The concept of sustainability is becoming more and more topical, especially in the purchasing decision-making process of the new generations, who are increasingly attentive to buying in a conscious and ethical manner. This new direction has not gone unnoticed by luxury companies, and in fact, they have launched a new trend of sustainable luxury that until a few years ago seemed an oxymoron. Consumers today no longer rely solely on brand awareness and prestige, but their purchasing choices are guided by the ethical and sustainable reputation of the brand. The aim of this paper is to study the application of new innovative materials of natural origin as a partial or total replacement for leather of animal origin in the production of luxury leather goods. In fact, in the first part we will examine the characteristics and production methods of the current tanning industry to identify possible areas of innovation to be implemented. Finally, we will introduce the concept and the luxury industry, which in recent years is gaining more and more acceptance among young consumers. Then, in the second part, we will examine, what are the innovative materials of vegetable origin, which aim to improve the environmental impact, but also the social and ethical impact, of the fashion industry. Finally, we will analyze the luxury brands that have created leather accessory collections with the materials introduced above. The third and last part, that is, the project part, starts from the study of the respective technologies to then compare them with each other and understand to what extent they are interchangeable, to what extent one technique or the other is to be preferred, but above all how their respective peculiarities can be used in synergy, in order to obtain sustainable and innovative luxury products both from the point of view of technical realization and from the aesthetic point of view. The result of this project is the production of a guide to new materials of vegetable origin that can help the designer in their correct use.

Il concetto di sostenibilità è sempre più attuale, soprattutto nel processo decisionale d’acquisto nelle nuove generazioni, che sono sempre più attente ad acquistare in maniera consapevole ed etica. Questa nuova direzione non è passata inosservata alle aziende di lusso, ed infatti, hanno lanciato una nuova tendenza di lusso sostenibile che fino a pochi anni fa sembrava un ossimoro. Il consumatore oggi non si affida più alla sola notorietà e prestigio del brand, ma le scelte d’acquisto sono guidate dalla reputazione etica e sostenibile del brand. Questo elaborato ha lo scopo di studiare l’applicazione di nuovi materiali innovativi di origine naturale in sostituzione parziale o totale alla pelle di origine animale per la realizzazione di pelletteria di lusso. Infatti, all’interno della prima parte approfondiremo le caratteristiche e le modalità di produzione della industria conciaria attuale, in modo da individuare possibili aree di innovazione da implementare. Infine, si introdurrà il concetto e l’industria del lusso che negli ultimi anni acquisisce sempre di più maggior consenso da parte dei giovani consumatori. Per poi, nella seconda parte, esaminare, quelli che sono i materiali innovativi di origine vegetale, che si prefissano l’obiettivo di migliorare l’impatto ambientale, ma anche quello sociale ed etico, dell’industria moda. Infine, analizzeremo i brand di lusso che hanno realizzato collezioni di accessori pelletteria con i materiali precedentemente introdotti. La terza e ultima parte, ossia quella di progetto, parte dunque dallo studio delle rispettive tecnologie per poi confrontarle tra loro e capire in che misura siano intercambiabili, in che misura sia invece da preferire una tecnica o l’altra, ma soprattutto come le loro rispettive peculiarità siano utilizzabili in sinergia, al fine di ottenere dei prodotti di lusso sostenibili ed innovativi sia dal punto di vista della realizzazione tecnica, che dal punto di vista estetico. Il risultato di questo di questo progetto è la realizzazione di una guida ai nuovi materiali di origine vegetale che possa aiutare il designer al loro corretto uso.

Unskinned : la guida ai materiali alternativi per la pelletteria di lusso

Loliva, Nadia
2021/2022

Abstract

The concept of sustainability is becoming more and more topical, especially in the purchasing decision-making process of the new generations, who are increasingly attentive to buying in a conscious and ethical manner. This new direction has not gone unnoticed by luxury companies, and in fact, they have launched a new trend of sustainable luxury that until a few years ago seemed an oxymoron. Consumers today no longer rely solely on brand awareness and prestige, but their purchasing choices are guided by the ethical and sustainable reputation of the brand. The aim of this paper is to study the application of new innovative materials of natural origin as a partial or total replacement for leather of animal origin in the production of luxury leather goods. In fact, in the first part we will examine the characteristics and production methods of the current tanning industry to identify possible areas of innovation to be implemented. Finally, we will introduce the concept and the luxury industry, which in recent years is gaining more and more acceptance among young consumers. Then, in the second part, we will examine, what are the innovative materials of vegetable origin, which aim to improve the environmental impact, but also the social and ethical impact, of the fashion industry. Finally, we will analyze the luxury brands that have created leather accessory collections with the materials introduced above. The third and last part, that is, the project part, starts from the study of the respective technologies to then compare them with each other and understand to what extent they are interchangeable, to what extent one technique or the other is to be preferred, but above all how their respective peculiarities can be used in synergy, in order to obtain sustainable and innovative luxury products both from the point of view of technical realization and from the aesthetic point of view. The result of this project is the production of a guide to new materials of vegetable origin that can help the designer in their correct use.
D’ITRIA, ERMINIA
ARC III - Scuola del Design
4-mag-2023
2021/2022
Il concetto di sostenibilità è sempre più attuale, soprattutto nel processo decisionale d’acquisto nelle nuove generazioni, che sono sempre più attente ad acquistare in maniera consapevole ed etica. Questa nuova direzione non è passata inosservata alle aziende di lusso, ed infatti, hanno lanciato una nuova tendenza di lusso sostenibile che fino a pochi anni fa sembrava un ossimoro. Il consumatore oggi non si affida più alla sola notorietà e prestigio del brand, ma le scelte d’acquisto sono guidate dalla reputazione etica e sostenibile del brand. Questo elaborato ha lo scopo di studiare l’applicazione di nuovi materiali innovativi di origine naturale in sostituzione parziale o totale alla pelle di origine animale per la realizzazione di pelletteria di lusso. Infatti, all’interno della prima parte approfondiremo le caratteristiche e le modalità di produzione della industria conciaria attuale, in modo da individuare possibili aree di innovazione da implementare. Infine, si introdurrà il concetto e l’industria del lusso che negli ultimi anni acquisisce sempre di più maggior consenso da parte dei giovani consumatori. Per poi, nella seconda parte, esaminare, quelli che sono i materiali innovativi di origine vegetale, che si prefissano l’obiettivo di migliorare l’impatto ambientale, ma anche quello sociale ed etico, dell’industria moda. Infine, analizzeremo i brand di lusso che hanno realizzato collezioni di accessori pelletteria con i materiali precedentemente introdotti. La terza e ultima parte, ossia quella di progetto, parte dunque dallo studio delle rispettive tecnologie per poi confrontarle tra loro e capire in che misura siano intercambiabili, in che misura sia invece da preferire una tecnica o l’altra, ma soprattutto come le loro rispettive peculiarità siano utilizzabili in sinergia, al fine di ottenere dei prodotti di lusso sostenibili ed innovativi sia dal punto di vista della realizzazione tecnica, che dal punto di vista estetico. Il risultato di questo di questo progetto è la realizzazione di una guida ai nuovi materiali di origine vegetale che possa aiutare il designer al loro corretto uso.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/208309