Climate change is a grave threat to the planet, and combating it requires substantial changes in our behavior. Designers can help make such changes more attractive and comfortable. When looking at global greenhouse gas emissions, transportation is responsible for over a quarter of the EU’s emissions. Although this sector includes large industries such as shipping and aviation, historically passenger vehicle emissions have been dominating, accounting for 72%. Due to this contribution, transitioning the private vehicle fleet to zero-emission technologies is essential in achieving the EU’s climate goals. Electric vehicles (EVs) are the only technology capable of quickly decarbonizing road transport, and thanks to vehicle manufacturers, energy companies, and public interventions, they are gradually penetrating the EU market. However, in 2022 EVs represented just 9.7% of new registrations, far below the EU’s 2030 target of 60%. This work aims at speeding up the adoption of private EVs by taking a user-centric approach and investigating consumer barriers to EV adoption. The low level of consumer acceptance, the perceived lack of a reliable recharging network, and the high cost of vehicles create a vicious circle. At the heart of this phenomenon is the consumers’ expectations of EV range, usually considered inadequate to meet their driving requirements. This is commonly referred to as Range Anxiety (RA). Indeed, the perceived compatibility of EVs with individual mobility needs is one of the most important predictors of purchase intentions. However, users do not seem to understand the capabilities and usage scenarios of modern EVs. Several studies have shown that the range of an average EV is more than capable of accommodating the needs of many users without requiring any further adaptation. Assuming that RA is a human prejudice and not rooted in technology, this thesis proposes that RA is simply the result of a compatibility bias between EV capabilities and user self-perceived needs. To address this mismatch, Evvu is a service that enables users to virtually test the compatibility between their real driving needs and EV capabilities.
Il cambiamento climatico è una grave minaccia per il pianeta, per combatterlo serve attuare cambiamenti sostanziali nei nostri comportamenti. I designer possono contribuire a rendere tali cambiamenti più attraenti e confortevoli. Se si considerano le emissioni globali di gas serra, il settore dei trasporti è responsabile di oltre un quarto delle emissioni dell'UE. Sebbene questo settore comprenda grandi industrie come il trasporto marittimo e l'aviazione, storicamente sono le emissioni dei veicoli passeggeri a dominare, rappresentando il 72%. A causa di questo contributo, la transizione dei veicoli privati verso tecnologie a zero emissioni è essenziale per raggiungere gli obiettivi climatici dell'UE. I veicoli elettrici (EV) sono l'unica tecnologia in grado di decarbonizzare rapidamente il trasporto su strada. Grazie allo sforzo combinato delle case automobilistiche, alle aziende energetiche e agli interventi pubblici, li EV stanno gradualmente penetrando nel mercato. Tuttavia, nel 2022 i veicoli elettrici rappresentavano solo il 9,7% delle nuove immatricolazioni, ben al di sotto dell'obiettivo del 60% fissato dall'UE per il 2030. Questo lavoro mira ad accelerare l'adozione di veicoli elettrici private, per farlo adotta un approccio user centric, analizzandone le barriere che ostacolano l’adozione. Il basso livello di accettazione da parte dei consumatori, la mancanza di una rete di ricarica affidabile e il costo elevato dei veicoli creano un circolo vizioso. Al centro di questo fenomeno ci sono le aspettative dei consumatori riguardo all'autonomia dei veicoli elettrici, solitamente ritenuta inadeguata a soddisfare le loro esigenze di guida. Questo fenomeno è comunemente definito Range Anxiety (RA). In effetti, la compatibilità percepita dei veicoli elettrici con le esigenze di mobilità individuale è una delle variabili più importanti per prevedere le intenzioni di acquisto. Tuttavia, gli utenti non sembrano comprendere le reali capacità e gli scenari di utilizzo dei moderni veicoli elettrici. Diversi studi hanno dimostrato che l'autonomia di un EV medio è più che in grado di soddisfare le esigenze di molti utenti senza richiedere ulteriori adattamenti. Partendo dal presupposto che la RA è un pregiudizio umano e non è radicata nella tecnologia, questa tesi propone che la RA sia semplicemente il risultato di un pregiudizio di compatibilità tra le capacità dei veicoli elettrici e le esigenze auto-diagnosticate dagli utenti. Per risolvere questo disallineamento nasce Evvu; un servizio che consente agli utenti di testare virtualmente la compatibilità tra le loro reali esigenze di guida e le capacità dei veicoli elettrici.
evvu, does an ev suit you? a decision support tool targeting psychological barriers to the adoption of private electric vehicles
Notarnicola, Nicola
2021/2022
Abstract
Climate change is a grave threat to the planet, and combating it requires substantial changes in our behavior. Designers can help make such changes more attractive and comfortable. When looking at global greenhouse gas emissions, transportation is responsible for over a quarter of the EU’s emissions. Although this sector includes large industries such as shipping and aviation, historically passenger vehicle emissions have been dominating, accounting for 72%. Due to this contribution, transitioning the private vehicle fleet to zero-emission technologies is essential in achieving the EU’s climate goals. Electric vehicles (EVs) are the only technology capable of quickly decarbonizing road transport, and thanks to vehicle manufacturers, energy companies, and public interventions, they are gradually penetrating the EU market. However, in 2022 EVs represented just 9.7% of new registrations, far below the EU’s 2030 target of 60%. This work aims at speeding up the adoption of private EVs by taking a user-centric approach and investigating consumer barriers to EV adoption. The low level of consumer acceptance, the perceived lack of a reliable recharging network, and the high cost of vehicles create a vicious circle. At the heart of this phenomenon is the consumers’ expectations of EV range, usually considered inadequate to meet their driving requirements. This is commonly referred to as Range Anxiety (RA). Indeed, the perceived compatibility of EVs with individual mobility needs is one of the most important predictors of purchase intentions. However, users do not seem to understand the capabilities and usage scenarios of modern EVs. Several studies have shown that the range of an average EV is more than capable of accommodating the needs of many users without requiring any further adaptation. Assuming that RA is a human prejudice and not rooted in technology, this thesis proposes that RA is simply the result of a compatibility bias between EV capabilities and user self-perceived needs. To address this mismatch, Evvu is a service that enables users to virtually test the compatibility between their real driving needs and EV capabilities.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/204161