The international airport security scenario has become much more complex than in the past. The exponential growth in the number of people who use airplanes as a means of transportation every day has been accompanied by an unprecendented number of organizations that operate more or less directly within the airport perimeter. This situation has brought ICAO (International Civil Aviation Organization) and the different national regulatory agencies to deal with an increasingly complex system that can no longer be managed by traditional safety practices. The concept of Safety Management System (SMS), a system of practices and standards with the aim of managing and improving safety in an integrated way in the individual organization, was born from this need. The study wants to provide its contribution in the development of a specific area of the SMS. Through a careful analysis of a dataset of reports collected from an airport operator, an attempt is made to outline a methodology for the development of safety performance indicators (SPIs). In addition to this endeavor, useful SPIs are provided to predict the occurrence rate of some of the main events that the operator maps by evaluating their level of predictive accuracy. Finally, some limitations identified in the methodology adopted are highlighted, taking into account challenges related to the quality and quantity of input data. Once the current weaknesses are overcome, the study should be performed again in contexts different from the one already analyzed, to assess its actual robustness and flexibility. If confirmed, the model has the potential to represent, on a practical level, an important contribution to the development of SPI dashboards at airports, and on a theoretical level, a new element in the related literature.

Lo scenario internazionale della sicurezza in ambito aeroportuale è estremamente più complesso che in passato. Alla crescita esponenziale del numero di persone che ogni giorno utilizzano l’aereo come mezzo di trasporto si è aggiunto un numero imprecisato di organizzazioni che più o meno direttamente operano all’interno del perimetro dell’aeroporto. Questa situazione ha portato l’ICAO (International Civili Aviation Organization) e i vari enti normativi nazionali a dover gestire un sistema sempre più complesso e non più gestibile con pratiche di sicurezza tradizionali. È da questa esigenza che nasce il concetto di Safety Management System (SMS) ovvero un sistema di pratiche e norme col fine di gestire e migliorare in modo integrato la sicurezza nella singola organizzazione. Lo studio vuole fornire il proprio contributo nello sviluppo di un’area specifica dell’SMS. Tramite un’attenta analisi di un dataset di segnalazioni raccolte da un operatore aeroportuale si cerca di delineare una metodologia per lo sviluppo di Safety Performance Indicators (SPI). In aggiunta a tale sforzo vengono forniti degli SPI utili a prevedere il tasso di accadimento di alcuni dei principali eventi mappati dall’operatore valutandone il livello di precisione previsionale. Infine, vengono evidenziati alcuni limiti rilevati nella metodologia adottata, tenendo conto delle problematiche legate alla qualità e quantità dei dati in ingresso. Lo studio, una volta colmate le lacune attuali, dovrebbe essere applicato in contesti diversi da quello già analizzato, così da valutarne l’effettiva robustezza e flessibilità. Se confermate, il modello potrebbe rappresentare, a livello pratico, un contributo importante per lo sviluppo di dashboard di SPI negli aeroporti, ed a livello teorico un elemento di novità nella letteratura di settore.

Developing proactive airport safety management indicators at SEA airports : state of practice, challenges, and opportunities

VANINETTI, DENIS;Zerla, Nicola
2021/2022

Abstract

The international airport security scenario has become much more complex than in the past. The exponential growth in the number of people who use airplanes as a means of transportation every day has been accompanied by an unprecendented number of organizations that operate more or less directly within the airport perimeter. This situation has brought ICAO (International Civil Aviation Organization) and the different national regulatory agencies to deal with an increasingly complex system that can no longer be managed by traditional safety practices. The concept of Safety Management System (SMS), a system of practices and standards with the aim of managing and improving safety in an integrated way in the individual organization, was born from this need. The study wants to provide its contribution in the development of a specific area of the SMS. Through a careful analysis of a dataset of reports collected from an airport operator, an attempt is made to outline a methodology for the development of safety performance indicators (SPIs). In addition to this endeavor, useful SPIs are provided to predict the occurrence rate of some of the main events that the operator maps by evaluating their level of predictive accuracy. Finally, some limitations identified in the methodology adopted are highlighted, taking into account challenges related to the quality and quantity of input data. Once the current weaknesses are overcome, the study should be performed again in contexts different from the one already analyzed, to assess its actual robustness and flexibility. If confirmed, the model has the potential to represent, on a practical level, an important contribution to the development of SPI dashboards at airports, and on a theoretical level, a new element in the related literature.
FELETTI, GIADA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
4-mag-2023
2021/2022
Lo scenario internazionale della sicurezza in ambito aeroportuale è estremamente più complesso che in passato. Alla crescita esponenziale del numero di persone che ogni giorno utilizzano l’aereo come mezzo di trasporto si è aggiunto un numero imprecisato di organizzazioni che più o meno direttamente operano all’interno del perimetro dell’aeroporto. Questa situazione ha portato l’ICAO (International Civili Aviation Organization) e i vari enti normativi nazionali a dover gestire un sistema sempre più complesso e non più gestibile con pratiche di sicurezza tradizionali. È da questa esigenza che nasce il concetto di Safety Management System (SMS) ovvero un sistema di pratiche e norme col fine di gestire e migliorare in modo integrato la sicurezza nella singola organizzazione. Lo studio vuole fornire il proprio contributo nello sviluppo di un’area specifica dell’SMS. Tramite un’attenta analisi di un dataset di segnalazioni raccolte da un operatore aeroportuale si cerca di delineare una metodologia per lo sviluppo di Safety Performance Indicators (SPI). In aggiunta a tale sforzo vengono forniti degli SPI utili a prevedere il tasso di accadimento di alcuni dei principali eventi mappati dall’operatore valutandone il livello di precisione previsionale. Infine, vengono evidenziati alcuni limiti rilevati nella metodologia adottata, tenendo conto delle problematiche legate alla qualità e quantità dei dati in ingresso. Lo studio, una volta colmate le lacune attuali, dovrebbe essere applicato in contesti diversi da quello già analizzato, così da valutarne l’effettiva robustezza e flessibilità. Se confermate, il modello potrebbe rappresentare, a livello pratico, un contributo importante per lo sviluppo di dashboard di SPI negli aeroporti, ed a livello teorico un elemento di novità nella letteratura di settore.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/208896