The historical peninsula of Istanbul hosts the elements, the Islamic-Ottoman social complexes, of the city silhouette that builds its identity for many decades. In the present days, this longstanding fact is hanged by a thread. Taking identity loss of the city into consideration, this diploma thesis dedicates itself to an analysis of madrasahs introduced in these social complexes with the purpose to its importance to this day as a reconsidered educational institution. This purpose will be guided by a personal interpretation based on Le Corbusier description of 90’s Istanbul, stated in his book “Le voyage d’Orient”, which is: Istanbul carries the traces of different civilizations. It is a completed mosaic with magnificent mosques, palaces, buildings, first apartments, mansions, and modest houses. In other words, this city can be seen as a Persian rug. Up on the end of 20th century, as it happened to these components of this mosaic, a serious number of madrasahs were demolished because of reconstruction efforts and their ruins were swept under the rug like they have never exist. At this point, the memorial image of Persian rug, that has been built during Le Corbusier’s Journey to the East, opens the doors of an experimental project based on new design ideologies. In this scenario, rules derived from the progression of the motifs on the rug based on the formal reading of it's structure is superposed with the typological development of madrasahs to create a base plate for sort of designs. The concrete idea is to combine the analytics derived from the rule with creativity coming from the design of the building complex which will be a multifunctional space for any kind of social and educational events.

La storica penisola di Istanbul ospita gli elementi, i complessi sociali islamico-ottomani, della silhouette cittadina che da molti decenni costruisce la sua identità. Al giorno d'oggi, questo fatto di lunga data è appeso a un filo. Prendendo in considerazione la perdita di identità della città, questa tesi di diploma si dedica ad un'analisi delle madrase introdotte in questi complessi sociali al fine della sua importanza fino ad oggi come istituzione educativa riconsiderata. Questo scopo sarà guidato da una personale interpretazione basata sulla descrizione di Le Corbusier dell'Istanbul degli anni '90, riportata nel suo libro "Le voyage d'Orient", che è: Istanbul porta le tracce di diverse civiltà. È un mosaico completato con magnifiche moschee, palazzi, edifici, primi appartamenti, palazzi e case modeste. In altre parole, questa città può essere vista come un tappeto persiano. Fino alla fine del XX secolo, come accadde a questi componenti di questo mosaico, un numero considerevole di madrase fu demolito a causa degli sforzi di ricostruzione e le loro rovine furono spazzate via dal tappeto come se non fossero mai esistite. A questo punto, l'immagine commemorativa del tappeto persiano, costruita durante il Viaggio in Oriente di Le Corbusier, apre le porte a un progetto sperimentale basato su nuove ideologie progettuali. In questo scenario, le regole derivate dalla progressione dei motivi sul tappeto basate sulla lettura formale della sua struttura si sovrappongono allo sviluppo tipologico delle madrase per creare una base per una sorta di design. L'idea concreta è quella di combinare l'analisi derivata dalla norma con la creatività proveniente dalla progettazione del complesso edilizio che sarà uno spazio multifunzionale per qualsiasi tipo di evento sociale ed educativo.

Weaving the site with the image of persian rug : an experimental social complex in Istanbul

Tekci, Kardelen
2022/2023

Abstract

The historical peninsula of Istanbul hosts the elements, the Islamic-Ottoman social complexes, of the city silhouette that builds its identity for many decades. In the present days, this longstanding fact is hanged by a thread. Taking identity loss of the city into consideration, this diploma thesis dedicates itself to an analysis of madrasahs introduced in these social complexes with the purpose to its importance to this day as a reconsidered educational institution. This purpose will be guided by a personal interpretation based on Le Corbusier description of 90’s Istanbul, stated in his book “Le voyage d’Orient”, which is: Istanbul carries the traces of different civilizations. It is a completed mosaic with magnificent mosques, palaces, buildings, first apartments, mansions, and modest houses. In other words, this city can be seen as a Persian rug. Up on the end of 20th century, as it happened to these components of this mosaic, a serious number of madrasahs were demolished because of reconstruction efforts and their ruins were swept under the rug like they have never exist. At this point, the memorial image of Persian rug, that has been built during Le Corbusier’s Journey to the East, opens the doors of an experimental project based on new design ideologies. In this scenario, rules derived from the progression of the motifs on the rug based on the formal reading of it's structure is superposed with the typological development of madrasahs to create a base plate for sort of designs. The concrete idea is to combine the analytics derived from the rule with creativity coming from the design of the building complex which will be a multifunctional space for any kind of social and educational events.
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
18-lug-2023
2022/2023
La storica penisola di Istanbul ospita gli elementi, i complessi sociali islamico-ottomani, della silhouette cittadina che da molti decenni costruisce la sua identità. Al giorno d'oggi, questo fatto di lunga data è appeso a un filo. Prendendo in considerazione la perdita di identità della città, questa tesi di diploma si dedica ad un'analisi delle madrase introdotte in questi complessi sociali al fine della sua importanza fino ad oggi come istituzione educativa riconsiderata. Questo scopo sarà guidato da una personale interpretazione basata sulla descrizione di Le Corbusier dell'Istanbul degli anni '90, riportata nel suo libro "Le voyage d'Orient", che è: Istanbul porta le tracce di diverse civiltà. È un mosaico completato con magnifiche moschee, palazzi, edifici, primi appartamenti, palazzi e case modeste. In altre parole, questa città può essere vista come un tappeto persiano. Fino alla fine del XX secolo, come accadde a questi componenti di questo mosaico, un numero considerevole di madrase fu demolito a causa degli sforzi di ricostruzione e le loro rovine furono spazzate via dal tappeto come se non fossero mai esistite. A questo punto, l'immagine commemorativa del tappeto persiano, costruita durante il Viaggio in Oriente di Le Corbusier, apre le porte a un progetto sperimentale basato su nuove ideologie progettuali. In questo scenario, le regole derivate dalla progressione dei motivi sul tappeto basate sulla lettura formale della sua struttura si sovrappongono allo sviluppo tipologico delle madrase per creare una base per una sorta di design. L'idea concreta è quella di combinare l'analisi derivata dalla norma con la creatività proveniente dalla progettazione del complesso edilizio che sarà uno spazio multifunzionale per qualsiasi tipo di evento sociale ed educativo.
File allegati
File Dimensione Formato  
2023_07_Tekci_01.pdf

non accessibile

Descrizione: Thesis book
Dimensione 10.42 MB
Formato Adobe PDF
10.42 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri
2023_07_Tekci_02.pdf

non accessibile

Descrizione: Thesis panels
Dimensione 18.41 MB
Formato Adobe PDF
18.41 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/209899