The transportation sector is responsible for 17% of global greenhouse gas (GHG) emissions. In order to reduce this percentage many governmental agencies are promoting a more sustainable mobility by incentivizing the use of electric vehicles (EVs). An example is the recent law approved by the European Parliament banning the sale of endothermic engines cars from 2035. Despite the ambitious goal of cutting GHG emissions of transportation, the regulatory system concerning EVs fire prevention has not proceeded at the same pace. There are guidelines and regulatory references (for example, in Italy, there is the Circolare n.2/2018 of the Vigili del Fuoco) but they do not appear to be aligned with the evolution of electric vehicles. This literature-based work covers electric vehicle fires and charging stations referring to the current technical regulatory framework (CEI, ISO, NFPA, SAE) and research present in the literature giving particular attention to enclosed environments (e.g., enclosed parking lots and ships) where it is more difficult to take action to limit fire damage. In addition, developments of hypothesis for replacing Lithium-Ion batteries with alternative technologies that provide increased safety are presented.

Il settore dei trasporti emette il 17% dei gas serra (GHG) su scala globale. Per ridurre questa percentuale molti enti governativi stanno promuovendo una mobilità più sostenibile incentivando l’uso di veicoli elettrici (EV). Per esempio, dal 2035 non sarà più possibile acquistare veicoli con motore endotermico nell’Unione Europea. Nonostante l’obiettivo ambizioso di tagliare le emissioni di GHG, l’apparato normativo riguardante la prevenzione di incendi di EV non è andato di pari passo. Esistono linee guida e riferimenti normativi (in Italia, ad esempio, la Circolare n.2/2018 dei Vigili del Fuoco) ma non risultano allineati all’evoluzione tecnologica dei veicoli elettrici. In questo elaborato di tipo bibliografico si trattano gli incendi di veicoli elettrici e le infrastrutture di ricarica riferendosi al quadro tecnico normativo vigente (CEI, ISO, NFPA, SAE) e alle ricerche presenti in letteratura prestando particolare attenzione ad ambienti chiusi (ad esempio parcheggi coperti o navi) in cui è più difficile intervenire per limitare i danni da incendio. Inoltre, vengono presentati sviluppi di ipotesi di sostituzione delle batterie agli ioni di litio con tecnologie alternative che garantiscono maggiore sicurezza.

Misure di prevenzione antincendio per infrastrutture di ricarica per veicoli elettrici

GALIAZZO, ELISA
2022/2023

Abstract

The transportation sector is responsible for 17% of global greenhouse gas (GHG) emissions. In order to reduce this percentage many governmental agencies are promoting a more sustainable mobility by incentivizing the use of electric vehicles (EVs). An example is the recent law approved by the European Parliament banning the sale of endothermic engines cars from 2035. Despite the ambitious goal of cutting GHG emissions of transportation, the regulatory system concerning EVs fire prevention has not proceeded at the same pace. There are guidelines and regulatory references (for example, in Italy, there is the Circolare n.2/2018 of the Vigili del Fuoco) but they do not appear to be aligned with the evolution of electric vehicles. This literature-based work covers electric vehicle fires and charging stations referring to the current technical regulatory framework (CEI, ISO, NFPA, SAE) and research present in the literature giving particular attention to enclosed environments (e.g., enclosed parking lots and ships) where it is more difficult to take action to limit fire damage. In addition, developments of hypothesis for replacing Lithium-Ion batteries with alternative technologies that provide increased safety are presented.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
4-mag-2023
2022/2023
Il settore dei trasporti emette il 17% dei gas serra (GHG) su scala globale. Per ridurre questa percentuale molti enti governativi stanno promuovendo una mobilità più sostenibile incentivando l’uso di veicoli elettrici (EV). Per esempio, dal 2035 non sarà più possibile acquistare veicoli con motore endotermico nell’Unione Europea. Nonostante l’obiettivo ambizioso di tagliare le emissioni di GHG, l’apparato normativo riguardante la prevenzione di incendi di EV non è andato di pari passo. Esistono linee guida e riferimenti normativi (in Italia, ad esempio, la Circolare n.2/2018 dei Vigili del Fuoco) ma non risultano allineati all’evoluzione tecnologica dei veicoli elettrici. In questo elaborato di tipo bibliografico si trattano gli incendi di veicoli elettrici e le infrastrutture di ricarica riferendosi al quadro tecnico normativo vigente (CEI, ISO, NFPA, SAE) e alle ricerche presenti in letteratura prestando particolare attenzione ad ambienti chiusi (ad esempio parcheggi coperti o navi) in cui è più difficile intervenire per limitare i danni da incendio. Inoltre, vengono presentati sviluppi di ipotesi di sostituzione delle batterie agli ioni di litio con tecnologie alternative che garantiscono maggiore sicurezza.
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