The historical moment we find ourselves in sees the rise of attention toward sustainable issues as a fundamental topic underlying production and consumption systems. In this regard, the Covid-19 pandemic has boosted the e-commerce market, contributing to an increase in the circulation of corrugated packaging. The following work aims to investigate how the end user's willingness to intervene, expressed through the phenomena of upcycling and reuse, can address the problem and encourage behaviors that lean toward prosumerism. The Upping The Box system was created as an intervention to encourage creative reuse through the application of online collaborative participation phenomena. The proposal relies on the information magazine Out Of The Box, a reality of Ghelfi Ondulati S.p.A. focused on the world of packaging and digital printing.
Il momento storico in cui ci troviamo vede l’affermarsi dell’attenzione alle tematiche sostenibili, in qualità di argomento fondamentale alla base dei sistemi di produzione e consumo. La pandemia di Covid-19 ha in quest’ottica stimolato il mercato dell’e-commerce, contribuendo ad un aumento dei packaging in cartone ondulato in circolazione. Il seguente lavoro si è posto l’obiettivo di indagare come la volontà di intervento dell’utente finale, espressa attraverso i fenomeni di upcycling e riutilizzo, sia in grado di affrontare il problema e incoraggiare comportamenti che tendono al prosumerismo. Il sistema Upping The Box nasce come intervento attraverso il quale incentivare il riutilizzo creativo, mediante l’applicazione di fenomeni di partecipazione collaborativa online. La proposta si affida al magazine di informazione Out Of The Box, una realtà di Ghelfi Ondulati S.p.A. incentrata sul mondo del packaging e della stampa digitale.
Upping the box : partecipazione bottom up nei processi di riutilizzo dei packaging in cartone ondulato
Martelli, Giorgia
2021/2022
Abstract
The historical moment we find ourselves in sees the rise of attention toward sustainable issues as a fundamental topic underlying production and consumption systems. In this regard, the Covid-19 pandemic has boosted the e-commerce market, contributing to an increase in the circulation of corrugated packaging. The following work aims to investigate how the end user's willingness to intervene, expressed through the phenomena of upcycling and reuse, can address the problem and encourage behaviors that lean toward prosumerism. The Upping The Box system was created as an intervention to encourage creative reuse through the application of online collaborative participation phenomena. The proposal relies on the information magazine Out Of The Box, a reality of Ghelfi Ondulati S.p.A. focused on the world of packaging and digital printing.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2023_05_Martelli.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Dimensione
53.25 MB
Formato
Adobe PDF
|
53.25 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/203858