder’s knowledge (FK), Business Model (BM) and Business Model Innovation (BMI) have been studied extensively in the entrepreneurial literature and beyond. The first, through a process of uncertainty reduction, provides entrepreneurs with an enhanced capability of recognizing opportunities and potential innovations. The second, determines a firm’s performance and competitiveness. The latter, by measuring the number of business model’s adaptations, can represent a proxy of its success. With this research, we aim at providing a bridge between these different strands which may lead to make new and original insights emerge. This study has been conducted in a specific empirical setting, id est the one of Nascent Industries. Indeed, this environment is characterized by pervasive uncertainty, making even more intriguing the role of FK and allowing further considerations. Through our analysis, we proved that there is a negative relationship between founder’s knowledge and the number of business model changes in new ventures. By enlarging the spectrum of possible choices, FK allows entrepreneurs to define better business models, resulting in a reduced necessity of future changes. This research aims at providing a comprehensive understanding of this relationship. Through this analysis it was established the impact of different sources of FK, namely education and working experience, and provided interesting insights over the different business model categories. To achieve this result, a multivariate regression model was developed, analysing a sample of 144 start-ups operating in the New Space Industry. The choice of the empirical setting allowed this study to provide contributions to the Nascent Industry strand, while deepening the knowledge and understanding of the European New Space Economy. Moreover, by firstly establishing the correlation between FK and BMI, this research opens to future studies exploring different sources of knowledge, BM categories or investigating different kind of industries.
MANOTTI, JACOPO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
20-dic-2022
2021/2022
I concetti di Conoscenza Pregressa, Business Model (BM) e Innovazione del Business Model (BMI) sono stati ampiamente studiati nella letteratura imprenditoriale e non solo. La prima, attraverso un processo di riduzione dell'incertezza, fornisce agli imprenditori una maggiore capacità di riconoscere le opportunità e le potenziali innovazioni. Il secondo determina le performance e la competitività dell'impresa. L’ultimo, misurando il numero di adattamenti del modello di business, può rappresentare una misura del suo successo. Con questa ricerca, ci proponiamo di fornire un ponte tra questi diversi filoni, che possa far emergere nuove intuizioni. Questo studio è stato condotto in un contesto empirico specifico, quello delle industrie nascenti. Infatti, questo ambiente è caratterizzato da una incertezza pervasiva, che rende ancora più singolare il ruolo della conoscenza pregressa. Attraverso la nostra analisi, abbiamo dimostrato che esiste una relazione negativa tra la conoscenza del fondatore e il numero di cambiamenti del modello di business nelle nuove imprese. Ampliando lo spettro delle scelte possibili, la conoscenza pregressa permette agli imprenditori di definire modelli di business migliori, riducendo la necessità di cambiamenti futuri. Questa ricerca mira a fornire una comprensione completa di questa relazione. Attraverso l'analisi è stato stabilito l'impatto delle diverse fonti di conoscenza, ovvero l'istruzione e l'esperienza lavorativa, e sono state fornite interessanti indicazioni sulle diverse categorie di BM. Per ottenere questo risultato, è stato sviluppato un modello di regressione multivariata, analizzando un campione di 144 start-up nella Nuova Industria dello Spazio. La scelta dell'impostazione empirica ha permesso allo studio di fornire un contributo al filone delle nuove industrie, approfondendo al contempo la conoscenza e la comprensione della Nuova Economia Spaziale europea. Inoltre, stabilendo in primo luogo la correlazione tra conoscenza e BMI, questa ricerca apre la strada a studi futuri che esplorino diverse fonti di conoscenza, categorie di BM o indaghino diversi tipi di industrie.
File allegati
File Dimensione Formato  
2022_12_Balestrieri_Bottacini_01.pdf

non accessibile

Descrizione: Thesis
Dimensione 1.92 MB
Formato Adobe PDF
1.92 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri
2022_12_Balestrieri_Bottacini_02.pdf

non accessibile

Descrizione: Executive Summary
Dimensione 909.32 kB
Formato Adobe PDF
909.32 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/198675