In line with the world’s trend towards sustainable living, the furniture industry is also following suit. With new goals being set and improvements being made to the way the industry works, a circular model is being adopted. In recent years, FederlegnoArredo, Italy’s well-known wood and furniture association, has been promoting initiatives regarding sustainability that are paving the way for revolutionary industry changes. With the industry’s joint efforts, they believe furniture is a beautiful tool that can help save the world. Several leading Italian furniture companies have infused circularity into their DNA and are considered change agents. They are building a new future for the furniture industry and with these improvements, there will be a change in their retail spaces, these spaces will have to find and offer newer values and experiences. In the retail industry, the purpose of a brick-and-mortar store has changed from serving as a place for transactions to leveraging experiences that create tactile, sensory atmospheres. With the rise of e-commerce and the COVID crisis, the retail industry has experienced a paradigm shift. It is imperative for the stores to reimagine themselves in order to accommodate their millennial customers’ new needs. Increasingly, companies are moving towards circularity and sustainability, which should be reflected in retail design as well. This thesis challenges the boundaries of retail spaces in physical and digital worlds. Selling through experience, interaction and education. As the gatekeepers for this prestigious Italian Industry, FLA has introduced many projects under FlaPlus that has impacted the wood and furniture industry. As a part of the same initiative, this thesis proposes a project to “Re-fresh” the retail design industry and blur the boundaries between the physical and digital retail realms.

In linea con la tendenza mondiale verso uno stile di vita sostenibile, anche l’industria del mobile sta seguendo l’esempio. Con la definizione di nuovi obiettivi e i miglioramenti apportati al funzionamento del settore, viene adottato un modello circolare. Negli ultimi anni FederlegnoArredo, la nota associazione italiana del legno e del mobile, ha promosso iniziative sul tema della sostenibilità che stanno aprendo la strada a cambiamenti rivoluzionari del settore. Grazie agli sforzi congiunti del settore, credono che i mobili siano uno strumento meraviglioso che può aiutare a salvare il mondo. Molte delle principali aziende italiane del mobile hanno fatto della circolarità il loro DNA e sono considerate agenti di cambiamento. Stanno costruendo un nuovo futuro per l’industria del mobile e con questi miglioramenti ci sarà un cambiamento nei loro spazi di vendita al dettaglio, questi spazi dovranno trovare e offrire nuovi valori ed esperienze. Nel settore della vendita al dettaglio, lo scopo di un negozio fisico è cambiato: da luogo di transazioni a sfruttamento di esperienze che creano atmosfere tattili e sensoriali. Con l’ascesa dell’e-commerce e la crisi del COVID, il settore della vendita al dettaglio ha vissuto un cambiamento di paradigma. È imperativo che i negozi reinventino se stessi per soddisfare le nuove esigenze dei loro clienti millenari. Le aziende si stanno sempre più muovendo verso la circolarità e la sostenibilità, che dovrebbero riflettersi anche nel design del commercio al dettaglio. Questa tesi sfida i confini degli spazi commerciali nel mondo fisico e digitale. Vendere attraverso l'esperienza, l'interazione e l'educazione. In qualità di guardiani di questa prestigiosa industria italiana, FLA ha introdotto molti progetti nell'ambito di FlaPlus che hanno avuto un impatto sull'industria del legno e del mobile. Come parte della stessa iniziativa, questa tesi propone un progetto per “Re-Fresh” il settore del retail design e sfumare i confini tra il regno del commercio al dettaglio fisico e quello digitale

RE-FRESH

Murali, Neha
2022/2023

Abstract

In line with the world’s trend towards sustainable living, the furniture industry is also following suit. With new goals being set and improvements being made to the way the industry works, a circular model is being adopted. In recent years, FederlegnoArredo, Italy’s well-known wood and furniture association, has been promoting initiatives regarding sustainability that are paving the way for revolutionary industry changes. With the industry’s joint efforts, they believe furniture is a beautiful tool that can help save the world. Several leading Italian furniture companies have infused circularity into their DNA and are considered change agents. They are building a new future for the furniture industry and with these improvements, there will be a change in their retail spaces, these spaces will have to find and offer newer values and experiences. In the retail industry, the purpose of a brick-and-mortar store has changed from serving as a place for transactions to leveraging experiences that create tactile, sensory atmospheres. With the rise of e-commerce and the COVID crisis, the retail industry has experienced a paradigm shift. It is imperative for the stores to reimagine themselves in order to accommodate their millennial customers’ new needs. Increasingly, companies are moving towards circularity and sustainability, which should be reflected in retail design as well. This thesis challenges the boundaries of retail spaces in physical and digital worlds. Selling through experience, interaction and education. As the gatekeepers for this prestigious Italian Industry, FLA has introduced many projects under FlaPlus that has impacted the wood and furniture industry. As a part of the same initiative, this thesis proposes a project to “Re-fresh” the retail design industry and blur the boundaries between the physical and digital retail realms.
MAZZINGHI, DANIELE
MURIALDO, FRANCESCA
PIROLA , MATTEO
SANGERMANI , CHIARA
ZINGALES, ALICE
ARC III - Scuola del Design
5-ott-2023
2022/2023
In linea con la tendenza mondiale verso uno stile di vita sostenibile, anche l’industria del mobile sta seguendo l’esempio. Con la definizione di nuovi obiettivi e i miglioramenti apportati al funzionamento del settore, viene adottato un modello circolare. Negli ultimi anni FederlegnoArredo, la nota associazione italiana del legno e del mobile, ha promosso iniziative sul tema della sostenibilità che stanno aprendo la strada a cambiamenti rivoluzionari del settore. Grazie agli sforzi congiunti del settore, credono che i mobili siano uno strumento meraviglioso che può aiutare a salvare il mondo. Molte delle principali aziende italiane del mobile hanno fatto della circolarità il loro DNA e sono considerate agenti di cambiamento. Stanno costruendo un nuovo futuro per l’industria del mobile e con questi miglioramenti ci sarà un cambiamento nei loro spazi di vendita al dettaglio, questi spazi dovranno trovare e offrire nuovi valori ed esperienze. Nel settore della vendita al dettaglio, lo scopo di un negozio fisico è cambiato: da luogo di transazioni a sfruttamento di esperienze che creano atmosfere tattili e sensoriali. Con l’ascesa dell’e-commerce e la crisi del COVID, il settore della vendita al dettaglio ha vissuto un cambiamento di paradigma. È imperativo che i negozi reinventino se stessi per soddisfare le nuove esigenze dei loro clienti millenari. Le aziende si stanno sempre più muovendo verso la circolarità e la sostenibilità, che dovrebbero riflettersi anche nel design del commercio al dettaglio. Questa tesi sfida i confini degli spazi commerciali nel mondo fisico e digitale. Vendere attraverso l'esperienza, l'interazione e l'educazione. In qualità di guardiani di questa prestigiosa industria italiana, FLA ha introdotto molti progetti nell'ambito di FlaPlus che hanno avuto un impatto sull'industria del legno e del mobile. Come parte della stessa iniziativa, questa tesi propone un progetto per “Re-Fresh” il settore del retail design e sfumare i confini tra il regno del commercio al dettaglio fisico e quello digitale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/208732