The advent of Industry 4.0 has completely revolutionized the manufacturing industries, it has enabled the possibility to embrace new opportunities as well as the need to face new challenges. Some sectors have been impacted to a greater extent than others, and the focus of this thesis is to investigate the effects of digitalization on the luxury manufacturing industry, which appears to be less suitable for Industry 4.0 technology due to its unique characteristics. Therefore, the central topic of this work is encapsulated within the concept of Luxury 4.0, which refers to the integration of Industry 4.0 technologies into the luxury manufacturing sector. This industry faces unique challenges in adopting digital solutions, given the need to preserve the authenticity and heritage of their products, and the importance of human craftsmanship in creating high-end goods. It requires careful consideration of how these technologies can be applied to streamline operations and create value for the business while maintaining the core values of the luxury industry. This work is aimed at bridging the gap found in literature since no current maturity model could be applied to luxury manufacturers, so the existing Industry 4.0 maturity models have been studied and adapted to the need of this industry, in order to design the Luxury 4.0 Maturity Model. It has been developed to assess the level of maturity of luxury companies in their adoption process of Industry 4.0 technologies and to provide a roadmap for their journey toward digitalization. Maturity scores are obtained by assessing with a scale of 5 integer numbers 103 items, grouped into 33 indicators, inside 5 categories, namely Company, Strategy, Employees, Technology, and Outcome. The design of the maturity model has followed Becker’s scientific approach. The model has undergone multiple revisions and iterations, with the support of multiple researchers, with backgrounds in engineering, economics, marketing, and fashion fields, and expert in Industry 4.0. They have been asked to assess the quality of the maturity model by following a list of questions and providing structured feedback, to create a reliable and scientifically validated tool. The work continues with the application of the Luxury 4.0 Maturity Model to eight companies in the fashion luxury field, selected to provide a heterogeneous sample. The data gathered contributes to the existing scientific literature by providing valuable insights into the actual development of Industry 4.0 from the field. Besides, the analysis of maturity scores revealed the relationship between the companies’ business configurations and their adoption of Industry 4.0, as evidenced by the presence of three company archetypes.

L'avvento dell'Industria 4.0 ha completamente rivoluzionato le industrie manifatturiere, ha permesso la possibilità di cogliere nuove opportunità così come la necessità di affrontare nuove sfide. Alcuni settori sono stati colpiti in misura maggiore rispetto ad altri, e il focus di questa tesi è quello di indagare gli effetti della digitalizzazione sull'industria manifatturiera del lusso, che appare meno adatta alla tecnologia Industry 4.0 a causa delle sue caratteristiche uniche. Pertanto, il tema centrale di questo lavoro è racchiuso all'interno del concetto di Lusso 4.0, che si riferisce all'integrazione delle tecnologie Industry 4.0 nel settore manifatturiero del lusso. Questo settore affronta sfide uniche nell'adozione di soluzioni digitali, data la necessità di preservare l'autenticità, la storia dell’azienda e l'artigianato per creare prodotti di alta gamma. Di conseguenza, è necessario uno studio accurato per poter adottare le nuove tecnologie adeguatamente, con il fine di razionalizzare il lavoro e creare valore per le aziende, pur mantenendo i valori fondamentali dell'industria del lusso. Questo lavoro ha lo scopo di colmare il divario riscontrato in letteratura poiché nessun modello di maturità sarebbe adeguato ad aziende di lusso; quindi, i modelli di maturità dell'Industria 4.0 esistenti sono stati studiati e adattati alle esigenze di questo settore, al fine di progettare il Luxury 4.0 Maturity Model. Il modello permette di valutare il livello di maturità delle aziende del lusso nel loro processo di adozione delle tecnologie di Industria 4.0, e per fornire una roadmap verso maggior digitalizzazione. I punteggi di maturità si ottengono valutando con una scala da 0 a 4 103 elementi, raggruppati in 33 indicatori, all'interno di 5 categorie, ovvero Azienda, Strategia, Dipendenti, Tecnologia e Risultato. Per la creazione del modello di maturità l'approccio scientifico di Becker è stato seguito. Il modello ha subito molteplici revisioni e iterazioni, con il supporto di diversi ricercatori, esperti in Industria 4.0, in ambito di ingegneria, economia, marketing e moda. È stato chiesto loro di valutare la qualità del modello di maturità seguendo un elenco di domande e fornire feedback strutturati, per creare uno strumento affidabile e scientificamente validato. Il lavoro è proseguito con l'applicazione del Luxury 4.0 Maturity Model a otto aziende del settore moda-lusso, selezionate per fornire un campione eterogeneo. I dati raccolti contribuiscono alla letteratura scientifica esistente fornendo preziose informazioni sull'effettivo sviluppo dell'Industria 4.0 dal campo. Inoltre, l'analisi dei risultati ha rivelato la relazione tra le caratteristiche delle aziende e lil loro processo di adozione dell'Industria 4.0, come evidenziato dalla presenza di tre archetipi aziendali.

Luxury 4.0 : a maturity model to assess the adoption of Industry 4.0 in luxury companies

Sirri, Francesca
2021/2022

Abstract

The advent of Industry 4.0 has completely revolutionized the manufacturing industries, it has enabled the possibility to embrace new opportunities as well as the need to face new challenges. Some sectors have been impacted to a greater extent than others, and the focus of this thesis is to investigate the effects of digitalization on the luxury manufacturing industry, which appears to be less suitable for Industry 4.0 technology due to its unique characteristics. Therefore, the central topic of this work is encapsulated within the concept of Luxury 4.0, which refers to the integration of Industry 4.0 technologies into the luxury manufacturing sector. This industry faces unique challenges in adopting digital solutions, given the need to preserve the authenticity and heritage of their products, and the importance of human craftsmanship in creating high-end goods. It requires careful consideration of how these technologies can be applied to streamline operations and create value for the business while maintaining the core values of the luxury industry. This work is aimed at bridging the gap found in literature since no current maturity model could be applied to luxury manufacturers, so the existing Industry 4.0 maturity models have been studied and adapted to the need of this industry, in order to design the Luxury 4.0 Maturity Model. It has been developed to assess the level of maturity of luxury companies in their adoption process of Industry 4.0 technologies and to provide a roadmap for their journey toward digitalization. Maturity scores are obtained by assessing with a scale of 5 integer numbers 103 items, grouped into 33 indicators, inside 5 categories, namely Company, Strategy, Employees, Technology, and Outcome. The design of the maturity model has followed Becker’s scientific approach. The model has undergone multiple revisions and iterations, with the support of multiple researchers, with backgrounds in engineering, economics, marketing, and fashion fields, and expert in Industry 4.0. They have been asked to assess the quality of the maturity model by following a list of questions and providing structured feedback, to create a reliable and scientifically validated tool. The work continues with the application of the Luxury 4.0 Maturity Model to eight companies in the fashion luxury field, selected to provide a heterogeneous sample. The data gathered contributes to the existing scientific literature by providing valuable insights into the actual development of Industry 4.0 from the field. Besides, the analysis of maturity scores revealed the relationship between the companies’ business configurations and their adoption of Industry 4.0, as evidenced by the presence of three company archetypes.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
4-mag-2023
2021/2022
L'avvento dell'Industria 4.0 ha completamente rivoluzionato le industrie manifatturiere, ha permesso la possibilità di cogliere nuove opportunità così come la necessità di affrontare nuove sfide. Alcuni settori sono stati colpiti in misura maggiore rispetto ad altri, e il focus di questa tesi è quello di indagare gli effetti della digitalizzazione sull'industria manifatturiera del lusso, che appare meno adatta alla tecnologia Industry 4.0 a causa delle sue caratteristiche uniche. Pertanto, il tema centrale di questo lavoro è racchiuso all'interno del concetto di Lusso 4.0, che si riferisce all'integrazione delle tecnologie Industry 4.0 nel settore manifatturiero del lusso. Questo settore affronta sfide uniche nell'adozione di soluzioni digitali, data la necessità di preservare l'autenticità, la storia dell’azienda e l'artigianato per creare prodotti di alta gamma. Di conseguenza, è necessario uno studio accurato per poter adottare le nuove tecnologie adeguatamente, con il fine di razionalizzare il lavoro e creare valore per le aziende, pur mantenendo i valori fondamentali dell'industria del lusso. Questo lavoro ha lo scopo di colmare il divario riscontrato in letteratura poiché nessun modello di maturità sarebbe adeguato ad aziende di lusso; quindi, i modelli di maturità dell'Industria 4.0 esistenti sono stati studiati e adattati alle esigenze di questo settore, al fine di progettare il Luxury 4.0 Maturity Model. Il modello permette di valutare il livello di maturità delle aziende del lusso nel loro processo di adozione delle tecnologie di Industria 4.0, e per fornire una roadmap verso maggior digitalizzazione. I punteggi di maturità si ottengono valutando con una scala da 0 a 4 103 elementi, raggruppati in 33 indicatori, all'interno di 5 categorie, ovvero Azienda, Strategia, Dipendenti, Tecnologia e Risultato. Per la creazione del modello di maturità l'approccio scientifico di Becker è stato seguito. Il modello ha subito molteplici revisioni e iterazioni, con il supporto di diversi ricercatori, esperti in Industria 4.0, in ambito di ingegneria, economia, marketing e moda. È stato chiesto loro di valutare la qualità del modello di maturità seguendo un elenco di domande e fornire feedback strutturati, per creare uno strumento affidabile e scientificamente validato. Il lavoro è proseguito con l'applicazione del Luxury 4.0 Maturity Model a otto aziende del settore moda-lusso, selezionate per fornire un campione eterogeneo. I dati raccolti contribuiscono alla letteratura scientifica esistente fornendo preziose informazioni sull'effettivo sviluppo dell'Industria 4.0 dal campo. Inoltre, l'analisi dei risultati ha rivelato la relazione tra le caratteristiche delle aziende e lil loro processo di adozione dell'Industria 4.0, come evidenziato dalla presenza di tre archetipi aziendali.
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