A basic target of companies is to properly match demand with supply. This is especially true for manufacturing companies, where having the correct goods available, in the right place, and at the right time means offering a superior service level to the customers and reducing costs connected with obsolete inventories and related to extraordinary efforts to chase the demand. However, the target is not so simple to achieve because it requires adequate plans and alignment between different departments. The complexity increases especially for multinational companies with multiple connections and interdependences between regional units located in several geographical locations. The aim of the dissertation is to design a Sales and Operations Planning framework implementable by multinational companies interested in adopting a hybrid solution between centralization and decentralization in decision making. In the description of the framework, high attention is given to the description of the departments involved in the process, their responsibilities, the interactions between them, and which activities are performed centrally (headquarters) and locally (regional units). The conceptual model is developed through the analysis of the past literature and the usage of a study case. The study case is based on Geberit Bathroom System business segment. The company is a multinational company operating in the field of sanitary products. It has a complex supply chain and is a significant example of a transition from a decentralized structure to a more centralized one, where some activities are managed centrally to increase the visibility of the overall network and to better integrate the departments, while others are kept local in order to grant flexibility and dynamicity. The significant characteristics, problems, and needs are considered in the development of the conceptual framework. Then, a specific solution adopted by the company is presented.

Un obiettivo fondamentale delle aziende è quello di allineare la domanda del mercato con l'offerta di bene e servizi. Questo vale soprattutto per le aziende manifatturiere, dove avere la merce corretta disponibile, nel posto e al momento giusto significa offrire un livello di servizio superiore ai clienti e ridurre i costi legati a scorte obsolete e a sforzi straordinari per inseguire la domanda. Tuttavia, l'obiettivo non è così semplice da raggiungere perché richiede una adeguata pianificazione e allineamento tra i diversi dipartimenti. La complessità aumenta soprattutto per le multinazionali con molteplici connessioni e interdipendenze tra diverse unità aziendali che si trovano in molteplici località geografiche. L'obiettivo della tesi è progettare un framework di Sales and Operations Planning implementabile da società multinazionali interessate ad adottare una soluzione ibrida tra centralizzazione e decentramento nel processo decisionale. Nella descrizione del framework, grande attenzione è riservata alla descrizione dei dipartimenti coinvolti nel processo, alle loro responsabilità, alle interazioni tra di essi e alle attività svolte a livello centrale (sede centrale) e locale (unità regionali). Il modello concettuale è sviluppato attraverso l'analisi della letteratura passata e l'utilizzo di un caso di studio. Il caso di studio si basa sul segmento di attività Bathroom System di Geberit. La società è una multinazionale operante nel settore dei sanitari. Ha una supply chain complessa ed è un esempio significativo di transizione da una struttura decentralizzata a una più centralizzata, dove alcune attività sono gestite centralmente per aumentare la visibilità sulla rete complessiva e per integrare al meglio i dipartimenti, mentre altre sono mantenute locali per garantire flessibilità e maggior dinamicità. Le caratteristiche, i problemi e le esigenze significative sono considerati nello sviluppo del framework concettuale. Viene quindi presentata una specifica soluzione adottata dall'azienda.

Development of a S&OP framework for manufacturing companies with an international network

Pellizzaro, Elia
2022/2023

Abstract

A basic target of companies is to properly match demand with supply. This is especially true for manufacturing companies, where having the correct goods available, in the right place, and at the right time means offering a superior service level to the customers and reducing costs connected with obsolete inventories and related to extraordinary efforts to chase the demand. However, the target is not so simple to achieve because it requires adequate plans and alignment between different departments. The complexity increases especially for multinational companies with multiple connections and interdependences between regional units located in several geographical locations. The aim of the dissertation is to design a Sales and Operations Planning framework implementable by multinational companies interested in adopting a hybrid solution between centralization and decentralization in decision making. In the description of the framework, high attention is given to the description of the departments involved in the process, their responsibilities, the interactions between them, and which activities are performed centrally (headquarters) and locally (regional units). The conceptual model is developed through the analysis of the past literature and the usage of a study case. The study case is based on Geberit Bathroom System business segment. The company is a multinational company operating in the field of sanitary products. It has a complex supply chain and is a significant example of a transition from a decentralized structure to a more centralized one, where some activities are managed centrally to increase the visibility of the overall network and to better integrate the departments, while others are kept local in order to grant flexibility and dynamicity. The significant characteristics, problems, and needs are considered in the development of the conceptual framework. Then, a specific solution adopted by the company is presented.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
4-mag-2023
2022/2023
Un obiettivo fondamentale delle aziende è quello di allineare la domanda del mercato con l'offerta di bene e servizi. Questo vale soprattutto per le aziende manifatturiere, dove avere la merce corretta disponibile, nel posto e al momento giusto significa offrire un livello di servizio superiore ai clienti e ridurre i costi legati a scorte obsolete e a sforzi straordinari per inseguire la domanda. Tuttavia, l'obiettivo non è così semplice da raggiungere perché richiede una adeguata pianificazione e allineamento tra i diversi dipartimenti. La complessità aumenta soprattutto per le multinazionali con molteplici connessioni e interdipendenze tra diverse unità aziendali che si trovano in molteplici località geografiche. L'obiettivo della tesi è progettare un framework di Sales and Operations Planning implementabile da società multinazionali interessate ad adottare una soluzione ibrida tra centralizzazione e decentramento nel processo decisionale. Nella descrizione del framework, grande attenzione è riservata alla descrizione dei dipartimenti coinvolti nel processo, alle loro responsabilità, alle interazioni tra di essi e alle attività svolte a livello centrale (sede centrale) e locale (unità regionali). Il modello concettuale è sviluppato attraverso l'analisi della letteratura passata e l'utilizzo di un caso di studio. Il caso di studio si basa sul segmento di attività Bathroom System di Geberit. La società è una multinazionale operante nel settore dei sanitari. Ha una supply chain complessa ed è un esempio significativo di transizione da una struttura decentralizzata a una più centralizzata, dove alcune attività sono gestite centralmente per aumentare la visibilità sulla rete complessiva e per integrare al meglio i dipartimenti, mentre altre sono mantenute locali per garantire flessibilità e maggior dinamicità. Le caratteristiche, i problemi e le esigenze significative sono considerati nello sviluppo del framework concettuale. Viene quindi presentata una specifica soluzione adottata dall'azienda.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/201977