Human-technology interaction researchers and designers are increasingly emphasizing the importance of the emotional experience of technology users: experience covers a significant part of everyday life and banking is one of the sectors most affected by the development of digital technologies. Experience should therefore be taken into account in research on human-technology interaction and in the design of new technologies. The problem statement of this thesis is that conscious experience is difficult to study scientifically and the field of user experience research is influenced by incompatible definitions, assumptions and guidelines to investigate and design experiences for users' emotional experiences. This problem is highlighted by the lack of common understanding of user expectations in digital banking, allowing for a comparison of the psychological and philosophical assumptions behind different user experience explanations. Understanding how psychology and philosophy view emotion and interpreting the emotional experience through the frameworks of these two disciplines sheds a pure, direct and understandable light on the designer's path when designing the intended emotional experience. In addition, the scientific definitions of emotion and experience made by these two disciplines enable the designer to approach emotion from the right point. This explanation is presented in a way to address the fundamental analysis of human-technology interaction. As a result of the basic analysis of the user experience, emotion, one of the main concepts related to conscious experience, is introduced and different emotional user experience descriptions are reviewed using a psychological framework. As in the problem definition above, this study proposes the "Appraisal Model" as a solution to the difficulty of scientifically analyzing unconscious reactions in emotional user experience. In this model, (1) competence emotional user experience, (2) disappointment emotional user experience and individual coping differences in human-technology interaction within these two experience models, (3) mental content of emotional experience, and (4) unconscious cognitive processes associated with the evaluation process. These elaborations can be used to investigate and describe what users experience emotionally when they interact with digital banking technologies. Such research provides valid knowledge structures for designers aiming to create innovative technologies with specific emotional experience goals in digital banking.

I ricercatori e i progettisti dell'interazione uomo-tecnologia stanno sottolineando sempre più l'importanza dell'esperienza emotiva degli utenti della tecnologia: l'esperienza copre una parte significativa della vita quotidiana e il settore bancario è uno dei settori più interessati dallo sviluppo delle tecnologie digitali. L'esperienza dovrebbe pertanto essere presa in considerazione nella ricerca sull'interazione uomo-tecnologia e nella progettazione di nuove tecnologie. L'affermazione del problema di questa tesi è che l'esperienza cosciente è difficile da studiare scientificamente e il campo della ricerca sull'esperienza dell'utente è influenzato da definizioni, ipotesi e linee guida incompatibili per indagare e progettare esperienze per le esperienze emotive degli utenti. Questo problema è evidenziato dalla mancanza di una comprensione comune delle aspettative degli utenti nel digital banking, consentendo un confronto dei presupposti psicologici e filosofici alla base delle diverse spiegazioni dell'esperienza dell'utente. Comprendere come la psicologia e la filosofia vedono l'emozione e interpretare l'esperienza emotiva attraverso le strutture di queste due discipline getta una luce pura, diretta e comprensibile sul percorso del designer durante la progettazione dell'esperienza emotiva prevista. Inoltre, le definizioni scientifiche di emozione ed esperienza fornite da queste due discipline consentono al designer di avvicinarsi all'emozione dal punto giusto. Questa spiegazione è presentata in modo da affrontare l'analisi fondamentale dell'interazione uomo-tecnologia. Come risultato dell'analisi di base dell'esperienza dell'utente, viene introdotta l'emozione, uno dei concetti principali legati all'esperienza cosciente, e diverse descrizioni dell'esperienza dell'utente emotiva vengono riviste utilizzando un quadro psicologico. Come nella definizione del problema di cui sopra, questo studio propone il "Modello di valutazione" come soluzione alla difficoltà di analizzare scientificamente le reazioni inconsce nell'esperienza emotiva dell'utente. In questo modello, (1) competenza esperienza utente emotiva, (2) delusione esperienza utente emotiva e differenze individuali di coping nell'interazione uomo-tecnologia all'interno di questi due modelli di esperienza, (3) contenuto mentale dell'esperienza emotiva e (4) processi cognitivi inconsci associato al processo di valutazione. Queste elaborazioni possono essere utilizzate per indagare e descrivere ciò che gli utenti provano emotivamente quando interagiscono con le tecnologie del digital banking. Tale ricerca fornisce valide strutture di conoscenza per i progettisti che mirano a creare tecnologie innovative con specifici obiettivi di esperienza emotiva nel digital banking.

The psychological dimension of user experience in digital banking: How psychology affects the emotional experience of young adult users.

Yilmaz, Selin
2021/2022

Abstract

Human-technology interaction researchers and designers are increasingly emphasizing the importance of the emotional experience of technology users: experience covers a significant part of everyday life and banking is one of the sectors most affected by the development of digital technologies. Experience should therefore be taken into account in research on human-technology interaction and in the design of new technologies. The problem statement of this thesis is that conscious experience is difficult to study scientifically and the field of user experience research is influenced by incompatible definitions, assumptions and guidelines to investigate and design experiences for users' emotional experiences. This problem is highlighted by the lack of common understanding of user expectations in digital banking, allowing for a comparison of the psychological and philosophical assumptions behind different user experience explanations. Understanding how psychology and philosophy view emotion and interpreting the emotional experience through the frameworks of these two disciplines sheds a pure, direct and understandable light on the designer's path when designing the intended emotional experience. In addition, the scientific definitions of emotion and experience made by these two disciplines enable the designer to approach emotion from the right point. This explanation is presented in a way to address the fundamental analysis of human-technology interaction. As a result of the basic analysis of the user experience, emotion, one of the main concepts related to conscious experience, is introduced and different emotional user experience descriptions are reviewed using a psychological framework. As in the problem definition above, this study proposes the "Appraisal Model" as a solution to the difficulty of scientifically analyzing unconscious reactions in emotional user experience. In this model, (1) competence emotional user experience, (2) disappointment emotional user experience and individual coping differences in human-technology interaction within these two experience models, (3) mental content of emotional experience, and (4) unconscious cognitive processes associated with the evaluation process. These elaborations can be used to investigate and describe what users experience emotionally when they interact with digital banking technologies. Such research provides valid knowledge structures for designers aiming to create innovative technologies with specific emotional experience goals in digital banking.
ARC III - Scuola del Design
4-mag-2023
2021/2022
I ricercatori e i progettisti dell'interazione uomo-tecnologia stanno sottolineando sempre più l'importanza dell'esperienza emotiva degli utenti della tecnologia: l'esperienza copre una parte significativa della vita quotidiana e il settore bancario è uno dei settori più interessati dallo sviluppo delle tecnologie digitali. L'esperienza dovrebbe pertanto essere presa in considerazione nella ricerca sull'interazione uomo-tecnologia e nella progettazione di nuove tecnologie. L'affermazione del problema di questa tesi è che l'esperienza cosciente è difficile da studiare scientificamente e il campo della ricerca sull'esperienza dell'utente è influenzato da definizioni, ipotesi e linee guida incompatibili per indagare e progettare esperienze per le esperienze emotive degli utenti. Questo problema è evidenziato dalla mancanza di una comprensione comune delle aspettative degli utenti nel digital banking, consentendo un confronto dei presupposti psicologici e filosofici alla base delle diverse spiegazioni dell'esperienza dell'utente. Comprendere come la psicologia e la filosofia vedono l'emozione e interpretare l'esperienza emotiva attraverso le strutture di queste due discipline getta una luce pura, diretta e comprensibile sul percorso del designer durante la progettazione dell'esperienza emotiva prevista. Inoltre, le definizioni scientifiche di emozione ed esperienza fornite da queste due discipline consentono al designer di avvicinarsi all'emozione dal punto giusto. Questa spiegazione è presentata in modo da affrontare l'analisi fondamentale dell'interazione uomo-tecnologia. Come risultato dell'analisi di base dell'esperienza dell'utente, viene introdotta l'emozione, uno dei concetti principali legati all'esperienza cosciente, e diverse descrizioni dell'esperienza dell'utente emotiva vengono riviste utilizzando un quadro psicologico. Come nella definizione del problema di cui sopra, questo studio propone il "Modello di valutazione" come soluzione alla difficoltà di analizzare scientificamente le reazioni inconsce nell'esperienza emotiva dell'utente. In questo modello, (1) competenza esperienza utente emotiva, (2) delusione esperienza utente emotiva e differenze individuali di coping nell'interazione uomo-tecnologia all'interno di questi due modelli di esperienza, (3) contenuto mentale dell'esperienza emotiva e (4) processi cognitivi inconsci associato al processo di valutazione. Queste elaborazioni possono essere utilizzate per indagare e descrivere ciò che gli utenti provano emotivamente quando interagiscono con le tecnologie del digital banking. Tale ricerca fornisce valide strutture di conoscenza per i progettisti che mirano a creare tecnologie innovative con specifici obiettivi di esperienza emotiva nel digital banking.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/203425