The mobility ecosystem has undergone many innovations in the last decades, that are completely renovating the way people move and travel. Mobility services need to face always new mobility questions: fragmentation and urban complexity, lack of mobility and accessibility, land use and cities hierarchies and structures, and many more, that can be found on a metropolitan scale. Mobility as a Service rises as an answer to some of those issues, as a mean to unify and combine the mobility ecosystem, enhance economic and social accessibility to mobility services, and favour connections among cities, enabling easier connections among polycentric structures and encouraging transport-oriented developments. MaaS is nowadays diffused in many European cities, and is spreading in other continents, however, its scale of application is usually limited to urban centres. The selected case study comprises the metropolitan area of Milan and the province of Monza and Brianza, in Northern Italy. The analysis conducted will assess the factors that might hamper or favour the MaaS adoption in the area, and evaluate which is the most adapt scale of application, municipal or metropolitan, judging the cities’ maturity index and in which areas the MaaS adoptability is higher.

L’ecosistema della mobilità ha subìto negli ultimi decenni numerose innovazioni, che stanno rinnovando il modo in cui le persone si spostano e viaggiano. I servizi di mobilità devono affrontare questioni di mobilità sempre nuove: frammentazione e complessità, mancanza di possibilità di movimento e accessibilità, uso del suolo e gerarchie e strutture delle città, e molte altre, che vengono amplificate nella scala metropolitana. Mobility as a Service nasce come risposta ad alcuni di questi problemi, come mezzo per unificare e combinare l’ecosistema della mobilità, migliorare l’accessibilità economica e sociale ai servizi di mobilità e favorire le connessioni tra le città, consentendo collegamenti più semplici tra strutture di tipo policentrico e incoraggiando Transport-Oriented Developments. Il MaaS è ad oggi già diffuso in diverse città europee, e si sta diffondendo negli altri continenti, tuttavia, generalmente la sua applicazione è limitata ai centri urbani. Il caso studio scelto comprende l’area metropolitana di Milano e la provincia di Monza e Brianza, nel nord Italia. L’analisi condotta valuterà i fattori che potrebbero ostacolare o favorire l’adozione del MaaS nell’area, e stimerà quale sia la scala di implementazione più adatta, municipale o metropolitana, determinando il livello di maturità delle città, e quali siano le aree con maggior adottabilità.

MaaS in polycentric territories : the case of Milan and Monza and Brianza

Pibiri, Claudia
2021/2022

Abstract

The mobility ecosystem has undergone many innovations in the last decades, that are completely renovating the way people move and travel. Mobility services need to face always new mobility questions: fragmentation and urban complexity, lack of mobility and accessibility, land use and cities hierarchies and structures, and many more, that can be found on a metropolitan scale. Mobility as a Service rises as an answer to some of those issues, as a mean to unify and combine the mobility ecosystem, enhance economic and social accessibility to mobility services, and favour connections among cities, enabling easier connections among polycentric structures and encouraging transport-oriented developments. MaaS is nowadays diffused in many European cities, and is spreading in other continents, however, its scale of application is usually limited to urban centres. The selected case study comprises the metropolitan area of Milan and the province of Monza and Brianza, in Northern Italy. The analysis conducted will assess the factors that might hamper or favour the MaaS adoption in the area, and evaluate which is the most adapt scale of application, municipal or metropolitan, judging the cities’ maturity index and in which areas the MaaS adoptability is higher.
LANZA, GIOVANNI
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
4-mag-2023
2021/2022
L’ecosistema della mobilità ha subìto negli ultimi decenni numerose innovazioni, che stanno rinnovando il modo in cui le persone si spostano e viaggiano. I servizi di mobilità devono affrontare questioni di mobilità sempre nuove: frammentazione e complessità, mancanza di possibilità di movimento e accessibilità, uso del suolo e gerarchie e strutture delle città, e molte altre, che vengono amplificate nella scala metropolitana. Mobility as a Service nasce come risposta ad alcuni di questi problemi, come mezzo per unificare e combinare l’ecosistema della mobilità, migliorare l’accessibilità economica e sociale ai servizi di mobilità e favorire le connessioni tra le città, consentendo collegamenti più semplici tra strutture di tipo policentrico e incoraggiando Transport-Oriented Developments. Il MaaS è ad oggi già diffuso in diverse città europee, e si sta diffondendo negli altri continenti, tuttavia, generalmente la sua applicazione è limitata ai centri urbani. Il caso studio scelto comprende l’area metropolitana di Milano e la provincia di Monza e Brianza, nel nord Italia. L’analisi condotta valuterà i fattori che potrebbero ostacolare o favorire l’adozione del MaaS nell’area, e stimerà quale sia la scala di implementazione più adatta, municipale o metropolitana, determinando il livello di maturità delle città, e quali siano le aree con maggior adottabilità.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/208054