In Italy, the skincare cosmetics sector is constantly evolving and registers excellent growth prospects: since 2014, sales of facial products have ranked first with an upward trend (with the exception of 2020 for pandemic-related reasons). The objective of this thesis is to intercept the opportunities of the Italian skincare market and apply them to the case of L'Erbolario, an Italian vegan cosmetic excellence born in the late 1970s. The thesis is structured in five parts. The first, analytical in nature, aims to offer an overview of the current skincare market through the following steps: the study of the research context, the analysis of the world and Italian cosmetics and skincare markets and the current trends within the latter, the identification of the target audience, the study of competition and the starting case (L'Erbolario). The second, strategic in nature, moves from what has been learned through desk and on-field research and proposes a new vision of the product, implemented through a multibrand strategy. This phase sees the birth of the Officina Botanica brand and concludes with the definition of the Brand Plan for the launch of the line. The third, of a design nature, outlines the visual identity of Officina Botanica: it stems from a visual translation of the brand values, develops through the definition of the characteristic elements of the identity (logo, typography, color palette, ... ) and concludes with a series of examples of application of the brand identity. The fourth, again of a strategic nature, defines the Brand Plan, the marketing strategy for the market launch of Officina Botanica. The fifth and final phase constitutes the output of the thesis: the Brand Book of Officina Botanica, which contains within it all the necessary guidelines for the hypothetical market launch of the brand.

In Italia, il settore cosmetico della cura della pelle è in continua evoluzione e registra delle ottime prospettive di crescita: dal 2014 le vendite di prodotti per il viso registrano il primo posto con un trend in crescita (ad eccezione del 2020 per ragioni legate alla pandemia). Obiettivo della tesi è intercettare le opportunità del mercato italiano della skincare ed applicarle al caso de L’Erbolario, eccellenza cosmetica vegetale italiana nata alla fine degli anni Settanta. La tesi si struttura in cinque parti. La prima, a stampo analitico, intende offrire un quadro dell’attuale mercato della skincare attraverso i seguenti passi: lo studio del contesto di ricerca, l’analisi dei mercati mondiali e italiani di cosmetica e skincare e le tendenze in corso all’interno di quest’ultimo, l’individuazione del pubblico di riferimento, lo studio della concorrenza e del caso di partenza (L’Erbolario). La seconda, di carattere strategico, muove da quanto appreso tramite le ricerche desk e on-field e propone una nuova visione del prodotto, attuata tramite una strategia di multibrand. Questa fase vede la nascita del marchio Officina Botanica e si conclude con la definizione del Brand Plan per il lancio della linea. La terza, di natura progettuale, delinea l’identità visiva di Officina Botanica: nasce da una traduzione visiva dei valori del brand, si sviluppa attraverso la definizione degli elementi caratteristici dell’identità (logo, tipografia, palette colore, ...) e si conclude con una serie di esempi di applicazione della brand identity. La quarta, nuovamente di carattere strategico, definisce il Brand Plan, ovvero la strategia di marketing per il lancio sul mercato di Officina Botanica. La quinta ed ultima fase costituisce l’output della tesi: il Brand Book di Officina Botanica, che contiene al suo interno tutte le linee guida necessarie per l’ipotetico lancio del marchio sul mercato.

Officina Botanica. Strategia di marketing e identità visiva per un brand skincare dedicato alla GenZ.

Agosto, Linda
2022/2023

Abstract

In Italy, the skincare cosmetics sector is constantly evolving and registers excellent growth prospects: since 2014, sales of facial products have ranked first with an upward trend (with the exception of 2020 for pandemic-related reasons). The objective of this thesis is to intercept the opportunities of the Italian skincare market and apply them to the case of L'Erbolario, an Italian vegan cosmetic excellence born in the late 1970s. The thesis is structured in five parts. The first, analytical in nature, aims to offer an overview of the current skincare market through the following steps: the study of the research context, the analysis of the world and Italian cosmetics and skincare markets and the current trends within the latter, the identification of the target audience, the study of competition and the starting case (L'Erbolario). The second, strategic in nature, moves from what has been learned through desk and on-field research and proposes a new vision of the product, implemented through a multibrand strategy. This phase sees the birth of the Officina Botanica brand and concludes with the definition of the Brand Plan for the launch of the line. The third, of a design nature, outlines the visual identity of Officina Botanica: it stems from a visual translation of the brand values, develops through the definition of the characteristic elements of the identity (logo, typography, color palette, ... ) and concludes with a series of examples of application of the brand identity. The fourth, again of a strategic nature, defines the Brand Plan, the marketing strategy for the market launch of Officina Botanica. The fifth and final phase constitutes the output of the thesis: the Brand Book of Officina Botanica, which contains within it all the necessary guidelines for the hypothetical market launch of the brand.
PICCOLINI , FABRIZIO
ARC III - Scuola del Design
18-lug-2023
2022/2023
In Italia, il settore cosmetico della cura della pelle è in continua evoluzione e registra delle ottime prospettive di crescita: dal 2014 le vendite di prodotti per il viso registrano il primo posto con un trend in crescita (ad eccezione del 2020 per ragioni legate alla pandemia). Obiettivo della tesi è intercettare le opportunità del mercato italiano della skincare ed applicarle al caso de L’Erbolario, eccellenza cosmetica vegetale italiana nata alla fine degli anni Settanta. La tesi si struttura in cinque parti. La prima, a stampo analitico, intende offrire un quadro dell’attuale mercato della skincare attraverso i seguenti passi: lo studio del contesto di ricerca, l’analisi dei mercati mondiali e italiani di cosmetica e skincare e le tendenze in corso all’interno di quest’ultimo, l’individuazione del pubblico di riferimento, lo studio della concorrenza e del caso di partenza (L’Erbolario). La seconda, di carattere strategico, muove da quanto appreso tramite le ricerche desk e on-field e propone una nuova visione del prodotto, attuata tramite una strategia di multibrand. Questa fase vede la nascita del marchio Officina Botanica e si conclude con la definizione del Brand Plan per il lancio della linea. La terza, di natura progettuale, delinea l’identità visiva di Officina Botanica: nasce da una traduzione visiva dei valori del brand, si sviluppa attraverso la definizione degli elementi caratteristici dell’identità (logo, tipografia, palette colore, ...) e si conclude con una serie di esempi di applicazione della brand identity. La quarta, nuovamente di carattere strategico, definisce il Brand Plan, ovvero la strategia di marketing per il lancio sul mercato di Officina Botanica. La quinta ed ultima fase costituisce l’output della tesi: il Brand Book di Officina Botanica, che contiene al suo interno tutte le linee guida necessarie per l’ipotetico lancio del marchio sul mercato.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/208875