Nowadays, the automotive industry has embarked on directions that can be defined under the acronym CASE: Connected, Autonomous, Shared, and Electric. The changes that the sector is undergoing are all aimed at making solutions more sustainable from an environmental, economic, and social standpoint. Within this study, the authors have examined the synergies between connectivity and the electric ecosystem. The main objective is to identify if and how connected technologies can be employed to solve or reduce the issues encountered by customers in the adoption of electric vehicles. The first step involved investigating the business models in the current market of electric vehicles and connectivity through a census of startups founded in the last five years and an analysis of key automotive players. Subsequently, the identified case studies on connected and electric vehicles, along with their complementary products and services, were aggregated into 18 clusters and compared across four readiness perspectives, including investors, innovation, customers, and the market. Furthermore, considering that the communication used by companies often mentioned qualitatively benefits for consumers, the authors sought to quantify the identified social externalities to provide concrete examples to potential customers, demonstrating the usefulness of the solutions and convincing them to make a purchase. In this regard, a questionnaire was conducted among 265 participants, who expressed greater interest in solutions such as mobile platforms for locating and booking charging stations. Thus, the benefits derived from these solutions were evaluated for three different customer profiles across four different scenarios. The results obtained from the quantitative model demonstrated that consumers derive economic, environmental, psychological, and time-related benefits, the magnitude of which varies depending on the profiles considered.

Nell'attuale panorama dell'industria automobilistica, è emerso un nuovo paradigma denominato CASE: Connesso, Autonomo, Sharing ed Elettrico. I cambiamenti che stanno interessando il settore sono finalizzati a rendere le soluzioni più sostenibili dal punto di vista ambientale, economico e sociale. Questo si focalizza sullo studio delle sinergie tra connettività ed ecosistema elettrico, con l'obiettivo principale di comprendere come le tecnologie connesse possano risolvere o ridurre i problemi riscontrati dai clienti nell'adozione dei veicoli elettrici. Il primo passo ha riguardato l’indagine sui modelli di business nel mercato attuale dei veicoli elettrici e della connettività attraverso un censimento sulle startup fondate negli ultimi cinque anni e un’analisi sui principali attori automobilistici. Successivamente, sono stati individuati e studiati casi di studio riguardanti veicoli connessi ed elettrici, nonché i prodotti e i servizi ad essi complementari. Questi casi sono stati aggregati in 18 tipologie e confrontati secondo quattro prospettive di prontezza, che comprendono gli investitori, l'innovazione, i clienti e il mercato. Inoltre, considerando che la comunicazione aziendale impiegata menzionava spesso i benefici per i consumatori in termini qualitativi, sono state effettuate valutazioni quantitative delle esternalità sociali identificate per fornire esempi concreti ai potenziali clienti, dimostrando l’utilità delle soluzioni e convincendoli all’acquisto. A tal fine, è stato condotto un questionario che ha coinvolto 265 partecipanti, i quali hanno manifestato un maggiore interesse per soluzioni come le piattaforme mobili di localizzazione e prenotazione delle stazioni di ricarica. Così, sono stati valutati i vantaggi che ne derivano per tre profili di clienti diversi in base a quattro scenari differenti. Dunque, i risultati ottenuti dal modello quantitativo hanno dimostrato che il consumatore trae vantaggi economici, ambientali, psicologici e temporali, la cui magnitudine varia a seconda dei profili considerati.

Connected solutions for electric cars: market overview and societal benefits estimation

Toniutti, Simone;Centurelli, Paola
2022/2023

Abstract

Nowadays, the automotive industry has embarked on directions that can be defined under the acronym CASE: Connected, Autonomous, Shared, and Electric. The changes that the sector is undergoing are all aimed at making solutions more sustainable from an environmental, economic, and social standpoint. Within this study, the authors have examined the synergies between connectivity and the electric ecosystem. The main objective is to identify if and how connected technologies can be employed to solve or reduce the issues encountered by customers in the adoption of electric vehicles. The first step involved investigating the business models in the current market of electric vehicles and connectivity through a census of startups founded in the last five years and an analysis of key automotive players. Subsequently, the identified case studies on connected and electric vehicles, along with their complementary products and services, were aggregated into 18 clusters and compared across four readiness perspectives, including investors, innovation, customers, and the market. Furthermore, considering that the communication used by companies often mentioned qualitatively benefits for consumers, the authors sought to quantify the identified social externalities to provide concrete examples to potential customers, demonstrating the usefulness of the solutions and convincing them to make a purchase. In this regard, a questionnaire was conducted among 265 participants, who expressed greater interest in solutions such as mobile platforms for locating and booking charging stations. Thus, the benefits derived from these solutions were evaluated for three different customer profiles across four different scenarios. The results obtained from the quantitative model demonstrated that consumers derive economic, environmental, psychological, and time-related benefits, the magnitude of which varies depending on the profiles considered.
SALVADORI, GIULIO
VANNINI, ELISA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
18-lug-2023
2022/2023
Nell'attuale panorama dell'industria automobilistica, è emerso un nuovo paradigma denominato CASE: Connesso, Autonomo, Sharing ed Elettrico. I cambiamenti che stanno interessando il settore sono finalizzati a rendere le soluzioni più sostenibili dal punto di vista ambientale, economico e sociale. Questo si focalizza sullo studio delle sinergie tra connettività ed ecosistema elettrico, con l'obiettivo principale di comprendere come le tecnologie connesse possano risolvere o ridurre i problemi riscontrati dai clienti nell'adozione dei veicoli elettrici. Il primo passo ha riguardato l’indagine sui modelli di business nel mercato attuale dei veicoli elettrici e della connettività attraverso un censimento sulle startup fondate negli ultimi cinque anni e un’analisi sui principali attori automobilistici. Successivamente, sono stati individuati e studiati casi di studio riguardanti veicoli connessi ed elettrici, nonché i prodotti e i servizi ad essi complementari. Questi casi sono stati aggregati in 18 tipologie e confrontati secondo quattro prospettive di prontezza, che comprendono gli investitori, l'innovazione, i clienti e il mercato. Inoltre, considerando che la comunicazione aziendale impiegata menzionava spesso i benefici per i consumatori in termini qualitativi, sono state effettuate valutazioni quantitative delle esternalità sociali identificate per fornire esempi concreti ai potenziali clienti, dimostrando l’utilità delle soluzioni e convincendoli all’acquisto. A tal fine, è stato condotto un questionario che ha coinvolto 265 partecipanti, i quali hanno manifestato un maggiore interesse per soluzioni come le piattaforme mobili di localizzazione e prenotazione delle stazioni di ricarica. Così, sono stati valutati i vantaggi che ne derivano per tre profili di clienti diversi in base a quattro scenari differenti. Dunque, i risultati ottenuti dal modello quantitativo hanno dimostrato che il consumatore trae vantaggi economici, ambientali, psicologici e temporali, la cui magnitudine varia a seconda dei profili considerati.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/207919