This thesis proposes a project aimed at the redevelopment of a building from the early 20th century, with the objective of giving the site a new function while maintaining its original identity and paying particular attention to the evident problems of its relation to the urban context, caused by abandonment and disuse over the years. Once the project theme had been chosen and identified, the work was carried out with an initial research phase on the railway mobility system, defining its origins and characteristics, and then focusing on the specific tram line. The analysis was conducted on the basis of a comparison between the different rail transport systems, which aims to underline the differences in their relation to the city and in their fruition by users: in particular, the tramway line assumes a “discrete” character in that the track on urban land is permeable and passable, unlike the railway line which, being intrusive, often becomes the cause of large urban fractures. The tram therefore becomes a means of valorisation and relation to the city, without compromising its function as public transport. The dissertation then proceeds with the framing of the project area and a careful urban and morphological analysis of the site; the purpose of the latter lies in the desire to identify the potentialities and criticalities of the site in such a way as to best respond to the needs via the project intervention. For this same reason, it was decided to integrate an analysis conducted via a digital survey on the habits and needs of the residents, as well as probable users of the new public space, seeking collaboration with the users from the earliest stages of the design process. In the phase of defining the intervention strategy, various themes were then addressed with the objective of achieving a certain level of design completeness; the main theme is that of reuse and restoration of the existing spaces. This is, however, closely connected to the theme of the new construction as an extension as well as the forecast of a redevelopment of the external spaces of competence. Finally, at the end of the dissertation, some interpretations and reflections on the possible consequences that the new design may have on the context in which it is inserted will be presented.
La tesi in questione propone un progetto volto alla riqualificazione di un edificio di carattere infrastrutturale dei primi anni del Novecento, con l’obbiettivo di restituire al luogo una nuova funzione mantenendo la sua identità originale e ponendo particolare attenzione alle evidenti problematiche del rapporto con il contesto urbano che l’abbandono e il disuso hanno causato negli anni. Una volta scelto e individuato il tema progettuale, il lavoro si è svolto con una prima fase di ricerca sul sistema di mobilità su ferro andando a definirne origini e caratteristiche, per poi focalizzarsi sulla specifica linea tranviaria. L’analisi è stata condotta sulla base di un confronto tra i diversi sistemi di trasporto su rotaie, che intende sottolineare le differenze nel loro rapporto con la città e nella loro fruizione da parte degli utenti: in particolare la linea tranviaria assume un carattere “discreto” in quanto la traccia sul suolo urbano risulta permeabile e transitabile, contrariamente alla linea ferroviaria che, invadente, spesso diventa causa di grandi fratture urbane. Il tram si propone, quindi, come mezzo di relazione con la città diventandone elemento di valorizzazione, senza pregiudicare la sua funzione di trasporto pubblico. L’elaborato di tesi procede, successivamente, con l’inquadramento dell’area di progetto e un’attenta analisi urbana e morfologica del sito; lo scopo di quest’ultima risiede nella volontà di individuare le potenzialità e le criticità del luogo in modo tale da rispondere al meglio alle esigenze attraverso l’intervento progettuale. Per questo stesso motivo si è deciso di integrare un’analisi condotta tramite sondaggio digitale sulle abitudini e necessità dei residenti, nonché probabili fruitori del nuovo spazio per il pubblico, andando a ricercare una collaborazione con gli utenti già dalle prime fasi dell’iter progettuale. Nella fase di definizione della strategia di intervento si sono affrontate, poi, diverse tematiche con l’obbiettivo di raggiungere un certo livello di completezza progettuale; il tema principale è quello di riuso e restauro degli spazi esistenti, a questo è, però, strettamente collegato il tema della nuova costruzione come ampliamento oltre che la previsione di una riqualificazione degli spazi esterni di competenza. A conclusione dell’elaborato verranno, infine, esposte alcune interpretazioni e riflessioni sulle possibili conseguenze che la nuova progettazione potrà avere sul contesto in cui si inserisce.
Transito o destinazione? Progetto di riuso dell' ex Stazione tranviaria Le Bettole di Varese
Bonfadini, Francesca;Broggini, Costanza
2022/2023
Abstract
This thesis proposes a project aimed at the redevelopment of a building from the early 20th century, with the objective of giving the site a new function while maintaining its original identity and paying particular attention to the evident problems of its relation to the urban context, caused by abandonment and disuse over the years. Once the project theme had been chosen and identified, the work was carried out with an initial research phase on the railway mobility system, defining its origins and characteristics, and then focusing on the specific tram line. The analysis was conducted on the basis of a comparison between the different rail transport systems, which aims to underline the differences in their relation to the city and in their fruition by users: in particular, the tramway line assumes a “discrete” character in that the track on urban land is permeable and passable, unlike the railway line which, being intrusive, often becomes the cause of large urban fractures. The tram therefore becomes a means of valorisation and relation to the city, without compromising its function as public transport. The dissertation then proceeds with the framing of the project area and a careful urban and morphological analysis of the site; the purpose of the latter lies in the desire to identify the potentialities and criticalities of the site in such a way as to best respond to the needs via the project intervention. For this same reason, it was decided to integrate an analysis conducted via a digital survey on the habits and needs of the residents, as well as probable users of the new public space, seeking collaboration with the users from the earliest stages of the design process. In the phase of defining the intervention strategy, various themes were then addressed with the objective of achieving a certain level of design completeness; the main theme is that of reuse and restoration of the existing spaces. This is, however, closely connected to the theme of the new construction as an extension as well as the forecast of a redevelopment of the external spaces of competence. Finally, at the end of the dissertation, some interpretations and reflections on the possible consequences that the new design may have on the context in which it is inserted will be presented.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/209043