The following thesis paper investigates the role of editorial translation and cultural memory, recognizing the designer as a key figure in the process of mediating between cultures and sharing knowledge, in the context of sharing and transmitting myths. Since antiquity, myths have always been an intrinsic foundation of human culture, a bridge between the visible and the invisible, shaping the beliefs, values, and social norms of communities, constituting an integral part of a people's culture and identity. Today, in an age marked by uncertainty, conflict, and complexity, myths represent a cultural treasure that continues to play a role of connection and continuity. Indeed, thanks to digital information and globalization, people are exposed to an infinite amount of information and influences from all corners of the world. Amid this overabundance of data, myths offer an anchor, a point of reference that helps make sense of our surroundings. Moreover, at a time when divisions and disconnections are common, myths act as a social glue, bringing people together around shared values and ideals. Within this scenario, stimuli emerge that generate new reflections and design initiatives capable of bringing out a new dimension of myth in close relation to the complexity of the present. The communication designer has the strength to represent and transform tensions in society, and is, therefore, the most suitable figure to foster a new type of narrative and allow cultural memory to be passed on. These stimuli have been collected in the proposed Manifesto for Contemporary Myth, to enable and inspire the development of contemporary mythological fiction. The result of the thesis research is the (in)vero publishing project, an independent magazine that, guided by the Manifesto and through various narrative and visual structures, presents ancient and contemporary mythic stories to delve into the depths of past eras and to give voice to emerging narratives of understanding reality and individual and collective identity. The value of (in)vero is in its promotion of shared and active participation. Through call-to-actions and a digital archive, the project aims to become a tool for collecting, transmitting, and sharing stories, benefiting from the contribution of each individual, and encouraging personal and collective expression through all forms of artistic expression.
Il seguente elaborato di tesi indaga il ruolo della traduzione editoriale e della memoria culturale, riconoscendo il designer come figura chiave nel processo di mediazione tra culture e condivisione di conoscenze, nel contesto della condivisione e trasmissione dei miti. Fin dall'antichità, i miti sono sempre stati un fondamento intrinseco della cultura umana, un ponte tra il visibile e l'invisibile, plasmando le credenze, i valori e le norme sociali delle comunità, costituendo una parte integrante della cultura e dell’identità di un popolo. Oggi, in un’epoca segnata da incertezze, conflitti e complessità i miti rappresentano un tesoro culturale che continua a svolgere un ruolo di connessione e continuità. Grazie all’informazione digitale e alla globalizzazione, infatti, le persone sono esposte a una quantità infinita di informazioni e influenze provenienti da ogni angolo del mondo. In mezzo a questa sovrabbondanza di dati, i miti offrono un ancoraggio, un punto di riferimento che aiuta a dare un senso a ciò che ci circonda. Inoltre, in un periodo in cui le divisioni e le disconnessioni sono comuni, i miti fungono da collante sociale, riunendo le persone intorno a valori e ideali condivisi. All’interno di questo scenario, emergono stimoli che generano nuove riflessioni e iniziative progettuali in grado di far emergere una nuova dimensione del mito in stretta relazione con la complessità del presente. Il designer della comunicazione ha la forza di rappresentare e trasformare le tensioni nella società, ed è perciò la figura più adatta per favorire una nuova tipologia di narrazione e permettere alla memoria culturale di essere tramandata. Questi stimoli sono stati raccolti nella proposta di Manifesto per il mito contemporaneo, per abilitare e ispirare lo sviluppo della narrativa mitologica contemporanea. Il risultato della ricerca di tesi è il progetto editoriale (in)vero, un magazine indipendente che, guidato dal Manifesto e attraverso diverse strutture narrative e visive, presenta storie mitiche antiche e contemporanee, per scavare nelle profondità delle epoche passate e per dare voce alle narrazioni emergenti di comprensione della realtà e dell’identità individuale e collettiva. Il valore di (in)vero è nella sua promozione della partecipazione condivisa e attiva. Attraverso call to action e un archivio digitale, il progetto ha l’obiettivo di diventare uno strumento di raccolta, trasmissione e condivisione di storie, beneficiando del contributo di ogni individuo, incoraggiando l’espressione personale e collettiva attraverso ogni forma di espressione artistica.
(In)vero: un approccio sistemico alla mitologia contemporanea nell'editoria indipendente
Inzani, Federica
2022/2023
Abstract
The following thesis paper investigates the role of editorial translation and cultural memory, recognizing the designer as a key figure in the process of mediating between cultures and sharing knowledge, in the context of sharing and transmitting myths. Since antiquity, myths have always been an intrinsic foundation of human culture, a bridge between the visible and the invisible, shaping the beliefs, values, and social norms of communities, constituting an integral part of a people's culture and identity. Today, in an age marked by uncertainty, conflict, and complexity, myths represent a cultural treasure that continues to play a role of connection and continuity. Indeed, thanks to digital information and globalization, people are exposed to an infinite amount of information and influences from all corners of the world. Amid this overabundance of data, myths offer an anchor, a point of reference that helps make sense of our surroundings. Moreover, at a time when divisions and disconnections are common, myths act as a social glue, bringing people together around shared values and ideals. Within this scenario, stimuli emerge that generate new reflections and design initiatives capable of bringing out a new dimension of myth in close relation to the complexity of the present. The communication designer has the strength to represent and transform tensions in society, and is, therefore, the most suitable figure to foster a new type of narrative and allow cultural memory to be passed on. These stimuli have been collected in the proposed Manifesto for Contemporary Myth, to enable and inspire the development of contemporary mythological fiction. The result of the thesis research is the (in)vero publishing project, an independent magazine that, guided by the Manifesto and through various narrative and visual structures, presents ancient and contemporary mythic stories to delve into the depths of past eras and to give voice to emerging narratives of understanding reality and individual and collective identity. The value of (in)vero is in its promotion of shared and active participation. Through call-to-actions and a digital archive, the project aims to become a tool for collecting, transmitting, and sharing stories, benefiting from the contribution of each individual, and encouraging personal and collective expression through all forms of artistic expression.File | Dimensione | Formato | |
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Inzani Federica-966192-(in)vero un approccio sistematico alla mitologia contemporanea nell'editoria indipendente.pdf
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