The climate and soil of La Rioja, Argentina have enabled the development of special characteristics in the vines planted in the area through which high-quality wines are made, and have managed to obtain recognized names and relevant awards in the national and international context. However, La Rioja is unable to compete in the sector of wine tourism with other provinces such as Mendoza, San Juan and Salta, since it does not have investment, sufficient infrastructure, and an implementation of a wine tourism master plan. This study aims to find a way to work competitively in this disadvantaged development context, differentiating the region with a unique and innovative proposal that gives it identity and generates impact, highlighting the characteristics of the province’s wines. At the same time, promoting the creation of a wine culture of importance for tourism. To achieve this, a study of human perception was conducted about how different visual, auditory and tactile stimuli affected the perception of wine, and how to intervene in them to emphasize its characteristics and appreciate it in all its splendor. The proposal consisted in the development of an interactive multisensory room that incorporates video projections, music and different glasses that influenced the perception of tasters by interacting with their senses, exalting different characteristics of the wine. The user recognizes and evaluates them through a digital form, becoming familiar with the only truly Argentine varietal, Torrontés Riojano, and learns how different environmental stimuli are capable of altering how we feel about the same wine, so that they can later be used to our advantage and enjoy wine to its fullest expression. This interactive room is proposed to be integrated into the “La Riojana Cooperativa” project, which includes the tourist refunctionalization of the Villa Unión winery and the historic La Banda winery, located in a strategic point on Route 40, between the attractive Cuesta de Miranda, the Talampaya National Park, and the Pircas Negras crossing of the Andes towards Chile, where national and international tourists circulate. The city also has hotel capacity, cabins and restaurants, making it suitable for tourism.

Il clima e il suolo di La Rioja, Argentina, hanno permesso lo sviluppo di caratteristiche speciali nei vitigni piantati nella zona, attraverso le quali si producono vini di alta qualità, ottenendo riconoscimenti e premi rilevanti nel contesto nazionale ed internazionale. Tuttavia, La Rioja non è in grado di competere nel settore dell'enoturismo con altre province come Mendoza, San Juan e Salta, poiché non dispone di investimenti, di un'infrastruttura sufficiente e di un piano master per l'enoturismo. Questo studio mira a trovare un modo per lavorare in modo competitivo in questo contesto di sviluppo svantaggiato, differenziando la regione con una proposta unica e innovativa che le conferisca identità e generi un impatto, evidenziando le caratteristiche dei vini della provincia. Allo stesso tempo, promuovendo la creazione di una cultura del vino di importanza turistica. Per raggiungere questo obiettivo, è stato condotto uno studio sulla percezione umana su come diversi stimoli visivi, uditivi e tattili influenzino sulla percezione del vino, e su come intervenire su di essi per enfatizzarne le caratteristiche e apprezzarlo al suo meglio. La proposta consisteva nello sviluppo di una sala multisensoriale interattiva che incorpora videoproiezioni, musica e calici diversi che influenzano la percezione dei degustatori interagendo con i loro sensi, esaltando le diverse caratteristiche del vino. L'utente le riconosce e le valuta attraverso un modulo digitale, familiarizzando con l'unico vero vitigno argentino, il Torrontés Riojano, e impara come diversi stimoli ambientali sono in grado di alterare la nostra percezione dello stesso vino, in modo che possano essere successivamente utilizzati a nostro vantaggio e godere del vino nella sua piena espressione. Questa sala interattiva si propone di essere integrata nel progetto "La Riojana Cooperativa", che comprende la rifunzionalizzazione turistica della cantina di Villa Unión e della storica cantina La Banda, situata in un punto strategico sulla Route 40, tra l'affascinante Cuesta de Miranda, il Parco Nazionale Talampaya e l'attraversamento delle Ande di Pircas Negras verso il Cile, dove circolano turisti nazionali e internazionali. La città dispone anche di capacità alberghiera, cabine e ristoranti, che la rendono adatta al turismo.

The Wine perception experience

Griguol, Julieta Carolina
2021/2022

Abstract

The climate and soil of La Rioja, Argentina have enabled the development of special characteristics in the vines planted in the area through which high-quality wines are made, and have managed to obtain recognized names and relevant awards in the national and international context. However, La Rioja is unable to compete in the sector of wine tourism with other provinces such as Mendoza, San Juan and Salta, since it does not have investment, sufficient infrastructure, and an implementation of a wine tourism master plan. This study aims to find a way to work competitively in this disadvantaged development context, differentiating the region with a unique and innovative proposal that gives it identity and generates impact, highlighting the characteristics of the province’s wines. At the same time, promoting the creation of a wine culture of importance for tourism. To achieve this, a study of human perception was conducted about how different visual, auditory and tactile stimuli affected the perception of wine, and how to intervene in them to emphasize its characteristics and appreciate it in all its splendor. The proposal consisted in the development of an interactive multisensory room that incorporates video projections, music and different glasses that influenced the perception of tasters by interacting with their senses, exalting different characteristics of the wine. The user recognizes and evaluates them through a digital form, becoming familiar with the only truly Argentine varietal, Torrontés Riojano, and learns how different environmental stimuli are capable of altering how we feel about the same wine, so that they can later be used to our advantage and enjoy wine to its fullest expression. This interactive room is proposed to be integrated into the “La Riojana Cooperativa” project, which includes the tourist refunctionalization of the Villa Unión winery and the historic La Banda winery, located in a strategic point on Route 40, between the attractive Cuesta de Miranda, the Talampaya National Park, and the Pircas Negras crossing of the Andes towards Chile, where national and international tourists circulate. The city also has hotel capacity, cabins and restaurants, making it suitable for tourism.
ARC III - Scuola del Design
4-mag-2023
2021/2022
Il clima e il suolo di La Rioja, Argentina, hanno permesso lo sviluppo di caratteristiche speciali nei vitigni piantati nella zona, attraverso le quali si producono vini di alta qualità, ottenendo riconoscimenti e premi rilevanti nel contesto nazionale ed internazionale. Tuttavia, La Rioja non è in grado di competere nel settore dell'enoturismo con altre province come Mendoza, San Juan e Salta, poiché non dispone di investimenti, di un'infrastruttura sufficiente e di un piano master per l'enoturismo. Questo studio mira a trovare un modo per lavorare in modo competitivo in questo contesto di sviluppo svantaggiato, differenziando la regione con una proposta unica e innovativa che le conferisca identità e generi un impatto, evidenziando le caratteristiche dei vini della provincia. Allo stesso tempo, promuovendo la creazione di una cultura del vino di importanza turistica. Per raggiungere questo obiettivo, è stato condotto uno studio sulla percezione umana su come diversi stimoli visivi, uditivi e tattili influenzino sulla percezione del vino, e su come intervenire su di essi per enfatizzarne le caratteristiche e apprezzarlo al suo meglio. La proposta consisteva nello sviluppo di una sala multisensoriale interattiva che incorpora videoproiezioni, musica e calici diversi che influenzano la percezione dei degustatori interagendo con i loro sensi, esaltando le diverse caratteristiche del vino. L'utente le riconosce e le valuta attraverso un modulo digitale, familiarizzando con l'unico vero vitigno argentino, il Torrontés Riojano, e impara come diversi stimoli ambientali sono in grado di alterare la nostra percezione dello stesso vino, in modo che possano essere successivamente utilizzati a nostro vantaggio e godere del vino nella sua piena espressione. Questa sala interattiva si propone di essere integrata nel progetto "La Riojana Cooperativa", che comprende la rifunzionalizzazione turistica della cantina di Villa Unión e della storica cantina La Banda, situata in un punto strategico sulla Route 40, tra l'affascinante Cuesta de Miranda, il Parco Nazionale Talampaya e l'attraversamento delle Ande di Pircas Negras verso il Cile, dove circolano turisti nazionali e internazionali. La città dispone anche di capacità alberghiera, cabine e ristoranti, che la rendono adatta al turismo.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/204637