Given the evolution of e-commerce and the speed at which the world is flowing, having an increasingly pressing need to have their needs met, negative spillovers arise in the logistics branch and especially from the transportation sector, which must be investigated and mitigated. The aim of the research is to develop an understanding of what is a Fast delivery and a Standard delivery, assessing the determinants that lead to this distinction and thus enabling the basis for developing a model that can determine their environmental impact. The study started from an understanding of the literature review about e-commerce and its relative environmental impact, deep diving into the assessment of the types of deliveries generated by its adoption to identify the main research gaps. Subsequently, the study adopted interviews as methodology to integrate and extend previously acquired knowledge by considering inbound and outbound flows in relation to merchants and logistics providers. The research results provide a definition of fast and standard delivery, highlighting operational differences between the two types of delivery, concluding that it is possible to assume that carrying out the last mile does not determine the greater environmental impact of fast delivery, and for what regards the linehaul, fast delivery implies "to break the network's schemes", skipping nodes and creating additional arcs within it. Future research could investigate the impact of fast delivery in an extra-continental context, considering the environmental implications of using different means of transportation and the boundaries related to geographical dispersion, and the limitation of the interports' limited flexibility. In addition, further interviews could be conducted with the purpose of deepening this enlarged network.

Data l'evoluzione dell'e-commerce e la velocità con cui il mondo scorre, avendo un bisogno sempre più impellente di veder soddisfatte le proprie esigenze, nel ramo logistico e soprattutto dal settore dei trasporti derivano ricadute negative che devono essere indagate e mitigate. L'obiettivo della ricerca è quello di sviluppare una comprensione di ciò che è una consegna Fast e una consegna Standard, valutando le determinanti che portano a questa distinzione e che permettono quindi di creare le basi per lo sviluppo di un modello in grado di determinare il loro impatto ambientale. Lo studio inizia con una revisione della letteratura sull'e-commerce e il relativo impatto ambientale, approfondendo la valutazione dei tipi di consegne generati dalla sua adozione per identificare le principali lacune nella ricerca. Successivamente, lo studio ha adottato le interviste come metodologia per integrare ed estendere le conoscenze precedentemente acquisite considerando i flussi in inbound e outbound, in relazione a merchants e logistics providers. I risultati della ricerca forniscono una definizione di consegna fast e standard, evidenziando le differenze operative tra le due tipologie di consegna, concludendo che è possibile supporre che lo svolgimento della last mile non determina il maggior impatto ambientale della fast delivery, e che per quanto riguarda la linehaul, la fast delivery implica "rompere gli schemi del network", saltando dei nodi e creando archi aggiuntivi all'interno dello stesso. Ricerche future potrebbero indagare l'impatto della consegna fast in un contesto extra-continentale, considerando le implicazioni ambientali derivanti dall'utilizzo di mezzi di trasporto diversi e le limitazioni legate alla dispersione geografica e alla limitata flessibilità degli interporti. Inoltre, potrebbero essere condotte ulteriori interviste con lo scopo di approfondire l'estensione del network.

Exploratory study on the differences between standard and fast deliveries

SACCHI, FEDERICA
2021/2022

Abstract

Given the evolution of e-commerce and the speed at which the world is flowing, having an increasingly pressing need to have their needs met, negative spillovers arise in the logistics branch and especially from the transportation sector, which must be investigated and mitigated. The aim of the research is to develop an understanding of what is a Fast delivery and a Standard delivery, assessing the determinants that lead to this distinction and thus enabling the basis for developing a model that can determine their environmental impact. The study started from an understanding of the literature review about e-commerce and its relative environmental impact, deep diving into the assessment of the types of deliveries generated by its adoption to identify the main research gaps. Subsequently, the study adopted interviews as methodology to integrate and extend previously acquired knowledge by considering inbound and outbound flows in relation to merchants and logistics providers. The research results provide a definition of fast and standard delivery, highlighting operational differences between the two types of delivery, concluding that it is possible to assume that carrying out the last mile does not determine the greater environmental impact of fast delivery, and for what regards the linehaul, fast delivery implies "to break the network's schemes", skipping nodes and creating additional arcs within it. Future research could investigate the impact of fast delivery in an extra-continental context, considering the environmental implications of using different means of transportation and the boundaries related to geographical dispersion, and the limitation of the interports' limited flexibility. In addition, further interviews could be conducted with the purpose of deepening this enlarged network.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
4-mag-2023
2021/2022
Data l'evoluzione dell'e-commerce e la velocità con cui il mondo scorre, avendo un bisogno sempre più impellente di veder soddisfatte le proprie esigenze, nel ramo logistico e soprattutto dal settore dei trasporti derivano ricadute negative che devono essere indagate e mitigate. L'obiettivo della ricerca è quello di sviluppare una comprensione di ciò che è una consegna Fast e una consegna Standard, valutando le determinanti che portano a questa distinzione e che permettono quindi di creare le basi per lo sviluppo di un modello in grado di determinare il loro impatto ambientale. Lo studio inizia con una revisione della letteratura sull'e-commerce e il relativo impatto ambientale, approfondendo la valutazione dei tipi di consegne generati dalla sua adozione per identificare le principali lacune nella ricerca. Successivamente, lo studio ha adottato le interviste come metodologia per integrare ed estendere le conoscenze precedentemente acquisite considerando i flussi in inbound e outbound, in relazione a merchants e logistics providers. I risultati della ricerca forniscono una definizione di consegna fast e standard, evidenziando le differenze operative tra le due tipologie di consegna, concludendo che è possibile supporre che lo svolgimento della last mile non determina il maggior impatto ambientale della fast delivery, e che per quanto riguarda la linehaul, la fast delivery implica "rompere gli schemi del network", saltando dei nodi e creando archi aggiuntivi all'interno dello stesso. Ricerche future potrebbero indagare l'impatto della consegna fast in un contesto extra-continentale, considerando le implicazioni ambientali derivanti dall'utilizzo di mezzi di trasporto diversi e le limitazioni legate alla dispersione geografica e alla limitata flessibilità degli interporti. Inoltre, potrebbero essere condotte ulteriori interviste con lo scopo di approfondire l'estensione del network.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/207697