Repair has become increasingly important with the rise of Circular Economy that allow us to understand how vital it is to give products a second life in order to have a decreasingly negative influence on the environment. In this thesis we are going to investigate which are the main barriers that prevent consumers to choose product repairability practices. The academic literature on this topic describes product repair as an important strategy for extending product life. However, repair is frequently analyzed in terms of business models or product designs, which understates the importance of consumer procedure and routines. Based on prior information collected with previous research, the study proposes a survey to Italian consumers that aims to understand which may be the main factors inhibiting consumers from repairing four products specifically: smartphone, laptop, television, and washing machine. The results show that cost and repair time are the main elements influencing consumers' decisions. Despite this, participants appear to be very interested in repairing rather than replacing their products. This is a positive signal for the shift from conspicuous to more sustainable consumption. These findings can serve as a starting point for future studies that will enable us to better understand how to improve the characteristics of the repair industry.
La riparazione è diventata sempre più importante con l'affermarsi dell'Economia Circolare che ci permette di capire quanto sia fondamentale dare una seconda vita ai prodotti per avere un'influenza sempre meno negativa sull'ambiente. In questa tesi ci proponiamo di indagare quali sono le principali barriere che impediscono ai consumatori di scegliere le pratiche di riparabilità dei prodotti. La letteratura accademica sull'argomento descrive la riparazione dei prodotti come una strategia importante per prolungarne la vita. Tuttavia, la riparazione viene spesso analizzata in termini di modelli di business o di design del prodotto, sottovalutando l'importanza delle procedure e delle routine dei consumatori. Sulla base delle informazioni raccolte in precedenti ricerche, lo studio propone un sondaggio ai consumatori italiani con l'obiettivo di capire quali possano essere i principali fattori che inibiscono i consumatori dal riparare quattro prodotti nello specifico: smartphone, laptop, televisione e lavatrice. I risultati mostrano che il costo e il tempo di riparazione sono i principali elementi che influenzano le decisioni dei consumatori. Nonostante ciò, i partecipanti sembrano molto interessati a riparare piuttosto che a sostituire i loro prodotti. Questo è un segnale positivo per il passaggio da un consumo vistoso a uno più sostenibile. Questi risultati possono servire come punto di partenza per studi futuri che ci permetteranno di capire meglio come migliorare le caratteristiche dell'industria della riparazione.
The importance of repair : customer perspective
CAMPANIOLO, GASPARE
2021/2022
Abstract
Repair has become increasingly important with the rise of Circular Economy that allow us to understand how vital it is to give products a second life in order to have a decreasingly negative influence on the environment. In this thesis we are going to investigate which are the main barriers that prevent consumers to choose product repairability practices. The academic literature on this topic describes product repair as an important strategy for extending product life. However, repair is frequently analyzed in terms of business models or product designs, which understates the importance of consumer procedure and routines. Based on prior information collected with previous research, the study proposes a survey to Italian consumers that aims to understand which may be the main factors inhibiting consumers from repairing four products specifically: smartphone, laptop, television, and washing machine. The results show that cost and repair time are the main elements influencing consumers' decisions. Despite this, participants appear to be very interested in repairing rather than replacing their products. This is a positive signal for the shift from conspicuous to more sustainable consumption. These findings can serve as a starting point for future studies that will enable us to better understand how to improve the characteristics of the repair industry.| File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/198833