The cycle path of the "Riviera dei Fiori" seaside park (originally also known as "Parco Costiero del Ponente Ligure") is one of the longest cycle paths in Europe with a total length of 24 km. It was born on the former coastal monorail route of the old Genoa-Ventimiglia railway line, in the stretch between Ospedati and San Lorenzo. The line was reclaimed and transformed into the current cycle path by the majority-owned company Area 24, which completed the first section in 2008 and finished in 2014. A unique route of its kind that even touches the sea in some sections and cuts across two, the sea and the land, crossing areas that were once inaccessible due to the railway line. These changes have led to a surge in tourism in the province of Imperia, and more and more people have come here to participate in this cycling route. However, the imperfection of the existing infrastructure has caused many problems, including urban and The boundaries of cycle paths and some tourist facilities are insufficient. The possibility of combining cycling routes with the tourist features of the surrounding cities has also become a challenge for the province. The project proposes a change in the way public space is understood, transforming barriers, borders, into new urban spaces that connect the city to the port, places where the city can expand its uses and find new ones. Our proposal aims to create a qualified space, an urban cycle path that reflects the character of the city, connects all the potential places of the city and, above all, adds real use value for citizens and tourists. The project will be implemented in Sanremo and Imperia, two cities with a large number of tourists and tourist resources, therefore not only a project to connect the cycle path with the city, but also a project to activate urban tourism. The overall project approach can be broken down
La pista ciclabile del parco balneare "Riviera dei Fiori" (originariamente conosciuta anche come "Parco Costiero del Ponente Ligure") è una delle piste ciclabili più lunghe d'Europa con una lunghezza complessiva di 24 km. Nasce sull'ex tracciato costiero della monorotaia della vecchia linea ferroviaria Genova-Ventimiglia, nel tratto compreso tra Ospedati e San Lorenzo. La linea è stata bonificata e trasformata nell'attuale pista ciclabile dalla società quotata di maggioranza Area 24, che ha completato il primo tratto nel 2008 e terminato nel 2014. Un tracciato unico nel suo genere che tocca addirittura il mare in alcuni tratti e taglia in due il mare e la terraferma attraversando zone un tempo inaccessibili a causa della linea ferroviaria. Questi cambiamenti hanno portato a un'impennata del turismo nella provincia di Imperia, e sempre più persone sono venute qui per partecipare a questo percorso cicloturistico. Tuttavia, l'imperfezione delle infrastrutture esistenti ha causato molti problemi, anche urbani e I confini delle piste ciclabili e di alcune strutture turistiche sono insufficienti. Anche la possibilità di combinare i percorsi ciclabili con le caratteristiche turistiche delle città circostanti è diventata una sfida per la provincia. Il progetto propone un cambiamento nel modo in cui lo spazio pubblico viene inteso, trasformando le barriere, i confini, in nuovi spazi urbani che collegano la città al porto, luoghi in cui la città può espandere i propri usi e trovarne di nuovi. La nostra proposta mira a creare uno spazio qualificato, una pista ciclabile urbana che rispecchi il carattere della città, colleghi tutti i potenziali luoghi della città e, soprattutto, aggiunga un reale valore d'uso per cittadini e turisti. Il progetto sarà realizzato a Sanremo e Imperia, due città con un gran numero di turisti e risorse turistiche, quindi non solo un progetto per collegare la pista ciclabile con la città, ma anche un progetto per attivare il turismo urbano. L'approccio complessivo del progetto può essere suddiviso
Cycling to reach the beaches
Qiu, Ruxin;Tian, Xin
2022/2023
Abstract
The cycle path of the "Riviera dei Fiori" seaside park (originally also known as "Parco Costiero del Ponente Ligure") is one of the longest cycle paths in Europe with a total length of 24 km. It was born on the former coastal monorail route of the old Genoa-Ventimiglia railway line, in the stretch between Ospedati and San Lorenzo. The line was reclaimed and transformed into the current cycle path by the majority-owned company Area 24, which completed the first section in 2008 and finished in 2014. A unique route of its kind that even touches the sea in some sections and cuts across two, the sea and the land, crossing areas that were once inaccessible due to the railway line. These changes have led to a surge in tourism in the province of Imperia, and more and more people have come here to participate in this cycling route. However, the imperfection of the existing infrastructure has caused many problems, including urban and The boundaries of cycle paths and some tourist facilities are insufficient. The possibility of combining cycling routes with the tourist features of the surrounding cities has also become a challenge for the province. The project proposes a change in the way public space is understood, transforming barriers, borders, into new urban spaces that connect the city to the port, places where the city can expand its uses and find new ones. Our proposal aims to create a qualified space, an urban cycle path that reflects the character of the city, connects all the potential places of the city and, above all, adds real use value for citizens and tourists. The project will be implemented in Sanremo and Imperia, two cities with a large number of tourists and tourist resources, therefore not only a project to connect the cycle path with the city, but also a project to activate urban tourism. The overall project approach can be broken downFile | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/209995