Facility management plays a critical role in optimising building operations, and innovative approaches are continuously emerging to improve performance and cost-effectiveness. This thesis focuses on the partnership-based Global Service contract between COIMA REM and Enel Services Italy in the creation of a new global service management model. The findings and recommendations of this research contribute to the understanding their potential impact on building operations. The proposals of this thesis consist into three interconnected improvements to optimize facility management practices: performance-driven data collection, dynamic checklist system for performance monitoring, and transparent self-audit processes with aligned governance fee to sustainable practices. These proposals can lead to improved building performance, increased operational efficiency, better communication and collaboration, and the opportunity to reassess and refine service level agreements and key performance indicators for ongoing improvement. The findings and recommendations from this thesis have practical implications for the facility management industry and can provide insights for organizations seeking to optimize their building management strategies.

L’ambito del Facility Management svolge un ruolo critico nell'ottimizzazione delle operazioni degli edifici e stanno emergendo continuamente approcci innovativi alla gestione degli impianti per migliorare le prestazioni e l'efficacia dei costi. Questa tesi si concentra sul contratto di Global Service nato dalla partnership tra COIMA REM ed Enel Servizi Italia. I risultati e i consigli di questa tesi contribuiscono alla comprensione degli approcci innovativi al facility management e al loro potenziale impatto sul funzionamento degli edifici. Le proposte di questa tesi consistono in tre miglioramenti interconnessi per ottimizzare le pratiche di gestione degli edifici: una raccolta di dati volta a calibrare il livello di servizio desiderato e gli indicatori di misurazione relativi, un sistema di controllo delle performance guidata da checklist dinamiche per il monitoraggio delle prestazioni e processi di autovalutazione trasparenti con una remunerazione incentivante per l’appaltatore dei servizi. Queste proposte possono portare a un miglioramento delle prestazioni degli edifici, a una maggiore efficienza operativa, a una maggiore sostenibilità, a una migliore comunicazione e collaborazione e all'opportunità di rivalutare e perfezionare gli accordi relativi agli SLA e ai KPI per un miglioramento continuo.

New tools for controlling performances in the context of partnership : based global service contracts: Coima Rem case study

Rossi, Virginia;Voinescu, Claudia Ioana
2021/2022

Abstract

Facility management plays a critical role in optimising building operations, and innovative approaches are continuously emerging to improve performance and cost-effectiveness. This thesis focuses on the partnership-based Global Service contract between COIMA REM and Enel Services Italy in the creation of a new global service management model. The findings and recommendations of this research contribute to the understanding their potential impact on building operations. The proposals of this thesis consist into three interconnected improvements to optimize facility management practices: performance-driven data collection, dynamic checklist system for performance monitoring, and transparent self-audit processes with aligned governance fee to sustainable practices. These proposals can lead to improved building performance, increased operational efficiency, better communication and collaboration, and the opportunity to reassess and refine service level agreements and key performance indicators for ongoing improvement. The findings and recommendations from this thesis have practical implications for the facility management industry and can provide insights for organizations seeking to optimize their building management strategies.
ATTA, NAZLY
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
4-mag-2023
2021/2022
L’ambito del Facility Management svolge un ruolo critico nell'ottimizzazione delle operazioni degli edifici e stanno emergendo continuamente approcci innovativi alla gestione degli impianti per migliorare le prestazioni e l'efficacia dei costi. Questa tesi si concentra sul contratto di Global Service nato dalla partnership tra COIMA REM ed Enel Servizi Italia. I risultati e i consigli di questa tesi contribuiscono alla comprensione degli approcci innovativi al facility management e al loro potenziale impatto sul funzionamento degli edifici. Le proposte di questa tesi consistono in tre miglioramenti interconnessi per ottimizzare le pratiche di gestione degli edifici: una raccolta di dati volta a calibrare il livello di servizio desiderato e gli indicatori di misurazione relativi, un sistema di controllo delle performance guidata da checklist dinamiche per il monitoraggio delle prestazioni e processi di autovalutazione trasparenti con una remunerazione incentivante per l’appaltatore dei servizi. Queste proposte possono portare a un miglioramento delle prestazioni degli edifici, a una maggiore efficienza operativa, a una maggiore sostenibilità, a una migliore comunicazione e collaborazione e all'opportunità di rivalutare e perfezionare gli accordi relativi agli SLA e ai KPI per un miglioramento continuo.
File allegati
File Dimensione Formato  
Tesi_VOINESCU_ROSSI_def.pdf

non accessibile

Descrizione: New tools for controlling performances in the context of partnership - based Global Service contracts: COIMA REM case study
Dimensione 8.15 MB
Formato Adobe PDF
8.15 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/208074