Urban passenger transportation is challenging for several reasons, including the need to move huge crowds of people and the necessity of adapting transportation infrastructure to fit urban environments. All the most industrialized countries have recently researched urban sustainable mobility plans with the primary goal of addressing the need for mobility in urban and metropolitan regions and enhancing the greenness and sustainability of transportation. Communities built, sponsored, and managed their own public transportation systems up until the turn of the 20th century. Recently, the service options for public transportation have been liberalized in some nations. In addition to other social advantages, liberalizing a country's public transportation industry will raise the level of expertise among domestic and foreign operators, boost customer satisfaction level, and reduce energy and fuel consumption, air pollution, and traffic congestions. The scope of this thesis is to analysis the typical tender process comprising three stages: the pre-tender phase, the main tendering and bidding phase, and the post-tender and award assigning phase. The Public Transport Authority (PTA) and the Public Transport Operator (PTO) have different rights and obligations throughout a normal tender procedure. For the purpose of selecting which tenders to enter, ATM, a significant public transportation operator in both Italy and Europe, employs a risk analysis process. Each tender is given a score after the study, which considers important risk factors for each market, has been completed. For the operation and maintenance of four driverless metro lines in suburban area of the city of Paris in France as a project with the name “Grand Paris Express”, ATM took part in a tender as a partnership with EGIS under the name of ATEMIS. They established a framework for their bids and established several specialized working groups. The two primary working groups in this organization are “Operation” and “Maintenance” working groups base on the scope of the “Grand Paris Express” service contract.

Il trasporto urbano di passeggeri è una sfida per diversi motivi, tra cui la necessità di spostare grandi masse di persone e la necessità di adattare le infrastrutture di trasporto agli ambienti urbani. Tutti i Paesi più industrializzati hanno recentemente studiato piani di mobilità urbana sostenibile con l'obiettivo primario di soddisfare il bisogno di mobilità nelle regioni urbane e metropolitane e di migliorare l'ecologia e la sostenibilità dei trasporti. Le comunità costruivano, sponsorizzavano e gestivano i propri sistemi di trasporto pubblico fino all'inizio del 20 secolo. Recentemente, in alcune nazioni sono state liberalizzate le opzioni di servizio per il trasporto pubblico. Oltre ad altri vantaggi sociali, la liberalizzazione dell'industria del trasporto pubblico di un Paese aumenterà il livello di competenza degli operatori nazionali e stranieri, aumenterà il livello di soddisfazione dei clienti e ridurrà il consumo di energia e carburante, l'inquinamento atmosferico e la congestione del traffico. Lo scopo di questa tesi è analizzare il tipico processo di gara d'appalto che comprende tre fasi: la fase di pre-gara, la fase principale di gara e offerta e la fase di post-gara e assegnazione dell'appalto. L'Autorità di trasporto pubblico (PTA) e l'Operatore di trasporto pubblico (PTO) hanno diritti e obblighi diversi nel corso di una normale procedura di gara. Per selezionare le gare a cui partecipare, ATM, importante operatore di trasporto pubblico in Italia e in Europa, utilizza un processo di analisi del rischio. A ogni gara viene assegnato un punteggio dopo aver completato lo studio, che considera importanti fattori di rischio per ogni mercato. Per la gestione e la manutenzione di quattro linee metropolitane senza conducente nell'area suburbana della città di Parigi, in Francia, come progetto denominato "Grand Paris Express", ATM ha partecipato a una gara d'appalto in partnership con EGIS sotto il nome di ATEMIS. Hanno stabilito un quadro di riferimento per le loro offerte e hanno istituito diversi gruppi di lavoro specializzati. I due gruppi di lavoro principali di questa organizzazione sono i gruppi di lavoro "Operazione" e "Manutenzione", basati sull'ambito del contratto di servizio "Grand Paris Express".

Business development in international tenders case study : Grand Paris Express project driverless metro lines

Taghavimatin, Babak
2022/2023

Abstract

Urban passenger transportation is challenging for several reasons, including the need to move huge crowds of people and the necessity of adapting transportation infrastructure to fit urban environments. All the most industrialized countries have recently researched urban sustainable mobility plans with the primary goal of addressing the need for mobility in urban and metropolitan regions and enhancing the greenness and sustainability of transportation. Communities built, sponsored, and managed their own public transportation systems up until the turn of the 20th century. Recently, the service options for public transportation have been liberalized in some nations. In addition to other social advantages, liberalizing a country's public transportation industry will raise the level of expertise among domestic and foreign operators, boost customer satisfaction level, and reduce energy and fuel consumption, air pollution, and traffic congestions. The scope of this thesis is to analysis the typical tender process comprising three stages: the pre-tender phase, the main tendering and bidding phase, and the post-tender and award assigning phase. The Public Transport Authority (PTA) and the Public Transport Operator (PTO) have different rights and obligations throughout a normal tender procedure. For the purpose of selecting which tenders to enter, ATM, a significant public transportation operator in both Italy and Europe, employs a risk analysis process. Each tender is given a score after the study, which considers important risk factors for each market, has been completed. For the operation and maintenance of four driverless metro lines in suburban area of the city of Paris in France as a project with the name “Grand Paris Express”, ATM took part in a tender as a partnership with EGIS under the name of ATEMIS. They established a framework for their bids and established several specialized working groups. The two primary working groups in this organization are “Operation” and “Maintenance” working groups base on the scope of the “Grand Paris Express” service contract.
CHIARAPPA, FRANCESCO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
20-dic-2022
2022/2023
Il trasporto urbano di passeggeri è una sfida per diversi motivi, tra cui la necessità di spostare grandi masse di persone e la necessità di adattare le infrastrutture di trasporto agli ambienti urbani. Tutti i Paesi più industrializzati hanno recentemente studiato piani di mobilità urbana sostenibile con l'obiettivo primario di soddisfare il bisogno di mobilità nelle regioni urbane e metropolitane e di migliorare l'ecologia e la sostenibilità dei trasporti. Le comunità costruivano, sponsorizzavano e gestivano i propri sistemi di trasporto pubblico fino all'inizio del 20 secolo. Recentemente, in alcune nazioni sono state liberalizzate le opzioni di servizio per il trasporto pubblico. Oltre ad altri vantaggi sociali, la liberalizzazione dell'industria del trasporto pubblico di un Paese aumenterà il livello di competenza degli operatori nazionali e stranieri, aumenterà il livello di soddisfazione dei clienti e ridurrà il consumo di energia e carburante, l'inquinamento atmosferico e la congestione del traffico. Lo scopo di questa tesi è analizzare il tipico processo di gara d'appalto che comprende tre fasi: la fase di pre-gara, la fase principale di gara e offerta e la fase di post-gara e assegnazione dell'appalto. L'Autorità di trasporto pubblico (PTA) e l'Operatore di trasporto pubblico (PTO) hanno diritti e obblighi diversi nel corso di una normale procedura di gara. Per selezionare le gare a cui partecipare, ATM, importante operatore di trasporto pubblico in Italia e in Europa, utilizza un processo di analisi del rischio. A ogni gara viene assegnato un punteggio dopo aver completato lo studio, che considera importanti fattori di rischio per ogni mercato. Per la gestione e la manutenzione di quattro linee metropolitane senza conducente nell'area suburbana della città di Parigi, in Francia, come progetto denominato "Grand Paris Express", ATM ha partecipato a una gara d'appalto in partnership con EGIS sotto il nome di ATEMIS. Hanno stabilito un quadro di riferimento per le loro offerte e hanno istituito diversi gruppi di lavoro specializzati. I due gruppi di lavoro principali di questa organizzazione sono i gruppi di lavoro "Operazione" e "Manutenzione", basati sull'ambito del contratto di servizio "Grand Paris Express".
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/198862