Payment is a fundamental component in the purchasing process and therefore in the lives of consumers, and it is constantly evolving. Today it is possible to pay through a wide range of tools, from the most traditional such as cash and payment cards, to the most innovative ones such as payments from devices such as smartphones and wearables. All these tools share the same purpose, which is to enable the transaction; the experience, however, can be extremely different. But what is the current situation in Italy regarding the spread of payment instruments? The purpose of this thesis is to provide a snapshot of the payment services offered today in Italy, divided into macro- categories and categories. For each of them, trends and developments of recent years will be investigated, with particular attention to the world of mobility. In fact, the use of sustainable mobility is becoming an increasingly social phenomenon, encouraging the rapid development of related services. It will be shown how the role of means of payment within this phenomenon plays a key role through the different payment systems themselves. In the first chapter a summary of the history of payment methods and their evolution over time will be given. Then the "New Digital Payments Framework" developed by the Mobile Payment & Commerce Observatory will be used to divide the services analysed into macro-categories and categories. The main activation technologies and payment resources that underpin the operation of the services collected and analysed will be introduced. The chapter on methodology will be divided into two parts: data collection and empirical analysis. In the first part the variables of the census developed on the services and the data collection process will be described. In the second part, instead, new variables, and the analysis process conducted on the available data following the update of the census itself will be introduced. In the third chapter, concerning the results of the analysis conducted, all the results deriving from the processes previously described and then summarized will be presented, giving greater emphasis to the trends under development for each macro-category. Finally, in the final chapter, starting from the main results of the empirical analysis, possible development forecasts related to the Italian context of payment services will be identified, which may be useful to companies operating in the sector in defining the future development of their service.

Il pagamento è una componente fondamentale nel processo di acquisto e quindi nella vita dei consumatori, ed è sempre in continua evoluzione. Oggi è possibile pagare attraverso una vasta gamma di strumenti, dai più tradizionali come contanti e carte di pagamento, a quelli più innovativi come i pagamenti da dispositivi come smartphone e wearable. Tutti questi strumenti condividono lo stesso scopo, che è quello di consentire la transazione; l'esperienza, tuttavia, può essere estremamente diversa. Ma qual è la situazione attuale in Italia per quanto riguarda la diffusione degli strumenti di pagamento? Lo scopo di questa tesi è quello di fornire un’istantanea dei servizi di pagamento offerti oggi in Italia, suddivisi in macrocategorie e categorie. Per ognuna di esse saranno indagati tendenze ed evoluzioni degli ultimi anni, con una particolare attenzione al mondo della mobilità. Infatti, sta assumendo sempre maggior impatto sociale l’utilizzo di mobilità sostenibile, favorendo un rapido sviluppo dei servizi connessi. Verrà mostrato come il ruolo dei mezzi di pagamento all’interno di questo fenomeno giochi un ruolo chiave attraverso I diversi sistemi di pagamento stessi. Nel primo capitolo verrà dato un breve riassunto della storia dei metodi di pagamento e la loro evoluzione nel tempo. Si ricorrerà poi al “New Digital Payments Framework” sviluppato dall’Osservatorio Mobile Payment & Commerce per la suddivisione dei servizi analizzati in macrocategorie e categorie. Saranno introdotte le principali tecnologie di attivazione e risorse di pagamento che sono alla base del funzionamento dei servizi raccolti e analizzati. Il capitolo sulla metodologia sarà suddiviso in due parti: la raccolta di dati e l’analisi empirica. Nella prima parte si definiranno le variabili del censimento sviluppato sui servizi e il processo di raccolta di dati. Nella seconda parte invece verranno introdotte nuove variabili e il processo di analisi condotto sui dati disponibili a seguito dell’aggiornamento del censimento stesso. Nel terzo capitolo, riguardante I risultati dell’analisi condotta, saranno presentati tutti i risultati derivanti dai processi precedentemente descritti e in seguito riassunti dando maggior risalto alle tendenze in fase di sviluppo per ogni macrocategoria. Infine, nel capitolo conclusivo, a partire dai principali risultati dell’analisi empirica, verranno identificate possibili previsioni di sviluppo relative al contesto italiano dei servizi di pagamento, che potranno essere utili alle società operanti nel settore nella definizione dello sviluppo futuro del loro servizio.

Mobile Payments in Italy: A census of the active services with a focus on the Mobility sector

GIULIANI, GIUSEPPE
2022/2023

Abstract

Payment is a fundamental component in the purchasing process and therefore in the lives of consumers, and it is constantly evolving. Today it is possible to pay through a wide range of tools, from the most traditional such as cash and payment cards, to the most innovative ones such as payments from devices such as smartphones and wearables. All these tools share the same purpose, which is to enable the transaction; the experience, however, can be extremely different. But what is the current situation in Italy regarding the spread of payment instruments? The purpose of this thesis is to provide a snapshot of the payment services offered today in Italy, divided into macro- categories and categories. For each of them, trends and developments of recent years will be investigated, with particular attention to the world of mobility. In fact, the use of sustainable mobility is becoming an increasingly social phenomenon, encouraging the rapid development of related services. It will be shown how the role of means of payment within this phenomenon plays a key role through the different payment systems themselves. In the first chapter a summary of the history of payment methods and their evolution over time will be given. Then the "New Digital Payments Framework" developed by the Mobile Payment & Commerce Observatory will be used to divide the services analysed into macro-categories and categories. The main activation technologies and payment resources that underpin the operation of the services collected and analysed will be introduced. The chapter on methodology will be divided into two parts: data collection and empirical analysis. In the first part the variables of the census developed on the services and the data collection process will be described. In the second part, instead, new variables, and the analysis process conducted on the available data following the update of the census itself will be introduced. In the third chapter, concerning the results of the analysis conducted, all the results deriving from the processes previously described and then summarized will be presented, giving greater emphasis to the trends under development for each macro-category. Finally, in the final chapter, starting from the main results of the empirical analysis, possible development forecasts related to the Italian context of payment services will be identified, which may be useful to companies operating in the sector in defining the future development of their service.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
4-mag-2023
2022/2023
Il pagamento è una componente fondamentale nel processo di acquisto e quindi nella vita dei consumatori, ed è sempre in continua evoluzione. Oggi è possibile pagare attraverso una vasta gamma di strumenti, dai più tradizionali come contanti e carte di pagamento, a quelli più innovativi come i pagamenti da dispositivi come smartphone e wearable. Tutti questi strumenti condividono lo stesso scopo, che è quello di consentire la transazione; l'esperienza, tuttavia, può essere estremamente diversa. Ma qual è la situazione attuale in Italia per quanto riguarda la diffusione degli strumenti di pagamento? Lo scopo di questa tesi è quello di fornire un’istantanea dei servizi di pagamento offerti oggi in Italia, suddivisi in macrocategorie e categorie. Per ognuna di esse saranno indagati tendenze ed evoluzioni degli ultimi anni, con una particolare attenzione al mondo della mobilità. Infatti, sta assumendo sempre maggior impatto sociale l’utilizzo di mobilità sostenibile, favorendo un rapido sviluppo dei servizi connessi. Verrà mostrato come il ruolo dei mezzi di pagamento all’interno di questo fenomeno giochi un ruolo chiave attraverso I diversi sistemi di pagamento stessi. Nel primo capitolo verrà dato un breve riassunto della storia dei metodi di pagamento e la loro evoluzione nel tempo. Si ricorrerà poi al “New Digital Payments Framework” sviluppato dall’Osservatorio Mobile Payment & Commerce per la suddivisione dei servizi analizzati in macrocategorie e categorie. Saranno introdotte le principali tecnologie di attivazione e risorse di pagamento che sono alla base del funzionamento dei servizi raccolti e analizzati. Il capitolo sulla metodologia sarà suddiviso in due parti: la raccolta di dati e l’analisi empirica. Nella prima parte si definiranno le variabili del censimento sviluppato sui servizi e il processo di raccolta di dati. Nella seconda parte invece verranno introdotte nuove variabili e il processo di analisi condotto sui dati disponibili a seguito dell’aggiornamento del censimento stesso. Nel terzo capitolo, riguardante I risultati dell’analisi condotta, saranno presentati tutti i risultati derivanti dai processi precedentemente descritti e in seguito riassunti dando maggior risalto alle tendenze in fase di sviluppo per ogni macrocategoria. Infine, nel capitolo conclusivo, a partire dai principali risultati dell’analisi empirica, verranno identificate possibili previsioni di sviluppo relative al contesto italiano dei servizi di pagamento, che potranno essere utili alle società operanti nel settore nella definizione dello sviluppo futuro del loro servizio.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/202984