This thesis work proposes a simple but exhaustive methodology for carrying out the risk analysis connected to critical events due to the interaction between the activity of fixed road construction sites and the operating infrastructures. The presented method breaks down the problem by separately identifying the difficulties for each of the three aspects: road infrastructure, work site and mutual interference. The risk assessment itself is carried out using the risk matrix specifically created and adapted to the characteristics of this study context. Finally, assuming the application of one of the proposed mitigation measures for each identified problem based on the residual risk percentage (25, 50 and 75%), it is possible to quantitatively evaluate the impact on the overall guaranteed level of safety. The proposed methodology is then applied to a real case study: the project to upgrade the Tangenziale Est of Milan.
L’elaborato di Tesi propone una metodologia semplice ma esaustiva per lo svolgimento dell’analisi di rischio connessa agli eventi critici dovuti all’interazione tra l’attività di cantieri fissi e l’esercizio delle infrastrutture. Il metodo presentato scorpora il problema andando ad individuare separatamente le problematiche per ognuno dei tre aspetti: infrastruttura stradale, cantiere di lavoro e interferenza reciproca. La valutazione del rischio vera e propria viene svolta mediante la matrice di rischio appositamente creata e adattata alle caratteristiche di questo contesto di studio. Infine, ipotizzando di applicare per ogni criticità individuata una delle misure di mitigazione proposte in funzione della percentuale di rischio residuo (25, 50 e 75%) è possibile valutare quantitativamente l’impatto sul livello di sicurezza complessivamente garantito. La metodologia proposta viene poi applicata ad un caso studio reale: il progetto di potenziamento della Tangenziale Est di Milano.
Proposta di una metodologia per analisi e mitigazione del rischio connesso alla presenza di cantieri di lavoro fissi in infrastrutture stradali in esercizio : applicazione ad un caso studio
Marzorati, Ludovica
2022/2023
Abstract
This thesis work proposes a simple but exhaustive methodology for carrying out the risk analysis connected to critical events due to the interaction between the activity of fixed road construction sites and the operating infrastructures. The presented method breaks down the problem by separately identifying the difficulties for each of the three aspects: road infrastructure, work site and mutual interference. The risk assessment itself is carried out using the risk matrix specifically created and adapted to the characteristics of this study context. Finally, assuming the application of one of the proposed mitigation measures for each identified problem based on the residual risk percentage (25, 50 and 75%), it is possible to quantitatively evaluate the impact on the overall guaranteed level of safety. The proposed methodology is then applied to a real case study: the project to upgrade the Tangenziale Est of Milan.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/208215