This research thesis work aims to investigate procurement management in small and medium-sized food companies, based on the Latin American context, specifically Colombia and Paraguay, countries whose economic growth is largely build on the productivity of SMEs. To carry out this objective, a literature review was conducted, which considered purchasing management in Agri-Food SMEs and in other industrial sectors as part of the search criteria, allowing the identification of the different gaps in the literature and the formulation of four research questions. The methodology chosen for the research was the multiple case study, where a total of 16 companies were analysed in the HORECA and Manufacturing Sector in two countries. Before data collection, a conceptual framework was developed, which included the information reported in the literature regarding three macro-topics, i.e., formalisation of procurement management, procurement performance and portfolio management. Through the interviews, data was collected and subsequently coded and analysed. Among the most relevant findings, we redefined the factors that for these companies increase the complexity of the market and the strategic importance of the purchase items, besides it was found there is a low degree of maturity in the formalisation of procurement management, management evaluation is not a recurrent activity, selection criteria are limited to quality and price, and finally supplier evaluation is not considered a relevant function. A revisited Kraljic's Matrix is proposed, by identifying the relevance criteria for the axes that make up the matrix, customized for the Latin American context; and analysing the viable purchasing strategies for each procurement category. Complementarily, Purchasing Management Proposals were also presented. The thesis concludes with lessons, implications, limitations and directions for future research.

Questo lavoro di tesi di ricerca si propone di indagare la gestione degli acquisti nelle piccole e medie aziende alimentari, basandosi sul contesto latinoamericano, in particolare su Colombia e Paraguay, Paesi la cui crescita economica si basa in gran parte sulla produttività delle PMI. Per realizzare questo obiettivo, è stata condotta una revisione della letteratura, che ha considerato la gestione degli acquisti nelle PMI agroalimentari e in altri settori industriali come parte dei criteri di ricerca, permettendo di identificare le diverse lacune della letteratura e di formulare quattro domande di ricerca. La metodologia scelta per la ricerca è stata lo studio di casi multipli, in cui sono state analizzate 16 aziende del settore HORECA e manifatturiero in due Paesi. Prima della raccolta dei dati, è stato sviluppato un quadro concettuale che includeva le informazioni riportate in letteratura relative a tre macro-argomenti, ossia la formalizzazione della gestione degli acquisti, le prestazioni degli acquisti e la gestione del portafoglio. Attraverso le interviste, i dati sono stati raccolti e successivamente codificati e analizzati. Tra i risultati più rilevanti, abbiamo ridefinito i fattori che per queste aziende aumentano la complessità del mercato e l'importanza strategica degli acquisti, inoltre è emerso un basso grado di maturità nella formalizzazione della gestione degli acquisti, la valutazione del management non è un'attività ricorrente, i criteri di selezione sono limitati alla qualità e al prezzo, e infine la valutazione dei fornitori non è considerata una funzione rilevante. Viene proposta una rivisitazione della Matrice di Kraljic, individuando i criteri di rilevanza per gli assi che la compongono, personalizzati per il contesto latinoamericano, e analizzando le strategie di acquisto praticabili per ogni categoria di approvvigionamento. Inoltre, sono state presentate proposte di gestione degli acquisti. La tesi si conclude con lezioni, implicazioni, limitazioni e indicazioni per la ricerca futura.

Research on procurement management in Latin American Food SMEs: multiple case study

Blasco Sagalés, Carina Cecilia;Moncaleano Rosado, Maria Paula
2022/2023

Abstract

This research thesis work aims to investigate procurement management in small and medium-sized food companies, based on the Latin American context, specifically Colombia and Paraguay, countries whose economic growth is largely build on the productivity of SMEs. To carry out this objective, a literature review was conducted, which considered purchasing management in Agri-Food SMEs and in other industrial sectors as part of the search criteria, allowing the identification of the different gaps in the literature and the formulation of four research questions. The methodology chosen for the research was the multiple case study, where a total of 16 companies were analysed in the HORECA and Manufacturing Sector in two countries. Before data collection, a conceptual framework was developed, which included the information reported in the literature regarding three macro-topics, i.e., formalisation of procurement management, procurement performance and portfolio management. Through the interviews, data was collected and subsequently coded and analysed. Among the most relevant findings, we redefined the factors that for these companies increase the complexity of the market and the strategic importance of the purchase items, besides it was found there is a low degree of maturity in the formalisation of procurement management, management evaluation is not a recurrent activity, selection criteria are limited to quality and price, and finally supplier evaluation is not considered a relevant function. A revisited Kraljic's Matrix is proposed, by identifying the relevance criteria for the axes that make up the matrix, customized for the Latin American context; and analysing the viable purchasing strategies for each procurement category. Complementarily, Purchasing Management Proposals were also presented. The thesis concludes with lessons, implications, limitations and directions for future research.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
18-lug-2023
2022/2023
Questo lavoro di tesi di ricerca si propone di indagare la gestione degli acquisti nelle piccole e medie aziende alimentari, basandosi sul contesto latinoamericano, in particolare su Colombia e Paraguay, Paesi la cui crescita economica si basa in gran parte sulla produttività delle PMI. Per realizzare questo obiettivo, è stata condotta una revisione della letteratura, che ha considerato la gestione degli acquisti nelle PMI agroalimentari e in altri settori industriali come parte dei criteri di ricerca, permettendo di identificare le diverse lacune della letteratura e di formulare quattro domande di ricerca. La metodologia scelta per la ricerca è stata lo studio di casi multipli, in cui sono state analizzate 16 aziende del settore HORECA e manifatturiero in due Paesi. Prima della raccolta dei dati, è stato sviluppato un quadro concettuale che includeva le informazioni riportate in letteratura relative a tre macro-argomenti, ossia la formalizzazione della gestione degli acquisti, le prestazioni degli acquisti e la gestione del portafoglio. Attraverso le interviste, i dati sono stati raccolti e successivamente codificati e analizzati. Tra i risultati più rilevanti, abbiamo ridefinito i fattori che per queste aziende aumentano la complessità del mercato e l'importanza strategica degli acquisti, inoltre è emerso un basso grado di maturità nella formalizzazione della gestione degli acquisti, la valutazione del management non è un'attività ricorrente, i criteri di selezione sono limitati alla qualità e al prezzo, e infine la valutazione dei fornitori non è considerata una funzione rilevante. Viene proposta una rivisitazione della Matrice di Kraljic, individuando i criteri di rilevanza per gli assi che la compongono, personalizzati per il contesto latinoamericano, e analizzando le strategie di acquisto praticabili per ogni categoria di approvvigionamento. Inoltre, sono state presentate proposte di gestione degli acquisti. La tesi si conclude con lezioni, implicazioni, limitazioni e indicazioni per la ricerca futura.
File allegati
File Dimensione Formato  
2023_07__Blasco_Moncaleano.pdf

accessibile in internet per tutti

Descrizione: thesis text
Dimensione 14.94 MB
Formato Adobe PDF
14.94 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/208222