The automotive industry landscape is characterized by constant evolution, so much so that it is one of the markets set to undergo the greatest changes in the future. Issues such as sustainability, digitization and connectivity are profoundly shaking this industry, making the future uncertain and forcing major players to reorient their businesses to maintain competitiveness. In this context, business model innovation becomes a vital process for leading companies in the industry, which must continuously evolve to prevent disruption brought about by the entry of new companies into the market. To fully understand the dynamics of Business Model Innovation, it is imperative to identify the triggers, the so-called "drivers." To this end, the research conducted integrates two methodologies: one of a theoretical nature, which leverages the most relevant fundamentals for Business Model Innovation highlighted in the literature, and one of an empirical nature, based on the opinions of a heterogeneous sample of experts in the Automotive industry, interviewed in order to identify the drivers that lead to Business Model Innovation in the automotive sector. From the analyses conducted, it is clear that connectivity, sustainability, and customer interaction represent the key drivers contributing to business model innovation in this target sector, as emphasized by both the literature and the experts interviewed. At the same time, additional drivers emerge such as the role of law in fostering business model innovation and forms of collaboration such as partnerships and acquisitions. While important, these drivers are mentioned with varying levels of relevance between theoretical and empirical research. Moreover, an interesting finding from the research is that business model innovation very often does not depend on the influence of one driver alone but on the combination of several drivers, which are sometimes the consequence of each other.

Il panorama del settore automobilistico si caratterizza per una costante evoluzione, tanto da essere uno dei mercati destinati a subire i maggiori cambiamenti nel futuro. Temi come la sostenibilità, la digitalizzazione e la connettività stanno scuotendo profondamente questo comparto, rendendo il futuro incerto e costringendo i principali attori a riorientare la propria attività per mantenere la competitività. In tale contesto, l'innovazione del business model diviene un processo vitale per le aziende leader del settore, che devono evolversi continuamente per prevenire la disruzione determinata dall'ingresso di nuove imprese sul mercato. Per comprendere appieno le dinamiche della Business Model Innovation, risulta imprescindibile individuare gli elementi scatenanti, i cosiddetti "drivers". A tal fine, la ricerca condotta integra due metodologie: una di carattere teorico, che fa leva sui fondamenti più rilevanti per l'innovazione di Business Model evidenziati dalla letteratura, e una di natura empirica, basata sui pareri di un campione eterogeneo di esperti del settore Automotive, intervistati al fine di identificare i driver che portano all'innovazione del business model nel settore automobilistico. Dalle analisi condotte, emerge chiaramente come la connettività, la sostenibilità e l'interazione con il cliente rappresentino i driver fondamentali che concorrono all'innovazione del business model in questo settore di riferimento, come sottolineato sia dalla letteratura sia dagli esperti intervistati. Allo stesso tempo, emergono ulteriori driver come il ruolo della legge nel favorire l'innovazione di Business Model e forme di collaborazione quali le partnership e le acquisizioni. Pur essendo importanti, questi driver vengono menzionati con livelli di rilevanza diversi tra la ricerca teorica ed empirica. Inoltre, un dato interessante emerso dalla ricerca è che l'innovazione del business model molto spesso non dipende dall'influenza di un solo driver, ma dalla combinazione di più driver, che talvolta sono uno la conseguenza dell'altro.

Drivers of business model innovation in the automotive industry

MONTEVERDE, DAVIDE
2022/2023

Abstract

The automotive industry landscape is characterized by constant evolution, so much so that it is one of the markets set to undergo the greatest changes in the future. Issues such as sustainability, digitization and connectivity are profoundly shaking this industry, making the future uncertain and forcing major players to reorient their businesses to maintain competitiveness. In this context, business model innovation becomes a vital process for leading companies in the industry, which must continuously evolve to prevent disruption brought about by the entry of new companies into the market. To fully understand the dynamics of Business Model Innovation, it is imperative to identify the triggers, the so-called "drivers." To this end, the research conducted integrates two methodologies: one of a theoretical nature, which leverages the most relevant fundamentals for Business Model Innovation highlighted in the literature, and one of an empirical nature, based on the opinions of a heterogeneous sample of experts in the Automotive industry, interviewed in order to identify the drivers that lead to Business Model Innovation in the automotive sector. From the analyses conducted, it is clear that connectivity, sustainability, and customer interaction represent the key drivers contributing to business model innovation in this target sector, as emphasized by both the literature and the experts interviewed. At the same time, additional drivers emerge such as the role of law in fostering business model innovation and forms of collaboration such as partnerships and acquisitions. While important, these drivers are mentioned with varying levels of relevance between theoretical and empirical research. Moreover, an interesting finding from the research is that business model innovation very often does not depend on the influence of one driver alone but on the combination of several drivers, which are sometimes the consequence of each other.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
4-mag-2023
2022/2023
Il panorama del settore automobilistico si caratterizza per una costante evoluzione, tanto da essere uno dei mercati destinati a subire i maggiori cambiamenti nel futuro. Temi come la sostenibilità, la digitalizzazione e la connettività stanno scuotendo profondamente questo comparto, rendendo il futuro incerto e costringendo i principali attori a riorientare la propria attività per mantenere la competitività. In tale contesto, l'innovazione del business model diviene un processo vitale per le aziende leader del settore, che devono evolversi continuamente per prevenire la disruzione determinata dall'ingresso di nuove imprese sul mercato. Per comprendere appieno le dinamiche della Business Model Innovation, risulta imprescindibile individuare gli elementi scatenanti, i cosiddetti "drivers". A tal fine, la ricerca condotta integra due metodologie: una di carattere teorico, che fa leva sui fondamenti più rilevanti per l'innovazione di Business Model evidenziati dalla letteratura, e una di natura empirica, basata sui pareri di un campione eterogeneo di esperti del settore Automotive, intervistati al fine di identificare i driver che portano all'innovazione del business model nel settore automobilistico. Dalle analisi condotte, emerge chiaramente come la connettività, la sostenibilità e l'interazione con il cliente rappresentino i driver fondamentali che concorrono all'innovazione del business model in questo settore di riferimento, come sottolineato sia dalla letteratura sia dagli esperti intervistati. Allo stesso tempo, emergono ulteriori driver come il ruolo della legge nel favorire l'innovazione di Business Model e forme di collaborazione quali le partnership e le acquisizioni. Pur essendo importanti, questi driver vengono menzionati con livelli di rilevanza diversi tra la ricerca teorica ed empirica. Inoltre, un dato interessante emerso dalla ricerca è che l'innovazione del business model molto spesso non dipende dall'influenza di un solo driver, ma dalla combinazione di più driver, che talvolta sono uno la conseguenza dell'altro.
File allegati
File Dimensione Formato  
2023_5_Monteverde_Davide.pdf

accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati

Descrizione: Research aiming at investigating Business Model Innovation drivers in the Automotive Industry by combining a Systematic Literature Review and an Empirical Research
Dimensione 3.71 MB
Formato Adobe PDF
3.71 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/209333