My thesis project offers the opportunity to launch a start-up by creating a new business model based on a variant of the classic distribution system. The product of this start-up, called High Heels Excellence, is a modular shoe with a high heel, adorned with decorative elements, in an unusual material for a shoe, as the result of a laborious process of creative development by companies on the Italian manufacturing scene. Each interchangeable component, in fact, will have to be made by one of these companies, which are highly specialised in the processing of a specific material or illustrated by their particular production technique. The objective is to create a system of collaboration between the various individual Italian companies, with the aim of realising a community project. In fact, the various companies will be called upon to support each other by virtue of the ancient, all-Italian genome that they share. The creative process stems precisely from a close collaboration between a main company and its various suppliers, materialising in the consequent design and realisation of this common artistic heritage, as the final expression of each individual manufacturing company, dependent on a code established in collaboration with the main company of reference. This code takes the form of the creation of a standardised model that the various companies will use for the production of interchangeable or aggregated parts of the footwear. The concept of modularity does not only apply at product design level, but influences the entire supply chain, ensuring less risky order and stock management. Product interchangeability, therefore, stems from the underlying communication that exists between company and supplier. The creation, moreover, of this value intrinsic to the object, takes place without the employment and commitment of new resources, but only through the result of the management of work forces already available and traceable on the market. The objective is, therefore, to obtain the maximum added value, effectively combining resources, in order to enhance the specificity of the territorial workforce, which is at the basis of the sustainable development of a country rich in territoriality and tradition. While making the purchase, the customer will thus be able to configure the product by choosing from the various options proposed by the brand to which it belongs, and the feature they will have in common will be precisely the patriotic identity of a product, 100% made in Italy, that intends to tell a story, that of Italian craftsmanship.

Il mio progetto di tesi offre la possibilità di lanciare una start-up creando un nuovo modello di business basato su una variante del classico sistema di distribuzione. Il prodotto di questa start-up, denominata High Heels Excellence, è una scarpa modulare con tacco alto, ornata da elementi decorativi, dal materiale inconsueto per una calzatura, come risultato di un laborioso processo di sviluppo creativo da parte delle aziende del panorama manifatturiero italiano. Ogni componente intercambiabile, infatti, dovrà essere realizzata da una di questi enti, altamente specializzati nella lavorazione di uno specifico materiale o illustri per una particolare loro tecnica produttiva. L’obiettivo è quello di creare un sistema di collaborazione tra le varie e singole realtà italiane, con la finalità di realizzare un progetto comunitario. Difatti, le diverse aziende saranno chiamate a supportarsi a vicenda in virtù dell’antico genoma tutto italiano che le accomuna. Il processo creativo nasce proprio da una stretta collaborazione tra un’azienda principale e i vari fornitori, concretizzandosi nelle conseguenti progettazione e realizzazione di tale patrimonio artistico comune, come espressione finale di ogni singola azienda produttrice, dipendente da un codice stabilito in collaborazione con l’azienda principale di riferimento. Tale codice si concretizza nella creazione di un modello standardizzato che le varie aziende utilizzeranno per la produzione di parti intercambiabili o aggregate della calzatura.  Il concetto della modularità non si applica solo a livello di progettazione del prodotto, ma influenza l’intera catena di fornitura, garantendo una gestione degli ordini e delle scorte meno rischiosa. L’intercambiabilità del prodotto, perciò, deriva dalla comunicazione alla base che esiste tra azienda e fornitore.  La creazione, inoltre, di tale valore intrinseco all’oggetto, avviene senza l’impiego e l’impegno di nuove risorse, ma solo attraverso il risultato di una gestione di forze lavoro già disponibili e rintracciabili sul mercato.  L’obiettivo è, dunque, quello di ottenere il massimo valore aggiunto, combinando efficacemente le risorse, per valorizzare la specificità della forza lavoro territoriale, che sta alla base dello sviluppo sostenibile di un paese ricco di territorialità e tradizione. Mentre procede all’acquisto, il cliente potrà così configurare il prodotto scegliendo tra le varie opzioni proposte dal marchio di appartenenza, e la caratteristica che le accomunerà sarà proprio l’identità patriottica di un prodotto, 100% made in Italy, che intende raccontare una storia, quella dell’artigianato italiano.

HIGH HEELS EXCELLENCE - A NEW ARTISTIC CODE FOR A 100% MADE IN ITALY MODULAR HEEL SHOE

Giovannelli, Mattia
2022/2023

Abstract

My thesis project offers the opportunity to launch a start-up by creating a new business model based on a variant of the classic distribution system. The product of this start-up, called High Heels Excellence, is a modular shoe with a high heel, adorned with decorative elements, in an unusual material for a shoe, as the result of a laborious process of creative development by companies on the Italian manufacturing scene. Each interchangeable component, in fact, will have to be made by one of these companies, which are highly specialised in the processing of a specific material or illustrated by their particular production technique. The objective is to create a system of collaboration between the various individual Italian companies, with the aim of realising a community project. In fact, the various companies will be called upon to support each other by virtue of the ancient, all-Italian genome that they share. The creative process stems precisely from a close collaboration between a main company and its various suppliers, materialising in the consequent design and realisation of this common artistic heritage, as the final expression of each individual manufacturing company, dependent on a code established in collaboration with the main company of reference. This code takes the form of the creation of a standardised model that the various companies will use for the production of interchangeable or aggregated parts of the footwear. The concept of modularity does not only apply at product design level, but influences the entire supply chain, ensuring less risky order and stock management. Product interchangeability, therefore, stems from the underlying communication that exists between company and supplier. The creation, moreover, of this value intrinsic to the object, takes place without the employment and commitment of new resources, but only through the result of the management of work forces already available and traceable on the market. The objective is, therefore, to obtain the maximum added value, effectively combining resources, in order to enhance the specificity of the territorial workforce, which is at the basis of the sustainable development of a country rich in territoriality and tradition. While making the purchase, the customer will thus be able to configure the product by choosing from the various options proposed by the brand to which it belongs, and the feature they will have in common will be precisely the patriotic identity of a product, 100% made in Italy, that intends to tell a story, that of Italian craftsmanship.
ARC III - Scuola del Design
5-ott-2023
2022/2023
Il mio progetto di tesi offre la possibilità di lanciare una start-up creando un nuovo modello di business basato su una variante del classico sistema di distribuzione. Il prodotto di questa start-up, denominata High Heels Excellence, è una scarpa modulare con tacco alto, ornata da elementi decorativi, dal materiale inconsueto per una calzatura, come risultato di un laborioso processo di sviluppo creativo da parte delle aziende del panorama manifatturiero italiano. Ogni componente intercambiabile, infatti, dovrà essere realizzata da una di questi enti, altamente specializzati nella lavorazione di uno specifico materiale o illustri per una particolare loro tecnica produttiva. L’obiettivo è quello di creare un sistema di collaborazione tra le varie e singole realtà italiane, con la finalità di realizzare un progetto comunitario. Difatti, le diverse aziende saranno chiamate a supportarsi a vicenda in virtù dell’antico genoma tutto italiano che le accomuna. Il processo creativo nasce proprio da una stretta collaborazione tra un’azienda principale e i vari fornitori, concretizzandosi nelle conseguenti progettazione e realizzazione di tale patrimonio artistico comune, come espressione finale di ogni singola azienda produttrice, dipendente da un codice stabilito in collaborazione con l’azienda principale di riferimento. Tale codice si concretizza nella creazione di un modello standardizzato che le varie aziende utilizzeranno per la produzione di parti intercambiabili o aggregate della calzatura.  Il concetto della modularità non si applica solo a livello di progettazione del prodotto, ma influenza l’intera catena di fornitura, garantendo una gestione degli ordini e delle scorte meno rischiosa. L’intercambiabilità del prodotto, perciò, deriva dalla comunicazione alla base che esiste tra azienda e fornitore.  La creazione, inoltre, di tale valore intrinseco all’oggetto, avviene senza l’impiego e l’impegno di nuove risorse, ma solo attraverso il risultato di una gestione di forze lavoro già disponibili e rintracciabili sul mercato.  L’obiettivo è, dunque, quello di ottenere il massimo valore aggiunto, combinando efficacemente le risorse, per valorizzare la specificità della forza lavoro territoriale, che sta alla base dello sviluppo sostenibile di un paese ricco di territorialità e tradizione. Mentre procede all’acquisto, il cliente potrà così configurare il prodotto scegliendo tra le varie opzioni proposte dal marchio di appartenenza, e la caratteristica che le accomunerà sarà proprio l’identità patriottica di un prodotto, 100% made in Italy, che intende raccontare una storia, quella dell’artigianato italiano.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/208032