Nowadays, with the increasingly rapid spread of new technologies and easy and free access to high-quality learning materials, education worldwide is undergoing a revolution. One of the active learning models that is spreading more than any other in university classrooms is online, synchronous and asynchronous learning; and with it the first Learning Dashboards are beginning to appear. A Learning Dashboard is a function that provides users with a centralised location to view and manage their work, progress and goals. The main goal of this thesis is the design and implementation of dashboards for EVOLI, a web platform belonging to the category of media-tagging annotation tools. In the first part of the work, a literature review will explore the various ways in which Learning Dashboards have been implemented in educational contexts and the impact they have had on both the teaching experience of teachers and the learning experience of students. The research will examine the capabilities of the current learning dashboards, their limitations, such as limited customisation options, limited data visualisation tools and limited filtering and sorting options, as well as the potential for future development in this area. Following, three teaching dashboards for EVOLI platform (General Teacher Dashboard, Lesson Teacher Dashboard, and Lesson Student Dashboard) to support teachers and students in their teaching and learning activities will be presented, developed and tested in a real-life context. The General Teacher Dashboard is a comprehensive dashboard that provides an overview of teacher courses, student progress and performance analysis. The Lesson Teacher Dashboard is designed to support teachers in monitoring the progress of a particular lesson, including attendance, engagement and student understanding of content. The Lesson Student Dashboard is designed to provide students with an overview of their progress and performance in a particular lesson, including completion status, comprehension and progress analysis. The thesis also includes a case study in which the Lesson Teacher Dashboard is integrated into the EVOLI platform. Data gathered in the case study demonstrates that the dashboard is easy to use, improves teacher workflow and provides valuable information on student progress. Overall, this thesis demonstrates the importance of teaching dashboards as a tool to support teaching and learning activities. The design and implementation of the three dashboards for EVOLI platform show how they can be adapted to meet specific user needs and integrated into existing teaching platforms.

Al giorno d'oggi, con la diffusione sempre più rapida delle nuove tecnologie e l'accesso facile e gratuito a materiali didattici di alta qualità, l'istruzione in tutto il mondo sta subendo una rivoluzione. Uno dei modelli di apprendimento attivo che più di ogni altro si sta diffondendo nelle aule universitarie è quello online, sincrono e asincrono; e con esso cominciano a comparire le prime Learning Dashboard. Una Learning Dashboard è una funzione che fornisce agli utenti una posizione centralizzata per visualizzare e gestire il loro lavoro, i loro progressi e i loro obiettivi. L'obiettivo principale di questa tesi è la progettazione e l'implementazione di Learning Dashboard per EVOLI, una piattaforma web appartenente alla categoria degli strumenti di annotazione dei media. Nella prima parte del lavoro, una rassegna della letteratura esplorerà i vari modi in cui le Learning Dashboard sono state implementate in contesti educativi e l'impatto che hanno avuto sia sull'esperienza didattica degli insegnanti che su quella di apprendimento degli studenti. La ricerca esaminerà le capacità degli attuali dashboard per l'apprendimento, i loro limiti, come ad esempio le limitate opzioni di personalizzazione, i limitati strumenti di visualizzazione dei dati e le limitate opzioni di filtraggio e ordinamento, nonché il potenziale di sviluppo futuro in questo settore. In seguito, verranno presentati, sviluppati e testati in un contesto di vita reale, tre Learning Dashboard per la piattaforma EVOLI (General Teacher Dashboard, Lesson Teacher Dashboard e Lesson Student Dashboard) per supportare insegnanti e studenti nelle loro attività di insegnamento e apprendimento. La General Teacher Dashboard è una dashboard completa che fornisce una panoramica dei corsi degli insegnanti, dei progressi degli studenti e dell'analisi delle prestazioni. La Lesson Teacher Dashboard è stata progettata per supportare gli insegnanti nel monitoraggio dei progressi di una particolare lezione, tra cui la frequenza, l'impegno e la comprensione dei contenuti da parte degli studenti. La Lesson Student Dashboard è progettata per fornire agli studenti una panoramica dei loro progressi e delle loro prestazioni in una particolare lezione, compreso lo stato di completamento, la comprensione e l'analisi dei progressi. La tesi include anche un caso di studio in cui la Lesson Teacher Dashboard è integrata nella piattaforma EVOLI. I dati raccolti nel caso di studio dimostrano che la dashboard è facile da usare, migliora il flusso di lavoro degli insegnanti e fornisce informazioni preziose sui progressi degli studenti. Nel complesso, questa tesi dimostra l'importanza dei cruscotti didattici come strumento di supporto alle attività di insegnamento e apprendimento. La progettazione e l'implementazione dei tre cruscotti per la piattaforma EVOLI mostrano come possano essere adattati per soddisfare esigenze specifiche degli utenti e integrati in piattaforme didattiche esistenti.

Enhancing teacher awareness through Learning Dashboard for asynchronous lectures

POZZI, TOMMASO
2021/2022

Abstract

Nowadays, with the increasingly rapid spread of new technologies and easy and free access to high-quality learning materials, education worldwide is undergoing a revolution. One of the active learning models that is spreading more than any other in university classrooms is online, synchronous and asynchronous learning; and with it the first Learning Dashboards are beginning to appear. A Learning Dashboard is a function that provides users with a centralised location to view and manage their work, progress and goals. The main goal of this thesis is the design and implementation of dashboards for EVOLI, a web platform belonging to the category of media-tagging annotation tools. In the first part of the work, a literature review will explore the various ways in which Learning Dashboards have been implemented in educational contexts and the impact they have had on both the teaching experience of teachers and the learning experience of students. The research will examine the capabilities of the current learning dashboards, their limitations, such as limited customisation options, limited data visualisation tools and limited filtering and sorting options, as well as the potential for future development in this area. Following, three teaching dashboards for EVOLI platform (General Teacher Dashboard, Lesson Teacher Dashboard, and Lesson Student Dashboard) to support teachers and students in their teaching and learning activities will be presented, developed and tested in a real-life context. The General Teacher Dashboard is a comprehensive dashboard that provides an overview of teacher courses, student progress and performance analysis. The Lesson Teacher Dashboard is designed to support teachers in monitoring the progress of a particular lesson, including attendance, engagement and student understanding of content. The Lesson Student Dashboard is designed to provide students with an overview of their progress and performance in a particular lesson, including completion status, comprehension and progress analysis. The thesis also includes a case study in which the Lesson Teacher Dashboard is integrated into the EVOLI platform. Data gathered in the case study demonstrates that the dashboard is easy to use, improves teacher workflow and provides valuable information on student progress. Overall, this thesis demonstrates the importance of teaching dashboards as a tool to support teaching and learning activities. The design and implementation of the three dashboards for EVOLI platform show how they can be adapted to meet specific user needs and integrated into existing teaching platforms.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
4-mag-2023
2021/2022
Al giorno d'oggi, con la diffusione sempre più rapida delle nuove tecnologie e l'accesso facile e gratuito a materiali didattici di alta qualità, l'istruzione in tutto il mondo sta subendo una rivoluzione. Uno dei modelli di apprendimento attivo che più di ogni altro si sta diffondendo nelle aule universitarie è quello online, sincrono e asincrono; e con esso cominciano a comparire le prime Learning Dashboard. Una Learning Dashboard è una funzione che fornisce agli utenti una posizione centralizzata per visualizzare e gestire il loro lavoro, i loro progressi e i loro obiettivi. L'obiettivo principale di questa tesi è la progettazione e l'implementazione di Learning Dashboard per EVOLI, una piattaforma web appartenente alla categoria degli strumenti di annotazione dei media. Nella prima parte del lavoro, una rassegna della letteratura esplorerà i vari modi in cui le Learning Dashboard sono state implementate in contesti educativi e l'impatto che hanno avuto sia sull'esperienza didattica degli insegnanti che su quella di apprendimento degli studenti. La ricerca esaminerà le capacità degli attuali dashboard per l'apprendimento, i loro limiti, come ad esempio le limitate opzioni di personalizzazione, i limitati strumenti di visualizzazione dei dati e le limitate opzioni di filtraggio e ordinamento, nonché il potenziale di sviluppo futuro in questo settore. In seguito, verranno presentati, sviluppati e testati in un contesto di vita reale, tre Learning Dashboard per la piattaforma EVOLI (General Teacher Dashboard, Lesson Teacher Dashboard e Lesson Student Dashboard) per supportare insegnanti e studenti nelle loro attività di insegnamento e apprendimento. La General Teacher Dashboard è una dashboard completa che fornisce una panoramica dei corsi degli insegnanti, dei progressi degli studenti e dell'analisi delle prestazioni. La Lesson Teacher Dashboard è stata progettata per supportare gli insegnanti nel monitoraggio dei progressi di una particolare lezione, tra cui la frequenza, l'impegno e la comprensione dei contenuti da parte degli studenti. La Lesson Student Dashboard è progettata per fornire agli studenti una panoramica dei loro progressi e delle loro prestazioni in una particolare lezione, compreso lo stato di completamento, la comprensione e l'analisi dei progressi. La tesi include anche un caso di studio in cui la Lesson Teacher Dashboard è integrata nella piattaforma EVOLI. I dati raccolti nel caso di studio dimostrano che la dashboard è facile da usare, migliora il flusso di lavoro degli insegnanti e fornisce informazioni preziose sui progressi degli studenti. Nel complesso, questa tesi dimostra l'importanza dei cruscotti didattici come strumento di supporto alle attività di insegnamento e apprendimento. La progettazione e l'implementazione dei tre cruscotti per la piattaforma EVOLI mostrano come possano essere adattati per soddisfare esigenze specifiche degli utenti e integrati in piattaforme didattiche esistenti.
File allegati
File Dimensione Formato  
Master Thesis - Tommaso Pozzi.pdf

accessibile in internet per tutti

Dimensione 5.49 MB
Formato Adobe PDF
5.49 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/202917