The purpose of this thesis is to explore the potential of design-driven digital solutions to achieve a new balance between the conventional footwear industry and sustainable fashion. In today’s global context, sustainable development has become the consensus of human society, and the way forward for the fashion industry to achieve sustainable transformation lies in transforming development methods, technological innovation, and social responsibility. The footwear industry is becoming increasingly important in the global fashion market, especially for the younger generation, has become a new cultural force influencing young people, who are driving the demand for innovative and sustainable footwear. As a cultural force that shapes consumers’ attitudes towards the environment, the industry can use digital technology to promote the concept of eco-friendly shoes not only among young people, but also among footwear companies themselves. This thesis use literature review, comparative analysis, and case studies to investigate the digitalization of the footwear industry, exploring how digital approaches at different stages contribute to achieving sustainability in shoes. The research examines the various roles and features of digital technologies in this process, as well as the challenges and uncertainties associated with achieving sustainability in footwear. The findings of this thesis provide new research direction and insight for designers, companies, and the whole entire industry, helping them better understand the significant impact of digital solutions in the sustainable footwear industry. It also explores how to balance the relationship between traditional footwear manufacturing and sustainable design, production, and consumption. At the same time, this thesis provides some valuable references and implications for the future development of the sustainable fashion industry.

Lo scopo di questa tesi è esplorare il potenziale delle soluzioni digitali guidate dal design per raggiungere un nuovo equilibrio tra l'industria calzaturiera convenzionale e la moda sostenibile. Nell'attuale contesto globale, lo sviluppo sostenibile è diventato il consenso della società umana e la strada da percorrere per l'industria della moda per ottenere una trasformazione sostenibile risiede nella trasformazione dei metodi di sviluppo, nell'innovazione tecnologica e nella responsabilità sociale. L'industria calzaturiera sta diventando sempre più importante nel mercato globale della moda, soprattutto per le giovani generazioni, è diventata una nuova forza culturale che influenza i giovani, i quali stanno guidando la domanda di calzature innovative e sostenibili. In quanto forza culturale che modella gli atteggiamenti dei consumatori verso l'ambiente, l'industria può utilizzare la tecnologia digitale per promuovere il concetto di scarpe ecologiche non solo tra i giovani, ma anche tra le stesse aziende calzaturiere. Questa tesi si avvale di una revisione della letteratura, di un'analisi comparativa e di casi di studio per indagare sulla digitalizzazione dell'industria calzaturiera, esplorando come gli approcci digitali in diverse fasi contribuiscano al raggiungimento della sostenibilità nelle calzature. La ricerca esamina i vari ruoli e le caratteristiche delle tecnologie digitali in questo processo, nonché le sfide e le incertezze associate al raggiungimento della sostenibilità nelle calzature. I risultati di questa tesi forniscono nuove indicazioni e spunti di ricerca per i designer, le aziende e l'intero settore, aiutandoli a comprendere meglio l'impatto significativo delle soluzioni digitali nell'industria calzaturiera sostenibile. Inoltre, esplora come bilanciare il rapporto tra la produzione tradizionale di calzature e il design, la produzione e il consumo sostenibili. Allo stesso tempo, questa tesi fornisce alcuni preziosi riferimenti e implicazioni per lo sviluppo futuro dell'industria della moda sostenibile.

Starting a digital revolution : finding a new balance between traditional footwear industry and sustainable fashion

Feng, Qingyan
2022/2023

Abstract

The purpose of this thesis is to explore the potential of design-driven digital solutions to achieve a new balance between the conventional footwear industry and sustainable fashion. In today’s global context, sustainable development has become the consensus of human society, and the way forward for the fashion industry to achieve sustainable transformation lies in transforming development methods, technological innovation, and social responsibility. The footwear industry is becoming increasingly important in the global fashion market, especially for the younger generation, has become a new cultural force influencing young people, who are driving the demand for innovative and sustainable footwear. As a cultural force that shapes consumers’ attitudes towards the environment, the industry can use digital technology to promote the concept of eco-friendly shoes not only among young people, but also among footwear companies themselves. This thesis use literature review, comparative analysis, and case studies to investigate the digitalization of the footwear industry, exploring how digital approaches at different stages contribute to achieving sustainability in shoes. The research examines the various roles and features of digital technologies in this process, as well as the challenges and uncertainties associated with achieving sustainability in footwear. The findings of this thesis provide new research direction and insight for designers, companies, and the whole entire industry, helping them better understand the significant impact of digital solutions in the sustainable footwear industry. It also explores how to balance the relationship between traditional footwear manufacturing and sustainable design, production, and consumption. At the same time, this thesis provides some valuable references and implications for the future development of the sustainable fashion industry.
ARC III - Scuola del Design
18-lug-2023
2022/2023
Lo scopo di questa tesi è esplorare il potenziale delle soluzioni digitali guidate dal design per raggiungere un nuovo equilibrio tra l'industria calzaturiera convenzionale e la moda sostenibile. Nell'attuale contesto globale, lo sviluppo sostenibile è diventato il consenso della società umana e la strada da percorrere per l'industria della moda per ottenere una trasformazione sostenibile risiede nella trasformazione dei metodi di sviluppo, nell'innovazione tecnologica e nella responsabilità sociale. L'industria calzaturiera sta diventando sempre più importante nel mercato globale della moda, soprattutto per le giovani generazioni, è diventata una nuova forza culturale che influenza i giovani, i quali stanno guidando la domanda di calzature innovative e sostenibili. In quanto forza culturale che modella gli atteggiamenti dei consumatori verso l'ambiente, l'industria può utilizzare la tecnologia digitale per promuovere il concetto di scarpe ecologiche non solo tra i giovani, ma anche tra le stesse aziende calzaturiere. Questa tesi si avvale di una revisione della letteratura, di un'analisi comparativa e di casi di studio per indagare sulla digitalizzazione dell'industria calzaturiera, esplorando come gli approcci digitali in diverse fasi contribuiscano al raggiungimento della sostenibilità nelle calzature. La ricerca esamina i vari ruoli e le caratteristiche delle tecnologie digitali in questo processo, nonché le sfide e le incertezze associate al raggiungimento della sostenibilità nelle calzature. I risultati di questa tesi forniscono nuove indicazioni e spunti di ricerca per i designer, le aziende e l'intero settore, aiutandoli a comprendere meglio l'impatto significativo delle soluzioni digitali nell'industria calzaturiera sostenibile. Inoltre, esplora come bilanciare il rapporto tra la produzione tradizionale di calzature e il design, la produzione e il consumo sostenibili. Allo stesso tempo, questa tesi fornisce alcuni preziosi riferimenti e implicazioni per lo sviluppo futuro dell'industria della moda sostenibile.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/209183