This thesis proposes the application of a predictive model that permits the estimation of the number of accidents expected on a given road section, with the aim of optimising the planning of maintenance on the infrastructure and of carrying out an accurate analysis of road safety. In particular, road accident indicators generally adopted in Italy have limitations, therefore a method is needed to assess the actual danger of a road section. We then proceed with the application of the predictive model proposed by the Highway Safety Manual (AASHTO, 2010) to the Italian reality, and in particular to some roads in the Emilia-Romagna region. Appropriate measures are used to obtain a calibration factor which allows the model to be adapted to this reality and, subsequently, to calculate the number of expected accidents on the road sections considered. Then, we analyze some possible applications of the model, with particular attention to the planning of maintenance operations. Finally, we explain the main limitations of the model, underlining that, despite its critical nature, it represents an innovative and potentially revolutionary method for road safety analysis.
Il presente elaborato di tesi propone l’applicazione di un modello predittivo per la stima del numero di incidenti attesi in un determinato tratto stradale, con lo scopo di ottimizzare la programmazione degli interventi di manutenzione sull’infrastruttura e di effettuare un’accurata analisi della sicurezza stradale. In particolare, gli indicatori di sintesi dell’incidentalità generalmente adottati in Italia presentano delle limitazioni, e dunque è necessario un metodo che consenta di valutare l’effettiva pericolosità di un tratto stradale. Si procede quindi con l’applicazione del modello predittivo proposto dall’Highway Safety Manual (AASHTO, 2010) alla realtà italiana, e in particolare ad alcune strade della regione Emilia-Romagna. Mediante opportuni accorgimenti si ottiene così un fattore di calibrazione che permette di adattare il modello a tale contesto e, successivamente, di calcolare il numero di incidenti attesi sui tratti stradali presi in esame. Infine, si analizzano alcune possibili applicazioni del modello, tra cui si cita la programmazione degli interventi di manutenzione. Per ultimo, si presentano i limiti principali del modello, sottolineando però che, nonostante esso presenti delle criticità, rappresenta comunque un metodo innovativo e potenzialmente rivoluzionario per l’analisi della sicurezza stradale.
Metodi predittivi dell'incidentalità stradale: adattamento del modello HSM al contesto italiano : il caso studio delle strade statali in Emilia-Romagna
GIUSTO, CAROLA
2022/2023
Abstract
This thesis proposes the application of a predictive model that permits the estimation of the number of accidents expected on a given road section, with the aim of optimising the planning of maintenance on the infrastructure and of carrying out an accurate analysis of road safety. In particular, road accident indicators generally adopted in Italy have limitations, therefore a method is needed to assess the actual danger of a road section. We then proceed with the application of the predictive model proposed by the Highway Safety Manual (AASHTO, 2010) to the Italian reality, and in particular to some roads in the Emilia-Romagna region. Appropriate measures are used to obtain a calibration factor which allows the model to be adapted to this reality and, subsequently, to calculate the number of expected accidents on the road sections considered. Then, we analyze some possible applications of the model, with particular attention to the planning of maintenance operations. Finally, we explain the main limitations of the model, underlining that, despite its critical nature, it represents an innovative and potentially revolutionary method for road safety analysis.File | Dimensione | Formato | |
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