The e-commerce has experienced a rapid expansion in the last years. Technological development has forced companies to invest in adapting their infrastructure to meet the demands of customers, who are increasingly willing to make purchases using online channels. Companies are pursuing a multichannel approach to avoid losing significant market shares, because of the change in customers’ purchasing habits. One of the sectors where the percentage of sales through online channels as a percentage of total sales is increasing is e-grocery. E-grocery is a highly competitive industry with low profit margins, so it is critical to focus on customers to provide them with a high level of service. Within the e-grocery, the service most valued by customers is home delivery. Last-mile deliveries, however, represent a significant cost to bear for the companies because there are many factors to consider in order to meet customer expectations. The purpose of this thesis is to study how the online sales industry is developing, with a focus on obstacles and trends affecting the management and planning of last mile delivery logistics. These issues will initially be addressed from a theoretical perspective through a review of the state-of-the-art literature, followed by a practical case presentation with the aim of studying how the issues addressed theoretically are dealt with in a real case scenario. The case study presented is about the e-commerce of Esselunga, one of the main companies in the Italian retail supermarket scene and a market leader in the online sales. The case study will have as its main theme the development and implementation of a new Transportation Management System, as the result of the needs for efficiency and innovation required by the market. In addition, there will also be room to discuss possible future developments, regarding especially the dynamic time slotting system, which could radically change the logic of online order booking and planning, with greater influence towards final customers but at the same time with potential positive results for the company in terms of turnover.

Il commercio elettronico ha conosciuto una rapida espansione negli ultimi anni. Lo sviluppo tecnologico ha costretto le aziende a investire per adattare le proprie infrastrutture alle richieste dei clienti, i quali sono sempre più propensi nel fare acquisti utilizzando i canali online. Le aziende stanno perseguendo un approccio multicanale per evitare di perdere quote di mercato significative, come conseguenza del cambiamento delle abitudini di acquisto dei clienti. Uno dei settori in cui la percentuale di vendite attraverso i canali online sul totale delle vendite è in aumento, è quello dell'e-grocery. L'e-grocery è un settore altamente competitivo con bassi margini di profitto, nel quale è di fondamentale importanza concentrarsi sui clienti per fornire loro un servizio di alto livello. Soprattutto nell'ambito dell'e-grocery, il servizio più apprezzato dai clienti è la consegna a domicilio. Le consegne dell'ultimo miglio, tuttavia, rappresentano un costo significativo per le aziende per via dei molteplici fattori da considerare per soddisfare le aspettative dei clienti. Lo scopo di questa tesi è studiare come si sta sviluppando il settore delle vendite online, con particolare attenzione agli ostacoli e alle tendenze che influenzano la gestione e la pianificazione della logistica delle consegne dell'ultimo miglio. Questi temi saranno inizialmente affrontati da una prospettiva teorica attraverso una revisione dello stato dell'arte della letteratura e, successivamente, attraverso la presentazione di un caso pratico con l'obiettivo di studiare come le questioni affrontate teoricamente vengono affrontate nella realtà aziendale. Il caso studio presentato riguarda l'e-commerce di Esselunga, una delle principali aziende nel panorama della grande distribuzione italiana, leader di mercato nelle vendite online. Il caso studio avrà come tema principale lo sviluppo e l'implementazione di un nuovo Sistema di Gestione dei Trasporti, frutto delle esigenze di efficienza e innovazione richieste dal mercato. Si analizzeranno inoltre i possibili sviluppi futuri, riguardanti il sistema di time slotting dinamico, che potrebbe cambiare radicalmente le logiche di prenotazione e pianificazione degli ordini, con potenziali risultati positivi per l'azienda in termini di fatturato.

Transition in the transportation management system: the Esselunga's delivery e-commerce case

Iaquinta, Andrea
2021/2022

Abstract

The e-commerce has experienced a rapid expansion in the last years. Technological development has forced companies to invest in adapting their infrastructure to meet the demands of customers, who are increasingly willing to make purchases using online channels. Companies are pursuing a multichannel approach to avoid losing significant market shares, because of the change in customers’ purchasing habits. One of the sectors where the percentage of sales through online channels as a percentage of total sales is increasing is e-grocery. E-grocery is a highly competitive industry with low profit margins, so it is critical to focus on customers to provide them with a high level of service. Within the e-grocery, the service most valued by customers is home delivery. Last-mile deliveries, however, represent a significant cost to bear for the companies because there are many factors to consider in order to meet customer expectations. The purpose of this thesis is to study how the online sales industry is developing, with a focus on obstacles and trends affecting the management and planning of last mile delivery logistics. These issues will initially be addressed from a theoretical perspective through a review of the state-of-the-art literature, followed by a practical case presentation with the aim of studying how the issues addressed theoretically are dealt with in a real case scenario. The case study presented is about the e-commerce of Esselunga, one of the main companies in the Italian retail supermarket scene and a market leader in the online sales. The case study will have as its main theme the development and implementation of a new Transportation Management System, as the result of the needs for efficiency and innovation required by the market. In addition, there will also be room to discuss possible future developments, regarding especially the dynamic time slotting system, which could radically change the logic of online order booking and planning, with greater influence towards final customers but at the same time with potential positive results for the company in terms of turnover.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
20-dic-2022
2021/2022
Il commercio elettronico ha conosciuto una rapida espansione negli ultimi anni. Lo sviluppo tecnologico ha costretto le aziende a investire per adattare le proprie infrastrutture alle richieste dei clienti, i quali sono sempre più propensi nel fare acquisti utilizzando i canali online. Le aziende stanno perseguendo un approccio multicanale per evitare di perdere quote di mercato significative, come conseguenza del cambiamento delle abitudini di acquisto dei clienti. Uno dei settori in cui la percentuale di vendite attraverso i canali online sul totale delle vendite è in aumento, è quello dell'e-grocery. L'e-grocery è un settore altamente competitivo con bassi margini di profitto, nel quale è di fondamentale importanza concentrarsi sui clienti per fornire loro un servizio di alto livello. Soprattutto nell'ambito dell'e-grocery, il servizio più apprezzato dai clienti è la consegna a domicilio. Le consegne dell'ultimo miglio, tuttavia, rappresentano un costo significativo per le aziende per via dei molteplici fattori da considerare per soddisfare le aspettative dei clienti. Lo scopo di questa tesi è studiare come si sta sviluppando il settore delle vendite online, con particolare attenzione agli ostacoli e alle tendenze che influenzano la gestione e la pianificazione della logistica delle consegne dell'ultimo miglio. Questi temi saranno inizialmente affrontati da una prospettiva teorica attraverso una revisione dello stato dell'arte della letteratura e, successivamente, attraverso la presentazione di un caso pratico con l'obiettivo di studiare come le questioni affrontate teoricamente vengono affrontate nella realtà aziendale. Il caso studio presentato riguarda l'e-commerce di Esselunga, una delle principali aziende nel panorama della grande distribuzione italiana, leader di mercato nelle vendite online. Il caso studio avrà come tema principale lo sviluppo e l'implementazione di un nuovo Sistema di Gestione dei Trasporti, frutto delle esigenze di efficienza e innovazione richieste dal mercato. Si analizzeranno inoltre i possibili sviluppi futuri, riguardanti il sistema di time slotting dinamico, che potrebbe cambiare radicalmente le logiche di prenotazione e pianificazione degli ordini, con potenziali risultati positivi per l'azienda in termini di fatturato.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/198916