This research study aims to provide a comprehensive analysis of the development of megaprojects in Europe, focusing on the case of the Turin-Lyon high-speed railway line.The study looks into the project's cost-benefit analysis, governance systems, stakeholder engagement, and historical background.To achieve the research objectives, the methodology used combined literature review, document analysis, and interviews to key stakeholders was used. The literature review explored existing academic papers and reports on megaproject development to provide a theoretical framework and conceptual understanding of the subject. Additionally, document review was conducted to analyze project documents, feasibility studies, cost-benefit analysis (CBA) and supranational agreements, which helped to understand the project's governance, decision-making processes, and implementation strategies.Furthermore, interviews were conducted with key stakeholders involved in the project, such as deputy director etc. The research findings highlight the complexities of megaproject development in Europe, specially regarding the Turin-Lyon high-speed railway line. The historical analysis shows the evolution of the project over time and the various socio-political factors that have influenced its progress. The examination of stakeholder engagement practices provides an understanding of the diverse interests and conflicts between local communities, authorities, and the government involved in the project and highlighting the significance of comprehensive decision-making processes and effective mediation. Additionally, the research investigates the governance structures and decision-making processes employed in the project, revealing the roles and responsibilities of key actors and institutions. The study also discusses the divergent results of the cost-benefit analysis performed on the project and the involvement of key stakeholders in its implementation.

Questo studio di ricercamira a fornireun'analisicompletadellosviluppodeimegaprogetti in Europa, concentrandosisulcasodellalineaferroviaria ad altavelocità Torino-Lione. Lo studio esaminal'analisideicosti e benefici del progetto, isistemi di governance, il coinvolgimentodegli stakeholder e gliantecedentistorici. Per raggiungeregliobiettivi di ricerca, è statoutilizzato un approccio misto checombina la revisionedellaletteratura, l'analisideidocumenti e le interviste. La revisionedellaletteratura ha esploratoarticoliaccademici e rapportiesistentisullosviluppodeimegaprogetti per fornire un quadroteorico e unacomprensioneconcettualedell'argomento. Inoltre, è statacondottaunarevisionedeidocumenti per analizzareidocumenti del progetto, glistudi di fattibilità, le analisideicosti e benefici e gliaccordigovernativi, chehannocontribuito a comprendere la governance del progetto, iprocessidecisionali e le strategie di attuazione. Inoltre, sono state condotteinterviste con gli stakeholder chiavecoinvoltinelprogetto, come il direttoreaggiunto, ecc. Le scoperte della ricerca evidenziano le complessità dello sviluppo di megaprogetti in Europa, in particolare riguardo alla linea ferroviaria ad alta velocità Torino-Lione. L'analisi storica mostra l'evoluzione del progetto nel tempo e i vari fattori socio-politici che ne hanno influenzato il progresso. L'esame delle pratiche di coinvolgimento degli stakeholder fornisce una comprensione degli interessi diversi e dei conflitti tra le comunità locali, le autorità e il governo coinvolti nel progetto, evidenziando l'importanza di processi decisionali esaustivi ed efficaci processi di mediazione. Inoltre, la ricerca indaga le strutture di governance e i processi decisionali impiegati nel progetto, rivelando i ruoli e le responsabilità degli attori chiave e delle istituzioni. Lo studio discute anche i risultati divergenti dell'analisi dei costi e benefici effettuata sul progetto e il coinvolgimento degli stakeholder chiave nella sua attuazione.

Feasibility. Governance and stakeholder engagement in megaprojects : the case of the Turin-Lyon high-speed railway line

Aksoy, Aykut;XIAO, CAN
2022/2023

Abstract

This research study aims to provide a comprehensive analysis of the development of megaprojects in Europe, focusing on the case of the Turin-Lyon high-speed railway line.The study looks into the project's cost-benefit analysis, governance systems, stakeholder engagement, and historical background.To achieve the research objectives, the methodology used combined literature review, document analysis, and interviews to key stakeholders was used. The literature review explored existing academic papers and reports on megaproject development to provide a theoretical framework and conceptual understanding of the subject. Additionally, document review was conducted to analyze project documents, feasibility studies, cost-benefit analysis (CBA) and supranational agreements, which helped to understand the project's governance, decision-making processes, and implementation strategies.Furthermore, interviews were conducted with key stakeholders involved in the project, such as deputy director etc. The research findings highlight the complexities of megaproject development in Europe, specially regarding the Turin-Lyon high-speed railway line. The historical analysis shows the evolution of the project over time and the various socio-political factors that have influenced its progress. The examination of stakeholder engagement practices provides an understanding of the diverse interests and conflicts between local communities, authorities, and the government involved in the project and highlighting the significance of comprehensive decision-making processes and effective mediation. Additionally, the research investigates the governance structures and decision-making processes employed in the project, revealing the roles and responsibilities of key actors and institutions. The study also discusses the divergent results of the cost-benefit analysis performed on the project and the involvement of key stakeholders in its implementation.
ING I - Scuola di Ingegneria Civile, Ambientale e Territoriale
18-lug-2023
2022/2023
Questo studio di ricercamira a fornireun'analisicompletadellosviluppodeimegaprogetti in Europa, concentrandosisulcasodellalineaferroviaria ad altavelocità Torino-Lione. Lo studio esaminal'analisideicosti e benefici del progetto, isistemi di governance, il coinvolgimentodegli stakeholder e gliantecedentistorici. Per raggiungeregliobiettivi di ricerca, è statoutilizzato un approccio misto checombina la revisionedellaletteratura, l'analisideidocumenti e le interviste. La revisionedellaletteratura ha esploratoarticoliaccademici e rapportiesistentisullosviluppodeimegaprogetti per fornire un quadroteorico e unacomprensioneconcettualedell'argomento. Inoltre, è statacondottaunarevisionedeidocumenti per analizzareidocumenti del progetto, glistudi di fattibilità, le analisideicosti e benefici e gliaccordigovernativi, chehannocontribuito a comprendere la governance del progetto, iprocessidecisionali e le strategie di attuazione. Inoltre, sono state condotteinterviste con gli stakeholder chiavecoinvoltinelprogetto, come il direttoreaggiunto, ecc. Le scoperte della ricerca evidenziano le complessità dello sviluppo di megaprogetti in Europa, in particolare riguardo alla linea ferroviaria ad alta velocità Torino-Lione. L'analisi storica mostra l'evoluzione del progetto nel tempo e i vari fattori socio-politici che ne hanno influenzato il progresso. L'esame delle pratiche di coinvolgimento degli stakeholder fornisce una comprensione degli interessi diversi e dei conflitti tra le comunità locali, le autorità e il governo coinvolti nel progetto, evidenziando l'importanza di processi decisionali esaustivi ed efficaci processi di mediazione. Inoltre, la ricerca indaga le strutture di governance e i processi decisionali impiegati nel progetto, rivelando i ruoli e le responsabilità degli attori chiave e delle istituzioni. Lo studio discute anche i risultati divergenti dell'analisi dei costi e benefici effettuata sul progetto e il coinvolgimento degli stakeholder chiave nella sua attuazione.
File allegati
File Dimensione Formato  
Feasibility,governance and stakeholder engagement in megaprojects-the case of the Turin-Lyon high-speed railway line.pdf

accessibile in internet per tutti

Dimensione 3.67 MB
Formato Adobe PDF
3.67 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/209816