The thesis develops an analysis of the economic benefit generated by the construction of the new Tibaldi railway station in the city of Milan. The method used is that of hedonic prices that wants to quantify the economic advantage of the increase in accessibility that is calculated on the real estate market, since it does not have a direct market. The thesis recalls the principles of land rent and explains the methodology of hedonic prices. An overview of the Tibaldi area is made before running the analysis and the role of the Circle Line for the implementation of the Milanese hinterland mobility is illustrated. The application phase of the method to obtain the collective benefits of the new infrastructure is then calculated on the residential area involved. The final part of the thesis focuses on the critical remarks on the cost-benefit outcome.

La tesi sviluppa un’analisi del beneficio in termini economici generato dalla costruzione della nuova stazione di Tibaldi nella città di Milano. Il metodo utilizzato è quello dei prezzi edonici che vuole quantificare il vantaggio economico dell’aumento dell’accessibilità che, non avendo un mercato diretto, viene calcolato sul mercato dei beni immobili. L’elaborato riprende i principi della rendita fondiaria per poi proseguire con la spiegazione della metodologia dei prezzi edonici. Successivamente viene illustrato lo studio dell’area di Tibaldi e del ruolo della Circle Line per l’implementazione della mobilità milanese e dell’hinterland. Viene poi avviata la fase applicativa del metodo per ottenere i benefici collettivi della nuova infrastruttura calcolata sull’area immobiliare residenziale interessata. L’elaborato viene poi concluso con una riflessione critica sui costi e benefici dell’opera.

Assessment of the generated social benefit of Tibaldi railway station : an hedonic price method analysis

Castro, Chiara Leen
2022/2023

Abstract

The thesis develops an analysis of the economic benefit generated by the construction of the new Tibaldi railway station in the city of Milan. The method used is that of hedonic prices that wants to quantify the economic advantage of the increase in accessibility that is calculated on the real estate market, since it does not have a direct market. The thesis recalls the principles of land rent and explains the methodology of hedonic prices. An overview of the Tibaldi area is made before running the analysis and the role of the Circle Line for the implementation of the Milanese hinterland mobility is illustrated. The application phase of the method to obtain the collective benefits of the new infrastructure is then calculated on the residential area involved. The final part of the thesis focuses on the critical remarks on the cost-benefit outcome.
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
4-mag-2023
2022/2023
La tesi sviluppa un’analisi del beneficio in termini economici generato dalla costruzione della nuova stazione di Tibaldi nella città di Milano. Il metodo utilizzato è quello dei prezzi edonici che vuole quantificare il vantaggio economico dell’aumento dell’accessibilità che, non avendo un mercato diretto, viene calcolato sul mercato dei beni immobili. L’elaborato riprende i principi della rendita fondiaria per poi proseguire con la spiegazione della metodologia dei prezzi edonici. Successivamente viene illustrato lo studio dell’area di Tibaldi e del ruolo della Circle Line per l’implementazione della mobilità milanese e dell’hinterland. Viene poi avviata la fase applicativa del metodo per ottenere i benefici collettivi della nuova infrastruttura calcolata sull’area immobiliare residenziale interessata. L’elaborato viene poi concluso con una riflessione critica sui costi e benefici dell’opera.
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