Firm innovation is essential to maintain a competitive advantage and to improve organizational performance. In innovation, creativity is the fundamental process in which people generate novel and meaningful ideas. To create novel and meaningful ideas, knowledge is crucial because it is the basis upon which creativity flourishes and organizational success is built. While creativity often benefits from knowledge being shared within and among organizations, knowledge sharing is not always easy to achieve nor is it always supporting creativity. Numerous research has been conducted to analyze knowledge sharing to determine the variables that affect the process in the context of organizations. Some research was done at the individual, group, organizational, and inter-organizational levels separately. Other studies, instead, were conducted without considering the process through which knowledge sharing occurs, considering only the communication, or considering only the translation process. Therefore, the different factors, barriers, or enablers found in the literature have not been analyzed holistically. This study contributes to the understanding of knowledge sharing in creativity by offering the much needed multi-level view of its factors, barriers, and enablers. In particular, this systematic literature proposes a conceptual framework that identifies the factors, barriers, and enablers across the two main activities involved in the knowledge sharing process (i.e. communication and translation processes). Moreover, the conceptual framework highlights the differences in the factors, barriers, and enablers across different levels of interactions in which knowledge sharing occurs (i.e. individual, team, organizational, and inter-organizational). Finally, the study contributes by proposing future research directions. In particular, while some factors, barriers, and enablers were widely discussed, others such as reputation, reciprocity, the ill-formed structure of nascent ideas, knowledge retention plan, and organizational translation enablers were not examined enough. Instead, by analyzing rewards and competition, contradictory impacts emerged among scholars. The analysis of the literature also seems to suggest that certain elements at the individual and team levels can also influence inter-organizational dynamics. Therefore, another research direction is to investigate the relationship between individuals, teams, and inter-organizations to understand whether meta-theories from one domain can be applied to the other and how they are related to each other.

L'innovazione aziendale è essenziale per mantenere un vantaggio competitivo e migliorare le prestazioni organizzative. Nell'innovazione, la creatività è il processo fondamentale con cui le persone generano idee nuove e significative. Per creare idee nuove e significative, la conoscenza è fondamentale perché è la base su cui fiorisce la creatività e si costruisce il successo organizzativo. Sebbene la creatività tragga spesso beneficio dalla condivisione della conoscenza all'interno delle organizzazioni e tra di esse, la condivisione della conoscenza non è sempre facile da ottenere e non sempre sostiene la creatività. Sono state condotte numerose ricerche per analizzare la condivisione della conoscenza e determinare le variabili che influenzano il processo nel contesto delle organizzazioni. Alcune ricerche sono state condotte separatamente a livello individuale, di gruppo, organizzativo e inter-organizzativo. Altri studi, invece, sono stati condotti non considerando il processo attraverso il quale avviene la condivisione della conoscenza, considerando solo la comunicazione o solo il processo di traduzione. Pertanto, i diversi fattori, barriere o abilitatori presenti nella letteratura non sono stati analizzati in modo olistico. Questo studio contribuisce alla comprensione della condivisione della conoscenza nella creatività, offrendo una visione multilivello dei suoi fattori, barriere e abilitatori. In particolare, questa letteratura sistematica propone un quadro concettuale che identifica i fattori, le barriere e gli abilitatori nelle due attività principali coinvolte nel processo di condivisione della conoscenza (ossia, i processi di comunicazione e traduzione). Inoltre, il quadro concettuale evidenzia le differenze tra i fattori, le barriere e gli abilitatori ai diversi livelli di interazione in cui avviene la condivisione della conoscenza (individuale, di gruppo, organizzativa e inter-organizzativa). Infine, lo studio contribuisce proponendo future direzioni di ricerca. In particolare, mentre alcuni fattori, barriere e abilitatori sono stati ampiamente discussi, altri come la reputazione, la reciprocità, la struttura malformata delle idee nascenti, il piano di conservazione della conoscenza e gli abilitatori organizzativi nel processo di traduzione non sono stati sufficientemente esaminati. Analizzando invece le ricompense e la competizione, sono emersi impatti contraddittori tra gli studiosi. L'analisi della letteratura sembra inoltre suggerire che alcuni elementi a livello individuale e di team possono influenzare anche le dinamiche inter-organizzative. Pertanto, un'altra direzione di ricerca è quella di indagare la relazione tra individui, team e inter-organizzazioni per capire se le meta-teorie di un dominio possono essere applicate all'altro e come sono correlate tra loro.

A Systematic Literature Review of Knowledge Sharing in Creativity: Factors, Barriers and Enablers

Tubale, Shirley Lois
2022/2023

Abstract

Firm innovation is essential to maintain a competitive advantage and to improve organizational performance. In innovation, creativity is the fundamental process in which people generate novel and meaningful ideas. To create novel and meaningful ideas, knowledge is crucial because it is the basis upon which creativity flourishes and organizational success is built. While creativity often benefits from knowledge being shared within and among organizations, knowledge sharing is not always easy to achieve nor is it always supporting creativity. Numerous research has been conducted to analyze knowledge sharing to determine the variables that affect the process in the context of organizations. Some research was done at the individual, group, organizational, and inter-organizational levels separately. Other studies, instead, were conducted without considering the process through which knowledge sharing occurs, considering only the communication, or considering only the translation process. Therefore, the different factors, barriers, or enablers found in the literature have not been analyzed holistically. This study contributes to the understanding of knowledge sharing in creativity by offering the much needed multi-level view of its factors, barriers, and enablers. In particular, this systematic literature proposes a conceptual framework that identifies the factors, barriers, and enablers across the two main activities involved in the knowledge sharing process (i.e. communication and translation processes). Moreover, the conceptual framework highlights the differences in the factors, barriers, and enablers across different levels of interactions in which knowledge sharing occurs (i.e. individual, team, organizational, and inter-organizational). Finally, the study contributes by proposing future research directions. In particular, while some factors, barriers, and enablers were widely discussed, others such as reputation, reciprocity, the ill-formed structure of nascent ideas, knowledge retention plan, and organizational translation enablers were not examined enough. Instead, by analyzing rewards and competition, contradictory impacts emerged among scholars. The analysis of the literature also seems to suggest that certain elements at the individual and team levels can also influence inter-organizational dynamics. Therefore, another research direction is to investigate the relationship between individuals, teams, and inter-organizations to understand whether meta-theories from one domain can be applied to the other and how they are related to each other.
PHAM, CRISTINA TU ANH
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
5-ott-2023
2022/2023
L'innovazione aziendale è essenziale per mantenere un vantaggio competitivo e migliorare le prestazioni organizzative. Nell'innovazione, la creatività è il processo fondamentale con cui le persone generano idee nuove e significative. Per creare idee nuove e significative, la conoscenza è fondamentale perché è la base su cui fiorisce la creatività e si costruisce il successo organizzativo. Sebbene la creatività tragga spesso beneficio dalla condivisione della conoscenza all'interno delle organizzazioni e tra di esse, la condivisione della conoscenza non è sempre facile da ottenere e non sempre sostiene la creatività. Sono state condotte numerose ricerche per analizzare la condivisione della conoscenza e determinare le variabili che influenzano il processo nel contesto delle organizzazioni. Alcune ricerche sono state condotte separatamente a livello individuale, di gruppo, organizzativo e inter-organizzativo. Altri studi, invece, sono stati condotti non considerando il processo attraverso il quale avviene la condivisione della conoscenza, considerando solo la comunicazione o solo il processo di traduzione. Pertanto, i diversi fattori, barriere o abilitatori presenti nella letteratura non sono stati analizzati in modo olistico. Questo studio contribuisce alla comprensione della condivisione della conoscenza nella creatività, offrendo una visione multilivello dei suoi fattori, barriere e abilitatori. In particolare, questa letteratura sistematica propone un quadro concettuale che identifica i fattori, le barriere e gli abilitatori nelle due attività principali coinvolte nel processo di condivisione della conoscenza (ossia, i processi di comunicazione e traduzione). Inoltre, il quadro concettuale evidenzia le differenze tra i fattori, le barriere e gli abilitatori ai diversi livelli di interazione in cui avviene la condivisione della conoscenza (individuale, di gruppo, organizzativa e inter-organizzativa). Infine, lo studio contribuisce proponendo future direzioni di ricerca. In particolare, mentre alcuni fattori, barriere e abilitatori sono stati ampiamente discussi, altri come la reputazione, la reciprocità, la struttura malformata delle idee nascenti, il piano di conservazione della conoscenza e gli abilitatori organizzativi nel processo di traduzione non sono stati sufficientemente esaminati. Analizzando invece le ricompense e la competizione, sono emersi impatti contraddittori tra gli studiosi. L'analisi della letteratura sembra inoltre suggerire che alcuni elementi a livello individuale e di team possono influenzare anche le dinamiche inter-organizzative. Pertanto, un'altra direzione di ricerca è quella di indagare la relazione tra individui, team e inter-organizzazioni per capire se le meta-teorie di un dominio possono essere applicate all'altro e come sono correlate tra loro.
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