The twenty-first century presents many challenges, such as climate change and urbanization, that necessitate international cooperation and education for sustainable development. Education for sustainable development empowers learners to make informed decisions and undertake responsible actions that prioritize environmental integrity, economic viability, and social equity for both present and future generations. Universities play a pivotal role in integrating and disseminating sustainable development into society. This thesis explores the intersection of education for sustainable development and the ongoing transformation of universities, examining their evolving roles in a knowledge-based and sustainable world, the concept of university-community engagement, and the potential for universities and local communities to collaborate in establishing sustainable learning environments. Finally, the thesis proposes creating a learning hub design in Milan’s Bovisa neighbourhood as an inclusive space for cultural integration, education and learning, thereby contributing to a sustainable future.

Il XXI secolo presenta molte sfide, tra queste, il cambiamento climatico e l'urbanizzazione richiedono cooperazione internazionale e una grande attenzione rivolta verso l'educazione allo sviluppo sostenibile. L'educazione allo sviluppo sostenibile permette di prendere decisioni informate ed intraprendere azioni responsabili che danno priorità all'integrità ambientale, alla sostenibilità economica ed all'equità sociale per le generazioni presenti e future. In questo frangente, le università svolgono un ruolo centrale rispetto all'integrazione e alla diffusione dello sviluppo sostenibile nella società. Questa tesi esplora l'intersezione tra l'educazione per lo sviluppo sostenibile e la trasformazione in corso delle università, esaminando l’evoluzione dei loro ruoli secondo tematiche specifiche come la sostenibilità, il coinvolgimento tra università e comunità, e la potenziale collaborazione tra università e comunità locali per “costruire” ambienti di apprendimento sostenibili. Infine, la tesi propone la creazione di un centro di apprendimento nel quartiere di Bovisa a Milano, formulato come uno spazio inclusivo per l'integrazione culturale, l'istruzione e l'apprendimento, pensato per contribuire ad un futuro sostenibile.

Ever evolving education : designing the interactions and environments of university neighborhood communities for future learning. A learning hub close to Politecnico's Bovisa campus.

Ciprian, Alessandro
2021/2022

Abstract

The twenty-first century presents many challenges, such as climate change and urbanization, that necessitate international cooperation and education for sustainable development. Education for sustainable development empowers learners to make informed decisions and undertake responsible actions that prioritize environmental integrity, economic viability, and social equity for both present and future generations. Universities play a pivotal role in integrating and disseminating sustainable development into society. This thesis explores the intersection of education for sustainable development and the ongoing transformation of universities, examining their evolving roles in a knowledge-based and sustainable world, the concept of university-community engagement, and the potential for universities and local communities to collaborate in establishing sustainable learning environments. Finally, the thesis proposes creating a learning hub design in Milan’s Bovisa neighbourhood as an inclusive space for cultural integration, education and learning, thereby contributing to a sustainable future.
ARC III - Scuola del Design
4-mag-2023
2021/2022
Il XXI secolo presenta molte sfide, tra queste, il cambiamento climatico e l'urbanizzazione richiedono cooperazione internazionale e una grande attenzione rivolta verso l'educazione allo sviluppo sostenibile. L'educazione allo sviluppo sostenibile permette di prendere decisioni informate ed intraprendere azioni responsabili che danno priorità all'integrità ambientale, alla sostenibilità economica ed all'equità sociale per le generazioni presenti e future. In questo frangente, le università svolgono un ruolo centrale rispetto all'integrazione e alla diffusione dello sviluppo sostenibile nella società. Questa tesi esplora l'intersezione tra l'educazione per lo sviluppo sostenibile e la trasformazione in corso delle università, esaminando l’evoluzione dei loro ruoli secondo tematiche specifiche come la sostenibilità, il coinvolgimento tra università e comunità, e la potenziale collaborazione tra università e comunità locali per “costruire” ambienti di apprendimento sostenibili. Infine, la tesi propone la creazione di un centro di apprendimento nel quartiere di Bovisa a Milano, formulato come uno spazio inclusivo per l'integrazione culturale, l'istruzione e l'apprendimento, pensato per contribuire ad un futuro sostenibile.
File allegati
File Dimensione Formato  
EVER EVOLVING EDUCATION.pdf

accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati

Dimensione 161.56 MB
Formato Adobe PDF
161.56 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/210138