The purpose of this thesis is to outline the sustainable implication of adopting 3D design technologies in the fashion luxury product design stage. The concept of fashion luxury, sustainability and digitalization has been extensively analysed in the academic literature and beyond. In this work, the relationship between fashion luxury and sustainability is investigated throughout the product design phase, given its impact in the future product life cycle decisions. In these specific settings, the trend of digitalization is also introduced, as it helps enhancing sustainable solutions. 3D design technology has been selected as one of the most suitable and largely applied in digitalizing the product design stage of the context studied. Therefore, 3D adoption might aid in fostering a green conduct of the businesses. Particularly, the work intends to provide a comprehensive understanding of the environmental, economic and social sustainable implications of 3D technologies when applied to the fashion luxury product design stage, extending the analysis to the conditions under which these benefits can occur. In the thesis, an explorative multi-case study analysis is conducted to fill these gaps. The study findings allow to assert that 3D design can truly provide sustainable benefits which, however, can only be attained through the satisfaction of specific requirements, here addressed as enablers. The analysis carries out a preventive categorization of the areas of impact under the three sustainable dimensions and provides a comprehensive model in which these areas are classified into three layers based on the associated enablers. This study demonstrates that 3D design adoption can support organizations in pursuing sustainable practices. Furthermore, it depicts the enablers for the 3D digitalization process necessary to attain the environmental, economic and social benefits described. Indeed, companies need to follow an incremental transformation, starting from the first 3D introduction in the product design stage, followed by the 3D integration in the internal and external network and eventually preparing the asset for the complete digital shift in the ecosystem.
L’obiettivo di tesi è volto a delineare le implicazioni sostenibili risultanti dall’adozione di tecnologie di progettazione 3D nella fase di progettazione del prodotto nell’industria della moda di lusso. I concetti di moda di lusso, sostenibilità e digitalizzazione sono stati ampiamente analizzati sia nella letteratura accademica che in altri ambiti. Nell’elaborato, la relazione tra moda di lusso e sostenibilità viene analizzata durante la fase di progettazione del prodotto, dato il suo impatto sulle decisioni del futuro ciclo di vita di quest’ultimo. In questo contesto specifico, viene introdotta la digitalizzazione, che contribuisce a migliorare le soluzioni sostenibili. La tecnologia di progettazione 3D è stata selezionata come una delle più adatte e ampiamente applicate per digitalizzare la fase di progettazione del prodotto nel contesto studiato. Pertanto, l'adozione del 3D potrebbe contribuire a promuovere una condotta sostenibile delle imprese. In particolare, il lavoro intende fornire una comprensione completa delle implicazioni sostenibili dal punto di vista ambientale, economico e sociale delle tecnologie 3D quando applicate alla fase di progettazione di prodotti di lusso nel settore della moda, estendendo l'analisi sulle condizioni in cui tali benefici possono verificarsi. Nella tesi viene condotta un'analisi esplorativa multi-caso per colmare queste lacune. I risultati dello studio permettono di affermare che la progettazione 3D può realmente fornire benefici sostenibili che, tuttavia, possono essere raggiunti solo attraverso la soddisfazione di specifici requisiti, qui affrontati come fattori abilitanti. L'analisi effettua una categorizzazione preventiva delle aree di impatto nell'ambito delle tre dimensioni sostenibili e fornisce un modello completo in cui queste aree sono classificate in tre livelli sulla base degli elementi abilitanti associati. Questo studio dimostra che l'adozione della progettazione 3D può supportare le organizzazioni nel perseguire pratiche sostenibili. Inoltre, illustra i fattori abilitanti del processo di digitalizzazione 3D necessari per ottenere i benefici ambientali, economici e sociali descritti. Le aziende devono, infatti, perseguire una trasformazione incrementale, a partire dalla prima introduzione del 3D nella fase di progettazione del prodotto, proseguendo con l'integrazione 3D della rete interna ed esterna e preparando infine i requisiti per il completo passaggio ad un futuro ecosistema digitale.
The impact of 3D technology on sustainability in fashion luxury product design: evidences from an exploratory analysis
TONELLI, CHIARA;Morandi, Alessia
2021/2022
Abstract
The purpose of this thesis is to outline the sustainable implication of adopting 3D design technologies in the fashion luxury product design stage. The concept of fashion luxury, sustainability and digitalization has been extensively analysed in the academic literature and beyond. In this work, the relationship between fashion luxury and sustainability is investigated throughout the product design phase, given its impact in the future product life cycle decisions. In these specific settings, the trend of digitalization is also introduced, as it helps enhancing sustainable solutions. 3D design technology has been selected as one of the most suitable and largely applied in digitalizing the product design stage of the context studied. Therefore, 3D adoption might aid in fostering a green conduct of the businesses. Particularly, the work intends to provide a comprehensive understanding of the environmental, economic and social sustainable implications of 3D technologies when applied to the fashion luxury product design stage, extending the analysis to the conditions under which these benefits can occur. In the thesis, an explorative multi-case study analysis is conducted to fill these gaps. The study findings allow to assert that 3D design can truly provide sustainable benefits which, however, can only be attained through the satisfaction of specific requirements, here addressed as enablers. The analysis carries out a preventive categorization of the areas of impact under the three sustainable dimensions and provides a comprehensive model in which these areas are classified into three layers based on the associated enablers. This study demonstrates that 3D design adoption can support organizations in pursuing sustainable practices. Furthermore, it depicts the enablers for the 3D digitalization process necessary to attain the environmental, economic and social benefits described. Indeed, companies need to follow an incremental transformation, starting from the first 3D introduction in the product design stage, followed by the 3D integration in the internal and external network and eventually preparing the asset for the complete digital shift in the ecosystem.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/204494