Extended spaces for interaction are revolutionizing the way we live in this world and fashion consumers are eager for digital and interactive experiences. As designers, we can turn to other fields, gather valuable codes and information, and apply it to a new face of fashion design. User-centered practices can take center stage to enhance the customer experience in physical and digital spaces. This investigation demonstrates that designing for experiences means improving their components and interconnections. The Anatomy of Experience framework, developed from prior research, visualizes these components of interaction and how they intrinsically relate. Through an analysis of historical and cultural literature, case studies, and interviews, the research identifies elemental gaps and design opportunities for various pieces of fashion experiences, including wear, virtual wear, fashion shows, communication, and shopping. Furthermore, a new interpretation of the Triple Diamond, the FX Jewel, provides a toolkit for project development that aims to create seamless and engaging fashion experiences. This study highlights the importance of designing for experiences as a holistic system that connects touchpoints and stakeholders. By embracing this approach, designers can create experiences that are more meaningful and impactful for customers.
Gli spazi estesi per l'interazione stanno rivoluzionando il modo in cui viviamo in questo mondo e i consumatori di moda sono desiderosi di esperienze digitali e interattive. Come designer, possiamo rivolgerci ad altri campi, raccogliere codici e informazioni preziosi e applicarli a una nuova faccia della progettazione di moda. Le pratiche centrate sul cliente possono diventare il centro dell'attenzione per migliorare l'esperienza del cliente in spazi fisici e digitali. Questa indagine dimostra che progettare per le esperienze significa migliorare i loro componenti e le interconnessioni. Il framework dell'Anatomia dell'Esperienza, sviluppato da ricerche precedenti, visualizza questi componenti dell'interazione e come si relazionano intrinsecamente. Attraverso un'analisi della letteratura storica e culturale, dei casi di studio e delle interviste, la ricerca identifica lacune fondamentali e opportunità di progettazione per vari pezzi di esperienze di moda, tra cui l'abbigliamento, l'abbigliamento virtuale, le sfilate di moda, la comunicazione e lo shopping. Inoltre, una nuova interpretazione del Triplo Diamante, il FX Jewel, fornisce un toolkit per lo sviluppo di progetti che mira a creare esperienze di moda coinvolgenti e senza soluzione di continuità. Questo studio sottolinea l'importanza di progettare per le esperienze come sistema olistico che connette i punti di contatto e le parti interessate. Abbracciando questo approccio, i designer possono creare esperienze più significative e incisive per i clienti.
The X Files : investigating fashion experiences
Rox, Erika Aline
2021/2022
Abstract
Extended spaces for interaction are revolutionizing the way we live in this world and fashion consumers are eager for digital and interactive experiences. As designers, we can turn to other fields, gather valuable codes and information, and apply it to a new face of fashion design. User-centered practices can take center stage to enhance the customer experience in physical and digital spaces. This investigation demonstrates that designing for experiences means improving their components and interconnections. The Anatomy of Experience framework, developed from prior research, visualizes these components of interaction and how they intrinsically relate. Through an analysis of historical and cultural literature, case studies, and interviews, the research identifies elemental gaps and design opportunities for various pieces of fashion experiences, including wear, virtual wear, fashion shows, communication, and shopping. Furthermore, a new interpretation of the Triple Diamond, the FX Jewel, provides a toolkit for project development that aims to create seamless and engaging fashion experiences. This study highlights the importance of designing for experiences as a holistic system that connects touchpoints and stakeholders. By embracing this approach, designers can create experiences that are more meaningful and impactful for customers.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/204805