The fashion industry has seen a significant increase in the use of digital fashion in recent years, particularly as a result of the pandemic: after this time, a digital approach to fashion brought the fashion system in a new era. The fashion industry has evolved into a more fertile environment than ever for the emergence and growth of hybrid transformations that result from the fusion of the physical and digital worlds. In light of this, even if the fashion industry has traditionally been founded on a wholly physical style of thinking and creating, the approach to digitalization—while in theory necessary—has led to a significant shift in both production and customer behavior. So what happens when the actual and digital worlds interact and start living side by side? What specific changes is the fashion business experiencing right now? This article's goal is to analyze this shifting environment in order to comprehend how the fashion industry is evolving and growing over time and space. The fashion system's approach to production, consumption, knowledge, and administration has been completely reconstructed as a result of the collision between the real and the virtual worlds. The first section of this book focuses on a broad analysis of the elements that, in recent years, have favored the growth and extension of digitalization within the fashion industry. A second section will analyze case studies in greater detail in order to look at specific instances of how the fashion system is actually evolving and the effects these changes have had on both production and consumption. To conclude, the third part, following on from the previous analyses, aims to provide guidelines, based on both concrete and hypothetical examples, on how brands could approach the digital dimension in order to make the most of its potential in the near future, taking into account their own objectives and consumers.

L'industria della moda ha visto un aumento significativo dell'uso della moda digitale negli ultimi anni, in particolare a seguito della pandemia: dopo questo periodo, un approccio digitale alla moda ha portato il sistema moda in una nuova era. L'industria della moda si è evoluta in un ambiente più che mai fertile per la nascita e la crescita di trasformazioni ibride che derivano dalla fusione del mondo fisico e digitale. Alla luce di ciò, anche se l'industria della moda è stata tradizionalmente fondata su uno stile di pensiero e di creazione interamente fisico, l'approccio alla digitalizzazione - pur essendo in teoria necessario - ha portato a un cambiamento significativo sia nella produzione che nel comportamento dei clienti. Cosa succede quando il mondo reale e quello digitale interagiscono e iniziano a vivere fianco a fianco? Quali cambiamenti specifici sta vivendo il settore della moda in questo momento? L'obiettivo di questo articolo è quello di analizzare questo ambiente mutevole per comprendere come l'industria della moda si stia evolvendo e crescendo nel tempo e nello spazio. L'approccio del sistema moda alla produzione, al consumo, alla conoscenza e all'amministrazione è stato completamente ricostruito come risultato della collisione tra il mondo reale e quello virtuale. La prima sezione di questo libro si concentra su un'ampia analisi degli elementi che, negli ultimi anni, hanno favorito la crescita e l'estensione della digitalizzazione all'interno dell'industria della moda. Una seconda sezione analizzerà in modo più dettagliato i casi di studio per esaminare casi specifici di come il sistema moda si stia effettivamente evolvendo e gli effetti che questi cambiamenti hanno avuto sia sulla produzione che sul consumo. Per concludere, la terza parte, sulla scia delle analisi precedenti, si propone di fornire delle linee guida, basate su esempi concreti e ipotetici, su come i brand potrebbero approcciare la dimensione digitale per sfruttarne al meglio le potenzialità nel prossimo futuro, tenendo conto dei propri obiettivi e dei propri consumatori.

The intersection of fashion and digitalization : how it has shaped the way we conceive, produce and consume fashion

Pellistri, Gaia
2021/2022

Abstract

The fashion industry has seen a significant increase in the use of digital fashion in recent years, particularly as a result of the pandemic: after this time, a digital approach to fashion brought the fashion system in a new era. The fashion industry has evolved into a more fertile environment than ever for the emergence and growth of hybrid transformations that result from the fusion of the physical and digital worlds. In light of this, even if the fashion industry has traditionally been founded on a wholly physical style of thinking and creating, the approach to digitalization—while in theory necessary—has led to a significant shift in both production and customer behavior. So what happens when the actual and digital worlds interact and start living side by side? What specific changes is the fashion business experiencing right now? This article's goal is to analyze this shifting environment in order to comprehend how the fashion industry is evolving and growing over time and space. The fashion system's approach to production, consumption, knowledge, and administration has been completely reconstructed as a result of the collision between the real and the virtual worlds. The first section of this book focuses on a broad analysis of the elements that, in recent years, have favored the growth and extension of digitalization within the fashion industry. A second section will analyze case studies in greater detail in order to look at specific instances of how the fashion system is actually evolving and the effects these changes have had on both production and consumption. To conclude, the third part, following on from the previous analyses, aims to provide guidelines, based on both concrete and hypothetical examples, on how brands could approach the digital dimension in order to make the most of its potential in the near future, taking into account their own objectives and consumers.
ARC III - Scuola del Design
4-mag-2023
2021/2022
L'industria della moda ha visto un aumento significativo dell'uso della moda digitale negli ultimi anni, in particolare a seguito della pandemia: dopo questo periodo, un approccio digitale alla moda ha portato il sistema moda in una nuova era. L'industria della moda si è evoluta in un ambiente più che mai fertile per la nascita e la crescita di trasformazioni ibride che derivano dalla fusione del mondo fisico e digitale. Alla luce di ciò, anche se l'industria della moda è stata tradizionalmente fondata su uno stile di pensiero e di creazione interamente fisico, l'approccio alla digitalizzazione - pur essendo in teoria necessario - ha portato a un cambiamento significativo sia nella produzione che nel comportamento dei clienti. Cosa succede quando il mondo reale e quello digitale interagiscono e iniziano a vivere fianco a fianco? Quali cambiamenti specifici sta vivendo il settore della moda in questo momento? L'obiettivo di questo articolo è quello di analizzare questo ambiente mutevole per comprendere come l'industria della moda si stia evolvendo e crescendo nel tempo e nello spazio. L'approccio del sistema moda alla produzione, al consumo, alla conoscenza e all'amministrazione è stato completamente ricostruito come risultato della collisione tra il mondo reale e quello virtuale. La prima sezione di questo libro si concentra su un'ampia analisi degli elementi che, negli ultimi anni, hanno favorito la crescita e l'estensione della digitalizzazione all'interno dell'industria della moda. Una seconda sezione analizzerà in modo più dettagliato i casi di studio per esaminare casi specifici di come il sistema moda si stia effettivamente evolvendo e gli effetti che questi cambiamenti hanno avuto sia sulla produzione che sul consumo. Per concludere, la terza parte, sulla scia delle analisi precedenti, si propone di fornire delle linee guida, basate su esempi concreti e ipotetici, su come i brand potrebbero approcciare la dimensione digitale per sfruttarne al meglio le potenzialità nel prossimo futuro, tenendo conto dei propri obiettivi e dei propri consumatori.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/202292