Equity crowdfunding is a method of raising capital commonly used by startups and early-stage companies relying on a crowd on investors offering company’s securities in exchange for financing. After its introduction in Italy in 2012 its penetration keeps growing year after year, demonstrating several advantages for founders and funders. Despite the growing literature no research has ever studied how the organizational design and the equity crowdfunding process are related, and whether there is any relationship between them. This dissertation moves the first steps into this direction, analyzing a hand collected data tracking the evolution of the organization of 200+ Italian companies which have raised capital through equity crowdfunding between 2014 and 2020. The results show relationship among the dimensions (organization and capital raise), highlighting how companies structure themselves differently after funding, such as increasing the number of departments and accelerating on hirings, and how dimensions as the number of key management positions relates with the likelihood of attracting venture capitalists’ investments. These information should be embedded into founders long term strategies to maximize their growth chances and success rate.

L'equity crowdfunding è un metodo di raccolta di capitali comunemente utilizzato da startup e aziende in fase di avvio che si basa su una folla di investitori che offrono titoli dell'azienda in cambio di finanziamenti. Dopo l’introduzione in Italia nel 2012, la sua penetrazione continua a crescere di anno in anno, dimostrando numerosi vantaggi per fondatori e finanziatori. Nonostante la crescente letteratura, nessuna ricerca si è mai focalizzata nell’analizzare come il design organizzativo e il processo di equity crowdfunding siano correlati, e se esiste una relazione tra di essi. Questa dissertazione muove i primi passi in questa direzione, analizzando dati raccolti a mano che mappano l'evoluzione dell'organizzazione di oltre 200+ aziende italiane che hanno raccolto capitali attraverso il equity crowdfunding tra il 2014 e il 2020. I risultati mostrano diverse correlazioni tra le due dimensioni (organizzativa e raccolta di capitali), evidenziando come le aziende si strutturano in modo diverso dopo la raccolta di fondi, ad esempio aumentando il numero di dipartimenti e accelerando le assunzioni, e come le dimensioni come il numero di posizioni chiave della gestione sono correlate alla probabilità di attirare investimenti di venture capitalists. Tali informazioni dovrebbero essere incorporate dai fondatori nelle strategie di lungo termine per massimizzare le loro possibilità di crescita e di successo.

Does organizational design matter? Empirical analysis of the italian equity crowdfunding market

LACAVA, GIANLUCA
2021/2022

Abstract

Equity crowdfunding is a method of raising capital commonly used by startups and early-stage companies relying on a crowd on investors offering company’s securities in exchange for financing. After its introduction in Italy in 2012 its penetration keeps growing year after year, demonstrating several advantages for founders and funders. Despite the growing literature no research has ever studied how the organizational design and the equity crowdfunding process are related, and whether there is any relationship between them. This dissertation moves the first steps into this direction, analyzing a hand collected data tracking the evolution of the organization of 200+ Italian companies which have raised capital through equity crowdfunding between 2014 and 2020. The results show relationship among the dimensions (organization and capital raise), highlighting how companies structure themselves differently after funding, such as increasing the number of departments and accelerating on hirings, and how dimensions as the number of key management positions relates with the likelihood of attracting venture capitalists’ investments. These information should be embedded into founders long term strategies to maximize their growth chances and success rate.
TENCA, FRANCESCA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
4-mag-2023
2021/2022
L'equity crowdfunding è un metodo di raccolta di capitali comunemente utilizzato da startup e aziende in fase di avvio che si basa su una folla di investitori che offrono titoli dell'azienda in cambio di finanziamenti. Dopo l’introduzione in Italia nel 2012, la sua penetrazione continua a crescere di anno in anno, dimostrando numerosi vantaggi per fondatori e finanziatori. Nonostante la crescente letteratura, nessuna ricerca si è mai focalizzata nell’analizzare come il design organizzativo e il processo di equity crowdfunding siano correlati, e se esiste una relazione tra di essi. Questa dissertazione muove i primi passi in questa direzione, analizzando dati raccolti a mano che mappano l'evoluzione dell'organizzazione di oltre 200+ aziende italiane che hanno raccolto capitali attraverso il equity crowdfunding tra il 2014 e il 2020. I risultati mostrano diverse correlazioni tra le due dimensioni (organizzativa e raccolta di capitali), evidenziando come le aziende si strutturano in modo diverso dopo la raccolta di fondi, ad esempio aumentando il numero di dipartimenti e accelerando le assunzioni, e come le dimensioni come il numero di posizioni chiave della gestione sono correlate alla probabilità di attirare investimenti di venture capitalists. Tali informazioni dovrebbero essere incorporate dai fondatori nelle strategie di lungo termine per massimizzare le loro possibilità di crescita e di successo.
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