The industrial development that has allowed our society and economy to flourish for years now risks driving us towards a point of no return for society, environment and economy because of the climate-changing effects it has generated. To tackle such a complex systemic problem, it is first important to understand it thoroughly. To do so, it is necessary to collect and analyze relevant and consistent data that can help understand how and where it is appropriate to act. In the following study, this type of 'data-driven' approach was followed to understand how to tackle climate change in the transport sector. This approach led from investigating driving habits to analyzing the environmental impacts related to electric vehicles. In the end, after analyzing and validating the data found, it was possible to arrive at the delineation of EV chargers as elements capable of stimulating the transition to a more sustainable road transport sector.

Lo sviluppo industriale che ha permesso alla nostra società ed economia di prosperare per anni, adesso, per via degli effetti climalteranti che questo ha generato, rischia di guidarci verso un punto di non ritorno per società, ambiente ed economia. Per affrontare un problema sistemico talmente complesso, prima è importante riuscire a comprenderlo a fondo. Per farlo, è necessario raccogliere ed analizzare dati rilevanti e consistenti che possano aiutare a comprendere come e dove è opportuno intervenire. Nel seguente studio è stato seguito questo tipo di approccio “guidato dai dati” per comprendere come affrontare il climate change nel settore dei trasporti. Tale approccio, ha portato ad investigare dalle abitudini di guida fino ad analizzare gli impatti ambientali relativi ai veicoli elettrici. Alla fine, analizzati e validati i dati trovati, è stato possibile arrivare a delineare gli EV chargers come elementi in grado di incentivare la transizione verso un settore dei trasporti su strada più sostenibile.

A data-driven approach to analyze the role of electric vehicle charging points deployment in addressing climate change

MESSINA, ANGELO
2021/2022

Abstract

The industrial development that has allowed our society and economy to flourish for years now risks driving us towards a point of no return for society, environment and economy because of the climate-changing effects it has generated. To tackle such a complex systemic problem, it is first important to understand it thoroughly. To do so, it is necessary to collect and analyze relevant and consistent data that can help understand how and where it is appropriate to act. In the following study, this type of 'data-driven' approach was followed to understand how to tackle climate change in the transport sector. This approach led from investigating driving habits to analyzing the environmental impacts related to electric vehicles. In the end, after analyzing and validating the data found, it was possible to arrive at the delineation of EV chargers as elements capable of stimulating the transition to a more sustainable road transport sector.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
20-dic-2022
2021/2022
Lo sviluppo industriale che ha permesso alla nostra società ed economia di prosperare per anni, adesso, per via degli effetti climalteranti che questo ha generato, rischia di guidarci verso un punto di non ritorno per società, ambiente ed economia. Per affrontare un problema sistemico talmente complesso, prima è importante riuscire a comprenderlo a fondo. Per farlo, è necessario raccogliere ed analizzare dati rilevanti e consistenti che possano aiutare a comprendere come e dove è opportuno intervenire. Nel seguente studio è stato seguito questo tipo di approccio “guidato dai dati” per comprendere come affrontare il climate change nel settore dei trasporti. Tale approccio, ha portato ad investigare dalle abitudini di guida fino ad analizzare gli impatti ambientali relativi ai veicoli elettrici. Alla fine, analizzati e validati i dati trovati, è stato possibile arrivare a delineare gli EV chargers come elementi in grado di incentivare la transizione verso un settore dei trasporti su strada più sostenibile.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/198744