Not even a century after its adoption in many countries around the world, representative democracy is beginning to show signs of an erosion of its ideals, brought about by the inadequacy of a complex, distant and often corrupt political system. It remains, however, the best possible form of government guaranteeing - at least on paper - fairness, freedom and legitimacy. And while blame is often attributed toa power that is indifferent to the needs of citizens, there is on their side a feeling of political apathy and disinterest that leads them to consider every political action or gesture as inconsequential; a vicious circle from which the contemporary world does not seem to be able to escape. The political theories, which come to the rescue of democracy, seek a solution in greater citizen participation, in laws created through debate and confrontation, in the co-design of services and institutions; political utopias that are currently unfeasible. This thesis will therefore explore the possibilities of a design intervention to understand the foundations of participation and establish a service that facilitates a transition towards the greater involvement of young citizens in Italian political life. A system based on the democratisation of knowledge to induce informed confrontation and build a narrative of engagement with the new generation.

A distanza di neanche un secolo dalla sua adozione in molti Paesi del Mondo, la democrazia rappresentativa sta iniziando a mostrare i segni di un’erosione dei suoi ideali, determinati dall’inadeguatezza di un sistema politico complesso, distante e spesso corrotto. Essa rimane, tuttavia, la miglior forma di governo possibile garantendo - almeno sulla carta - equità, libertà e legittimità. E se spesso le colpe vengono attribuite ad un potere indifferente alle necessità dei cittadini, vi è dalla loro parte un sentimento di disinteresse e apatia politica che li porta a considerare ogni azione o gesto politico come insignificante; un circolo vizioso da cui la contemporaneità non sembra poter uscire. Le teorie politiche, che arrivano in soccorso della democrazia, ricercano una soluzione nella maggior partecipazione dei cittadini, nelle leggi create attraverso il dibattito e il confronto, nella co-progettazione di servizi ed istituzioni; utopie politiche ad oggi irrealizzabili. Questa tesi esplorerà quindi le possibilità di un intervento di design per comprendere le basi della partecipazione ed istituire un servizio che faciliti una transizione verso il maggior coinvolgimento dei giovani cittadini alla vita politica italiana. Un sistema che si fonda sulla democratizzazione della conoscenza per indurre al confronto informato e costruire una narrativa di ingaggio nei confronti della nuova generazione.

Towards the democratisation of political initiatives - The role of participatory design in educating citizens in social innovation

Lo Vecchio, Edoardo
2021/2022

Abstract

Not even a century after its adoption in many countries around the world, representative democracy is beginning to show signs of an erosion of its ideals, brought about by the inadequacy of a complex, distant and often corrupt political system. It remains, however, the best possible form of government guaranteeing - at least on paper - fairness, freedom and legitimacy. And while blame is often attributed toa power that is indifferent to the needs of citizens, there is on their side a feeling of political apathy and disinterest that leads them to consider every political action or gesture as inconsequential; a vicious circle from which the contemporary world does not seem to be able to escape. The political theories, which come to the rescue of democracy, seek a solution in greater citizen participation, in laws created through debate and confrontation, in the co-design of services and institutions; political utopias that are currently unfeasible. This thesis will therefore explore the possibilities of a design intervention to understand the foundations of participation and establish a service that facilitates a transition towards the greater involvement of young citizens in Italian political life. A system based on the democratisation of knowledge to induce informed confrontation and build a narrative of engagement with the new generation.
ARC III - Scuola del Design
20-dic-2022
2021/2022
A distanza di neanche un secolo dalla sua adozione in molti Paesi del Mondo, la democrazia rappresentativa sta iniziando a mostrare i segni di un’erosione dei suoi ideali, determinati dall’inadeguatezza di un sistema politico complesso, distante e spesso corrotto. Essa rimane, tuttavia, la miglior forma di governo possibile garantendo - almeno sulla carta - equità, libertà e legittimità. E se spesso le colpe vengono attribuite ad un potere indifferente alle necessità dei cittadini, vi è dalla loro parte un sentimento di disinteresse e apatia politica che li porta a considerare ogni azione o gesto politico come insignificante; un circolo vizioso da cui la contemporaneità non sembra poter uscire. Le teorie politiche, che arrivano in soccorso della democrazia, ricercano una soluzione nella maggior partecipazione dei cittadini, nelle leggi create attraverso il dibattito e il confronto, nella co-progettazione di servizi ed istituzioni; utopie politiche ad oggi irrealizzabili. Questa tesi esplorerà quindi le possibilità di un intervento di design per comprendere le basi della partecipazione ed istituire un servizio che faciliti una transizione verso il maggior coinvolgimento dei giovani cittadini alla vita politica italiana. Un sistema che si fonda sulla democratizzazione della conoscenza per indurre al confronto informato e costruire una narrativa di ingaggio nei confronti della nuova generazione.
File allegati
File Dimensione Formato  
Master Thesis - Edoardo Lo Vecchio.pdf

accessibile in internet per tutti

Dimensione 63.71 MB
Formato Adobe PDF
63.71 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/201829