The thesis regards a forecasting model concerning the charging infrastructures market evolution in Italy over to 2035. The model has been developed in compliance with the “Plan Mobilité Électrique” launched by “Électricité De France”. Within the 4 main markets where the company operates (France, UK, Belgium and Italy) a standardized model has been built to foresee the charging infrastructures evolution for each country. In particular the “Electric Mobility Market Outlook” (EMMO) is a powerful tool developed on Excel which take as input several hypotheses and allows to create different possible scenarios of market evolution. As the electric vehicle market is quickly arising, the “Electric Mobility Market Outlook” model allows to estimate the market evolution. Starting by the estimation of the EVs sales and park according to the final user of the vehicle, to the flow and stock of charging points in function of the infrastructure’s power, the place of installation, the utilisation rate and the average daily energy expected by point of charge. Furthermore, is possible to estimate the energy consumption per EV according to place and user, to understand the future demand to satisfy.
La tesi riguarda un modello previsionale riguardante l'evoluzione del mercato delle infrastrutture di ricarica in Italia al 2035. Il modello è stato sviluppato in conformità al “Plan Mobilité Électrique” lanciato da “Électricité De France”. All'interno dei 4 mercati principali in cui opera l'azienda (Francia, Regno Unito, Belgio e Italia) è stato costruito un modello standardizzato per prevedere l'evoluzione delle infrastrutture di ricarica per ciascun paese. In particolare l'”Electric Mobility Market Outlook” (EMMO) è un potente strumento sviluppato su Excel che prende in input diverse ipotesi e permette di creare diversi possibili scenari di evoluzione del mercato. Poiché il mercato dei veicoli elettrici è in rapida crescita, il modello "Electric Mobility Market Outlook" consente di stimare l'evoluzione del mercato. A partire dalla stima delle vendite e dei parcheggi di veicoli elettrici in funzione dell'utente finale del veicolo, al flusso e allo stock di punti di ricarica in funzione della potenza dell'infrastruttura, del luogo di installazione, del tasso di utilizzo e dell'energia media giornaliera prevista per punto a titolo gratuito. Inoltre, è possibile stimare il consumo energetico per EV in base al luogo e all'utente, per comprendere la domanda futura da soddisfare.
Charging infrastructures forecasting model in Italy
PANTALEONI, MATTEO
2022/2023
Abstract
The thesis regards a forecasting model concerning the charging infrastructures market evolution in Italy over to 2035. The model has been developed in compliance with the “Plan Mobilité Électrique” launched by “Électricité De France”. Within the 4 main markets where the company operates (France, UK, Belgium and Italy) a standardized model has been built to foresee the charging infrastructures evolution for each country. In particular the “Electric Mobility Market Outlook” (EMMO) is a powerful tool developed on Excel which take as input several hypotheses and allows to create different possible scenarios of market evolution. As the electric vehicle market is quickly arising, the “Electric Mobility Market Outlook” model allows to estimate the market evolution. Starting by the estimation of the EVs sales and park according to the final user of the vehicle, to the flow and stock of charging points in function of the infrastructure’s power, the place of installation, the utilisation rate and the average daily energy expected by point of charge. Furthermore, is possible to estimate the energy consumption per EV according to place and user, to understand the future demand to satisfy.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/204232