Population aging is an urgent social issue. The associated negative impacts of an aging society include public fiscal pressure and insufficient service personnel. Therefore, intergenerational learning, as a means of tapping into the knowledge and human resources of older adults, is considered by many researchers as a pathway to alleviate the challenges posed by population aging. Simultaneously, as an increasing number of elderly individuals opt to age in place within their communities, facilitating their participation in intergenerational activities becomes a crucial strategy for their inclusion and engagement in community affairs. Moreover, it encourages their involvement in the planning of public services. Additionally, with the growing demand for education among the elderly, researchers are placing greater emphasis on intergenerational learning to address this need. Typically, researchers investigate three dimensions when considering the involvement of the elderly in intergenerational learning: "organizational management", "public participation", and "space". Within the realm of organizational management, they analyzed the relationships among relevant stakeholders; in terms of public participation, they explored the motivations and learning modes of the participants. However, existing research on intergenerational learning has not adequately addressed the spatial dimension. Yet, the spatial context plays a vital role in facilitating learning activities, underscoring the need to explore how community spatial resources can effectively promote intergenerational learning. Among the community's spatial resources, community centers are common environments that serve the daily activities of community residents, making them easily accessible to elderly residing in the community. This study focuses on community center spaces and conducts a comparative analysis of several community center cases worldwide. It summarizes the current forms of learning environments in community centers and collects attitudes toward intergenerational learning scenarios from users of different age groups through co-creation workshops. By adopting an intergenerational learning perspective, the study obtains analytical results regarding the perception of community center learning spaces as valuable resources. Based on these findings, it ultimately proposes recommendations for planning intergenerational learning spaces in the form of a 'conceptual prototype of intergenerational learning scenarios.' These suggestions serve as a reference for community space designers or proactive community service participants, aiming to provide a community environment that encourages intergenerational communication and sharing activities.

L'invecchiamento della popolazione è una questione sociale di rilevante importanza, gli impatti negativi associati ad essa includono pressioni pubbliche fiscali e carenza di personale di assistenza. Il mondo della ricerca considera l’apprendimento intergenerazionale, utile per avvalersi delle conoscenze e delle risorse degli anziani, uno strumento efficace per ridurre e attenuare le sfide poste dall'invecchiamento della popolazione. Un numero sempre maggiore di anziani sceglie di invecchiare nella propria abitazione, agevolare la loro partecipazione ad attività intergenerazionali diventa una strategia cruciale per la loro inclusione e coinvolgimento nella comunità. Inoltre, la crescente domanda di istruzione tra gli anziani, ha spinto i ricercatori a porre maggior enfasi sull'apprendimento intergenerazionale, come soluzione per affrontare questa nuova esigenza. Generalmente, sono tre le dimensioni che vengono indagate quando viene analizzato il coinvolgimento degli anziani nell'apprendimento intergenerazionale: gestione organizzativa, partecipazione pubblica e spazio. Nell'ambito della gestione organizzativa vengono analizzate le relazioni tra gli attori interessati; mentre nella partecipazione pubblica, vengono osservate le motivazioni e le modalità di apprendimento dei partecipanti. Tuttavia, le ricerche esistenti sull'apprendimento intergenerazionale non hanno affrontato adeguatamente la dimensione spaziale. Il contesto spaziale svolge un ruolo fondamentale nel facilitare le attività di apprendimento, sottolineando la necessità di esplorare come i luoghi della comunità possano promuovere efficacemente l'apprendimento intergenerazionale. I centri comunitari sono dei luoghi a disposizione della comunità, dove i residenti svolgono le loro attività quotidiane, facilmente accessibili agli anziani che risiedono nelle aree limitrofe. La tesi si concentra sulla qualità degli spazi dei centri comunitari e, conducendo un'analisi comparativa di diversi casi studio internazionali, identifica le forme attuali degli ambienti di apprendimento nei centri comunitari. Inoltre, lo svolgimento di un workshop con utenti di diverse fasce di età ha portato alla co-creazione di possibili scenari sui luoghi di apprendimento intergenerazionali. La ricerca ha ottenuto risultati analitici riguardanti la percezione degli spazi di apprendimento dei centri comunitari che vengono considerati una risorsa preziosa. Sulla base di questi risultati, la tesi propone delle raccomandazioni per la pianificazione degli spazi di apprendimento intergenerazionale, con un prototipo concettuale degli scenari di apprendimento intergenerazionale. Queste linee guida potranno essere utilizzate come riferimento dai progettisti degli spazi comunitari e dai partecipanti attivi nei servizi comunitari, al fine di fornire un ambiente comunitario che favorisca la comunicazione intergenerazionale e le attività di condivisione.

Design guidance for building intergenerational learning environment in community center

Hu, Tianyu
2022/2023

Abstract

Population aging is an urgent social issue. The associated negative impacts of an aging society include public fiscal pressure and insufficient service personnel. Therefore, intergenerational learning, as a means of tapping into the knowledge and human resources of older adults, is considered by many researchers as a pathway to alleviate the challenges posed by population aging. Simultaneously, as an increasing number of elderly individuals opt to age in place within their communities, facilitating their participation in intergenerational activities becomes a crucial strategy for their inclusion and engagement in community affairs. Moreover, it encourages their involvement in the planning of public services. Additionally, with the growing demand for education among the elderly, researchers are placing greater emphasis on intergenerational learning to address this need. Typically, researchers investigate three dimensions when considering the involvement of the elderly in intergenerational learning: "organizational management", "public participation", and "space". Within the realm of organizational management, they analyzed the relationships among relevant stakeholders; in terms of public participation, they explored the motivations and learning modes of the participants. However, existing research on intergenerational learning has not adequately addressed the spatial dimension. Yet, the spatial context plays a vital role in facilitating learning activities, underscoring the need to explore how community spatial resources can effectively promote intergenerational learning. Among the community's spatial resources, community centers are common environments that serve the daily activities of community residents, making them easily accessible to elderly residing in the community. This study focuses on community center spaces and conducts a comparative analysis of several community center cases worldwide. It summarizes the current forms of learning environments in community centers and collects attitudes toward intergenerational learning scenarios from users of different age groups through co-creation workshops. By adopting an intergenerational learning perspective, the study obtains analytical results regarding the perception of community center learning spaces as valuable resources. Based on these findings, it ultimately proposes recommendations for planning intergenerational learning spaces in the form of a 'conceptual prototype of intergenerational learning scenarios.' These suggestions serve as a reference for community space designers or proactive community service participants, aiming to provide a community environment that encourages intergenerational communication and sharing activities.
ARC III - Scuola del Design
18-lug-2023
2022/2023
L'invecchiamento della popolazione è una questione sociale di rilevante importanza, gli impatti negativi associati ad essa includono pressioni pubbliche fiscali e carenza di personale di assistenza. Il mondo della ricerca considera l’apprendimento intergenerazionale, utile per avvalersi delle conoscenze e delle risorse degli anziani, uno strumento efficace per ridurre e attenuare le sfide poste dall'invecchiamento della popolazione. Un numero sempre maggiore di anziani sceglie di invecchiare nella propria abitazione, agevolare la loro partecipazione ad attività intergenerazionali diventa una strategia cruciale per la loro inclusione e coinvolgimento nella comunità. Inoltre, la crescente domanda di istruzione tra gli anziani, ha spinto i ricercatori a porre maggior enfasi sull'apprendimento intergenerazionale, come soluzione per affrontare questa nuova esigenza. Generalmente, sono tre le dimensioni che vengono indagate quando viene analizzato il coinvolgimento degli anziani nell'apprendimento intergenerazionale: gestione organizzativa, partecipazione pubblica e spazio. Nell'ambito della gestione organizzativa vengono analizzate le relazioni tra gli attori interessati; mentre nella partecipazione pubblica, vengono osservate le motivazioni e le modalità di apprendimento dei partecipanti. Tuttavia, le ricerche esistenti sull'apprendimento intergenerazionale non hanno affrontato adeguatamente la dimensione spaziale. Il contesto spaziale svolge un ruolo fondamentale nel facilitare le attività di apprendimento, sottolineando la necessità di esplorare come i luoghi della comunità possano promuovere efficacemente l'apprendimento intergenerazionale. I centri comunitari sono dei luoghi a disposizione della comunità, dove i residenti svolgono le loro attività quotidiane, facilmente accessibili agli anziani che risiedono nelle aree limitrofe. La tesi si concentra sulla qualità degli spazi dei centri comunitari e, conducendo un'analisi comparativa di diversi casi studio internazionali, identifica le forme attuali degli ambienti di apprendimento nei centri comunitari. Inoltre, lo svolgimento di un workshop con utenti di diverse fasce di età ha portato alla co-creazione di possibili scenari sui luoghi di apprendimento intergenerazionali. La ricerca ha ottenuto risultati analitici riguardanti la percezione degli spazi di apprendimento dei centri comunitari che vengono considerati una risorsa preziosa. Sulla base di questi risultati, la tesi propone delle raccomandazioni per la pianificazione degli spazi di apprendimento intergenerazionale, con un prototipo concettuale degli scenari di apprendimento intergenerazionale. Queste linee guida potranno essere utilizzate come riferimento dai progettisti degli spazi comunitari e dai partecipanti attivi nei servizi comunitari, al fine di fornire un ambiente comunitario che favorisca la comunicazione intergenerazionale e le attività di condivisione.
File allegati
File Dimensione Formato  
ToWise-Design guidance for building intergenerational learning environment in community center.pdf

solo utenti autorizzati a partire dal 03/07/2024

Dimensione 75.08 MB
Formato Adobe PDF
75.08 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/210171